En ras, två raskoder!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wulfila_Tirol
  • Startdatum Startdatum
W

Wulfila_Tirol

Är nyligen hit flyttad efter att i flera år bott utomlands, och såg när jag kom hem att "min" ras haflingern numer har två av SH godkända avelsföreningar, med varsin raskod!
Tänkte höra om detta är vanligt, finns det fler raser med fler än en raskod?:)

Sv: En ras, två raskoder!

För new forest fanns åtminstone tidigare två föreningar med varsin raskod: 34 för new forest (E) och 39 för new forest (S).

Ja, och så är det väl fortfarande! finns det ingen annan ras som har en sån uppdelning?:)

New Forest är på gång att gå tillbaka till en och samma avdelning/raskod igen! Vet inte om det är helt klart eller när det träder in dock.

Är nyligen hit flyttad efter att i flera år bott utomlands, och såg när jag kom hem att "min" ras haflingern numer har två av SH godkända avelsföreningar, med varsin raskod!
Tänkte höra om detta är vanligt, finns det fler raser med fler än en raskod?:)

Kan väl i och för sig förstå att det uppstår en del ??? runt detta att Haflingern tilldelats ytterligare en raskod, 47 från SH.
Den nya unga föreningen Svensk Tyroler-Haflingeravel(STH) godkändes av SJV i maj 08. Detta har varit en process som försigått i flera år!

Jag skall frångå min princip om att inte lägga mig i debatter som berör de två avelsinriktningars utan gör ett försök att belysa orsaken till att vi idag har två raskoder inom "din ras".
Personligen känner jag äntligen ett stort lugn.
Efter år av förenings-osäkerhet kan jag koncentrera mig på mitt avelsarbete och veta att det jag gör får synas och bedömas utifrån de avelsnormer som är satta i den avelsinriktning jag tror på.
Efter år av mer eller mindre i skuggan av andras intressen inom rasen har vi som går in för tyroleraveln och 100% renavel fått upprättelse och existensberättigande i Sverige, tack vare SH och SJV erkännande. Jag kan lova att vägen dit varit lång och stenig!:)

Alla som är lite insatta i haflingeravel vet att det har pågått en dragkamp inom rasen i många år, eftersom vi har två avelsinriktningar som inte kunnat enas och heller inte går att förenas......... vilket inte är så konstigt.
Den ena (STH) erkänner endast 100% renavel, har Nord Tyrolen(HPT) som sitt modersland och sin huvudstambok.
Den andra (SHF) accepterar upp till 1.563% främmande blod, har Italien(ANARCAI) som sitt modersland och deras stambok som huvudstambok.
Avelsmått, PoR, bedömningssystem, krav på avelsdjur, samt mycket, mycket annat gör att det är intill omöjligt att ha en gemensam svensk organisation, utan att den ena inriktningen av uppfödare känner sig "mobbade".
Ni som varit med ett par år inom rasen vet också att det har stormat rejält, vilket endast varit till skada för helheten HAFLINGER.

I dag står det fritt att som ny haflingerägare/uppfödare välja vilken inriktning man tror och känner för och det skapar harmoni inom rasen. Haflinger och Tyroler-Haflinger behöver inte konkurrera men de tvingas heller inte till ett omöjligt samarbete, däremot bör man respektera varandra anser jag.
Det står var och en fritt var man känner att ens avelsinriktnigs ideal passar in!

Jag menar inte alltid att det är bra med uppdelningar inom raser men i Haflingerrasens fall ser jag det som positivt och tror att det är vad som behövdes för att rasen skall komm "ut ur busken" och växa sig stark samt bli konkurensduktig på den svenska hästmarknaden.
Att fler hästmänniskor upptäcker denna fantastiska användbara och trevliga häst och inte bara flyr när de hör om allt tjafs runt omkring, skapat av människor.
Att det ska ge arbetsro till våra uppfödare av haflinger inom både SHF och STH, så att de åter törs satsa på det långsiktiga planeringsarbete som avel är.

Pia/Stuteri Vässingarp medlem i STH

Senast ändrad:

Är tinker och irish cob samma hästar? Jag har svårt att se skillnad på dem i a f.

Är tinker och irish cob samma hästar? Jag har svårt att se skillnad på dem i a f.

Det finns hästar som är dubbelreggade,ja.
Men alla kan inte dubbelreggas.

Det är två rasföreningar med skilda raskoder,skilda mål för avlen och skilda bedömningssystem,de klassas som två olika raser hos myndigheterna men föreningarna är precis i början på att vilja börja samarbeta med varandra för att tja...vad som kan ske längre fram vet ingen än..

Eftersom inte alla kan dubbelreggas så finns ju vissa skillnader i typerna nu när föreningarna försöker strama åt det hela.
Tidigare var ju den största kampen att få in "så många som möjligt i den egna föreningen".

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10