En Riktig Hund?

S

Syrsa

Så, vad är "En Riktig Hund" för er?

Jag antar att vi alla tycker att vår/våra egen/egna hundar är "En Riktig Hund", men om vi skulle försöka oss på att beskriva?

Frågan är fri att tolka; egenskaper, mentalitet, användning, utseende...du själv väljer hur du vill beskriva vad du tycker är "En Riktig Hund"!

(Och hellre att vi beskriver och diskuterar, än hoppar på andras beskrivningar?)

/Syrsa

Sv: En Riktig Hund?

En "riktig hund" för mig är en hund som (oavsett ras);

* Är mentalt stabil
* Är exteriört och interiört sund
* Har alla de egenskaper som krävs för att den ska fungerar till det som den är tänkt.

Det absolut viktigaste för mig är:
Bra mentalitet! Då får man så mycket annat positivt med hunden!

Så om den har ett öra upp och ett öra ner,det gör inte så mycket,men har den ett kanonpsyke,då är det rätt för mig!

Min "råtta" till chihuahua räknas visst inte till kategorin hund enligt väldigt många, men för mig är hon världens underbaraste hund! :) Helt underbart psyke, underbar på alla vis och passar perfekt i lägenhet. Mycket trevligare än många andra hundar här i grannskapet som beter sig som lite som dom vill. Skäller och gapar på allt och alla och sliter runt sina ägare i kopplet. Så är det när okunniga människor ska ha "en riktig hund" som de inte klarar av... :D

När jag snabbt tänker på ordet "hund" ser jag alltid en beagle framför mig:confused:...............:D haha

En riktig hund för mig är helt enkelt en naturlig hund som fysiskt sett ska kunna klara sig utan människors pjosk i största mån (där faller hundar med ingen eller för lite päls bort samt hundar med hud/päls som skulle må dåligt av att inte skötas om). Med andra ord robust.

Den ska vara mentalt stabil och alla fundamentala mentala nödvändigheter måste vara goda. Nyfikenhet istället för flykt, inte krångla med maten, svara på inbjudan till kamp (måste inte vara jättestor, men den ska finnas) osv.

Det är en riktig hund för mig :)

En riktig hund för mig är tålig, stark, lite robust men smidig.
För mig är det viktigt med en lite längre nos, liksom "vargnostypen". Helst vill jag ha en hund som ser ut att klara en helg på fjället. En riktig hund behöver inga "kläder".

En riktig hund får inte ha för friserad päls, utan gärna vara "rakhårig", längden spelar mindre roll. Som tidigare talan, pälsen (och hela hunden) ska ge intryck att klara sig utan människor.

Sund och stabil. Alert och mentalt trevlig att ha å göra med.

En riktig hund får gärna vara över 35 cm manken.

/Syrsa

Min hund brukar "schäferfolk" rynka på näsan åt (dock inte alla), och så brukar jag få höra "är det inte dags att skaffa en riktig hund?", jag HAR en riktig hund brukar jag svara men frågar självklart ändå vad de menar med "riktig" hund, "schäfer så klart!" får jag höra. Senaste kommentaren om min vita herde var att hon var en "urblekt schäfer".....:rofl:
Lite oft men men....

* Är mentalt stabil
* Har alla de egenskaper som krävs för att den ska fungerar till det som den är tänkt.

*Sen att den är något extrem i det den gör. Vill jag lägga till.

Kan inget annat än hålla med dig Gnist.

Som du skriver i den första raden så är det givetvis den hund som jag har som är "en riktig hund". Men jag ställer mig bakom "Syrsas" ord. Jag vill dock att den ska vara högre än 50 cm i mankhöjd. Och som sagt, en riktig hund behöver inte kläder för att kunna gå ut.

Ja! Håller med Gnist och PIRU,
en riktig hund ska ha de egenskaper som krävs för det den är tänkt för.

Det glömde jag skriva själv, men backar upp 100 %!

/Syrsa

# Sund och frisk.
# Bra mentalitet.
# Har egenskaperna som krävs för användningsområdet.

För min del är en riktig hund tålig, stabil, smidig, sund, snabb, intelligent, aktiv, framåt, uthållig. Den har en mankhöjd över 40 cm. Den är gjord att vara utomhus mycket och länge i alla väder, har lättskött päls som den kan underhålla själv, och den ska klara av en naturlig miljö. Den ska hålla och vara en aktiv hund i många år. Sen ska den självklart inte vara aggressiv, stressad, ostabil, nervös eller liknande. En riktig hund.

Och faktiskt så har en riktig hund för mig alltid också sett ut som vår.

tuffe2.jpg

Ja du, jag tycker svaret är väldigt enkelt;

Du tar en hund (förslagsvis av hankön) och så korsar du den med en annan hund (förslagsvis av honkön) och resultatet blir då - surprise! - EN RIKTIG HUND!

M a o - en riktig hund kan se ut precis hur som helst och det är ändå en riktig hund! Fråga din egen hund och du kommer att få samma svar! Hundarna hänger inte upp sig på sådana bagateller som storlek, utseende, päls etc - de vet när en hund är en hund. Man kunde bara önska att människor var lika kloka ....

En riktig hund, altså, jag tänker på en hund av moloss typ.
Stor, vaktig och dregglig. :D

När jag funderade en gång till, kom jag fram till en urhundstyp, som Basenji.

Spånade en stund till och kom fram till att pluto inte är en riktig hund, inte heller Lassie.
Men Laika var nog en riktig hundhjälte.

Och när jag funderade en gång till, kom jag fram till, att jag har ju redan en hel drös riktiga hundar här hemma oavsett vart mina tankar flyr iväg på för resor.

En "riktig hund" för mig är en hund som (oavsett ras);

* Är mentalt stabil

Väldigt bra skrivet!

När jag sedan hör ordet "hund" tänker jag ofta på någon form av vinthund... Ofta någon cremefärgad saluki. :angel:

Tack för alla goa svar!

/Syrsa

med den riktiga hunden Keo! =)

För mig är min sch/bc en riktig hund, han har allt en hund behöver ha, en riktig päls, Han är så klok att det går att bara prata med honom om saker och han förstår,han kan gå lös varsomhelst, han är snäll, men han är respektingivande för främmande, han är pålitlig, frisk, trygg och jag bävar för den dagen han lämnar mig....en sån hund som honom är det svårt att få tag på
14734296.jpg

* Är mentalt stabil
Drt var bra det där:) Sen jämt när jag tänker på riktig hund så är det ofta bruks hundars så som schäfer.. Vet inte hur det kan vara så efter som jag själv har 2småa golv moppar:P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 681
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation