En riktig ovetande "nybörjare"

M

minternet

Hej på er! Jag är en tjej som hängt lite på generella forumen ett tag men som har hittat hit nu. :banana: Varför då? Jo för att jag är lite nyfiken (har alltid varit) på det här med samarbetet med hästen. Jag har precis nyss i vuxen ålder tagit upp hästintresset och köpt mig en häst (5 åring, kolla min avatar) Jag har läst lite och hört mycket om NH men inte satt mig in i ämnet riktigt ännu därför att jag känner mig förvirrad! Var börjar man? Låter det vettigt att kanske köpa/läsa en bok innan jag letar tränare? Jag vet ju liksom inte om jag vill ge mig på det hela? Vad borde man börja med för litteratur? Jag är av den typen som vill att det jag läser skall vara "bevisat" inget dravel av någon som bara hållit på ett par år eller så. Jag har själv hållit på i 25 år men tycker ändå att jag är nybörjare! Jag är mycket intresserad av ledarskap, jag vill få en fungerande relation med min häst från början där vi inte "tjafsar". Ja det här blev ju långt, hoppas ni orkar svara och ge mig tips. :D

Sv: En riktig ovetande "nybörjare"

Jag rekommenderar gärna Pat Parellis bok Natural Horsemanship som läsning, men nog tycker jag att du kan gå på tränarjakt direkt, i alla fall jag får lättare att förstå när jag får se och höra hur det går till och hur jag ska tänka och agera...

Ett annat tips är att kika på hemsidor här på nätet, där finns det också en massa kunskap att hämta!
här är en sida som jag vurmar för ;) : http://takeoff.to/cnc

För att du ska få en uppfattning om vad det rör sig om, så tycker jag du ska läsa en del och dessutom besöka några olika NH-clinics.

Genom att gå på olika NH-clinics (olika lärare), så kan du lättare bilda dig en uppfattning om vad det rör sig om.

På den här sidan finns mycket att läsa: http://takeoff.to/cnc
Det kanske inte är "ren" NH, men den är MYCKET lärorik och intressant.

Börja med att skaffa e bra tränare.
det är svårt att börja själv om man så att säga är "nybörjare"