En riktig skitfråga

Mockar inte. Jo, jag mockar ur vindskyddet så långt det går men när vi haft -10 ner mot -30 är det kört. Rensar ur till våren så fort vårsolen börjar värma upp. Hästarna flyttas rätt tidigt från vinterhagen sen till lilla vårhagen. Den har då putsats några gånger hösten innan. Vinterhagen putsas flera gånger under sommaren och hästarna går inte dit igen förrän tjälen satt sig.
 
Mockar inte på vintern, har ganska stora hagar så det blir några bunkar här och var men stora rena ytor. När våren kommer tar jag några dagars intensiv mockträning ;)
 
Jag mockar tills det blir så fruset att det är i stort sett är omöjligt. Sen börjar jag om när vårsolen börjar tina upp i hagarna, och när de mesta av snön försvunnit blir det några kärror per dag tills man fått bort allt. Mockar dock ut i vindskydden regelbundet för där fryser de inte på samma sätt :)

Resten av året mockar jag hagarna ett par gånger i veckan!
 
Mockar lösdriftens grusytor varje dag inkl i snöstorm o i -15. I snö är det ju inga konstigheter, då funkar grepen utmärkt.

Men i minusgrader så använder jag en plåtskyffel, en som är lite bredare än grävspade men lite smalare än snöskyffel och den har lite uppåtböjda kanter som håller skiten på plats. Den är kanon!
Men i färre minusgrader o hyfsat färsk skit så funkar det bra att först sparka loss bajsplupparna o sen ta grepen :-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 331
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 424
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp