En ovanlig reaktion

Y

ymazee

Hejsan!

Jag har blivit lärd en del NH nu de senaste månaderna och fick ju lära mig att om man föser runt hästen så kommer den slutligen fram till dig och det har funkat tidigare på alla andra hästar jag har hållit på och tränat med. Idag hände dessvärre en annan sak. En nytt sto som är ledare i en hage tillsammans med lite andra olika hästar. Jag gick in i hagen och fram till hästarna, jag började med att hälsa på en annan häst och givetvis kom stoet fram och började fälla öronen bakåt åt den andra hästen som nafsade tillbaka, båda gav tecken på tjafs och jag som stod ganska mittemellan började gå därifrån eftersom jag inte ville komma i kläm. då gick de givetvis efter och jag kom på att jag hade godis i fickan som de säkert var sugna på. så fort jag stannade började de tjafsa igen och det höll på att trappas upp så jag föste bort dem, ganska lugnt men bestämt. Den andra hästen vänder och går, den reaktionen har jag sett förr och inget konstigt där. Då helt plötsligt vänder sig stoet om och sparkar mot mig, från ingenstans. Ganska oväntat eftersom hon inte visat något alls mot mig, bara mot den andra hästen. Det var andra där och ingenting hände, jag blev träffad på armen men det gjorde inte speciellt ont. Hästen har jag hälsat på innan och hon verkar vara trevlig mot människor, hade aldrig väntat mig den reaktionen, verkligen inte av henne. Jag brukar inte bossa över hästar jag inte känner eller vars ägare jag inte känner, men jag har hälsat och träffat båda många gånger och det har inte hänt något...

Varför reagerade hon som hon gjorde? Eftersom jag är ny på NH så vill jag ju såklart veta, var det för att hon kände sig hotad i sin "ledar roll" eller vad kan ha skett?:confused:

Tacksam för svar!

Sv: En ovanlig reaktion

Ge sjutton i att jaga runt på hästar om din erfarenhet av "join up" är att det handlar om att fösa runt hästar tills de kommer till dig. Det är inte alls ovanligt att en häst svarar på tryck så som den du beskriver.

Den tyckte helt enkelt att du var en jädra uppstickare som trodde att du hade nått att säga till om, och motbevisade dig. Troligen gav den ett antal tecken innan, men som du inte uppfattade.

/migo

att läsa hästar är jag inte dålig på, NH är jag dock inte super duktig på och jag erkänner att jag är ganska ny på det, men hon som tränar mig har visat mig hur jag ska göra och jag gjorde som hon sagt.
Men det kan mycket väl vara så att hästen tyckte som du säger att jag var en uppstickare, vad vet jag. Men hon gav inga tecken (som jag skrev) på det, antagligen för att jag inte heller gav några tecken på att sticka upp mot henne tidigare.
Jag vill påpeka att jag inte heller föste runt henne, bara sa åt henne att inte följa efter och nafsa på fickan, jag gick inte mot henne eller något, rörde inte henne, bara satte ner en fot och sa "Nej" och lyfte armarna precis som hon som visat mig gjort. Så jag gjorde inte som jag tidigare gjort, föste inte runt, eftersom jag inte skulle varit så dumdristig och fösa runt hästar som jag inte vet att jag klarar av eller vet hur de reagerar på det. Men ett bestämt "Nej" Måste man ju kunna göra, har aldrig varit med om en sådan reaktion på det.

Men tack för ditt svar

Hästen satte dig på plats helt enkelt. Ta lärdom av detta och var glad över att den "bara" träffade armen. Alla hästar accepterar inte allting och man ska vara försiktig med att hålla på och "terrorisera" och bossa runt en del hästar. En vacker dag träffar man på en skarp häst och då kan det smälla snabbt.

Om du ska göra sådana övningar så öva vidare på hästar som accepterar det, öva upp ditt öga för hästens signaler och starta inte en fight som du inte kommer vinna. Genom att låta hästen valla runt dig och nafsa på din ficka har du satt dig i rejält underläge, och när du då försökte säga ifrån - sade hästen ifrån ännu mer.

Ärligt, att gå in i en hage med relativt främmande hästar och låta dessa bli såpass närgångna som du skriver kan lätt bli farligt. Var rädd om dej.

Senast ändrad:

okej, jo såklart tar jag lärdom av det, jag kommer ju inte säga "Nej" till hästar jag inte vet bättre om själv, dock hade de sagt att den hästen var en "Ängel" men givetvis ska man ju kolla upp det själv.

Lite jobbigt bara om man ska gå ut och hämta sin egen häst i hagen och hon kommer fram och ska vara så ihärdig som hon var idag och man inte kan säga "nej" till henne. Hur skulle ni göra? Detta var ju säkert varken första eller sista gången hon kommer fram till människor och är godissugen. Ska man bara gå då och försöka ignorera henne och hennes tjafs med andra hästar?
Vad händer om man får hela flocken runt sig som håller på med dels varandra och dels med dig som leder din häst, nån gång måste man ju kunna säga ifrån känner jag bara? Det måste vara fler som har ettriga hästar i sina hagar tillsammans med sina hästar? Bör jag splittra dem?

Ärligt, att gå in i en hage med relativt främmande hästar och låta dessa bli såpass närgångna som du skriver kan lätt bli farligt. Var rädd om dej.

Närgångna blev de ju direkt, att springa ut ur hagen känns ju inte helt rätt heller. Jag försökte ju som sagt att hålla lite avstånd från dem men i en flock kan hästar lätt bli lite för närgångna och tidigare har jag kunnat säga "Nej" till hästarna utan att det har hänt något, på precis samma sätt som nu och precis som jag blivit lärd.

Nog är jag rädd om mig, jag vill ju lära mig så att jag inte gör samma miss igen. Men min fråga kvarstår, vad bör man göra i denna situationen? :confused:Antagligen, tror jag som du, att när jag gick från början var en miss, det skulle jag nog inte gjort. Men är det rätt att säga "Nej"? Eller ska man jagas ut ur hagen? Jag kan ju inte låta bli att gå in, min häst är ju där också. Dessutom vill jag inte undvika det utan lära mig av det.

Jag hade aldrig låtit okända hästar bli så närgångna. Ju sämre jag känner en häst desto nogrannare är jag med att den inte får inkräkta på min personliga sfär. Och även sådant som du beskrev med att hästarna höll på att tjafsa så du var rädd för att hamna i kläm, då jag är i flocken får inte mina hästar tjafsa med varandra, då blir den som tjafsar bortkörd direkt av mig. Enklaste sättet att se till att inte hamna mellan två hästar som tjafsar, är att se till att dom inte tjafsar alls från början.

/Camilla

Att stampa med foten är en ganska kraftfull signal som en del kan reagera riktigt otrevligt på. Det hade nog räckt fint om du typ flaxat lite med armarna, kanske hoppat lite jämfota och varit lite stökig, så hade du fått mer personlig space, för det var väl det du ville ha?
Hon kanske tyckte du "tillrättavisade" henne när hon höll på att uppfostra en flockmedlem, vilket ju är hennes jobb, så då tyckte hon väl att du behövde uppfostras också.

Om en eller flera hästar i hagen är så närgångna skulle jag ha ett långt rep som jag svängde runt mig för att visa att jag kräver lite utrymme. När jag hämtat min häst "försvarar" jag oss båda på samma vis.
Jag låter aldrig andra hästar "hänga på" när jag hämtar mina, när jag tar dem så är det mitt jobb att skydda dem och de andra hästarna ska ägna sig åt sitt.

Men när man "avvisar" de andra hästarna kan man göra det på olika dominant sätt, jag börjar alltid med minsta möjliga tryck, så att jag inte förolämpar någon som då blir arg.

Hejsan!

Jag har blivit lärd en del NH nu de senaste månaderna och fick ju lära mig att om man föser runt hästen så kommer den slutligen fram till dig och det har funkat tidigare på alla andra hästar jag har hållit på och tränat med. Idag hände dessvärre en annan sak. En nytt sto som är ledare i en hage tillsammans med lite andra olika hästar. Jag gick in i hagen och fram till hästarna, jag började med att hälsa på en annan häst och givetvis kom stoet fram och började fälla öronen bakåt åt den andra hästen som nafsade tillbaka, båda gav tecken på tjafs och jag som stod ganska mittemellan började gå därifrån eftersom jag inte ville komma i kläm. då gick de givetvis efter och jag kom på att jag hade godis i fickan som de säkert var sugna på. så fort jag stannade började de tjafsa igen och det höll på att trappas upp så jag föste bort dem, ganska lugnt men bestämt. Den andra hästen vänder och går, den reaktionen har jag sett förr och inget konstigt där. Då helt plötsligt vänder sig stoet om och sparkar mot mig, från ingenstans. Ganska oväntat eftersom hon inte visat något alls mot mig, bara mot den andra hästen. Det var andra där och ingenting hände, jag blev träffad på armen men det gjorde inte speciellt ont. Hästen har jag hälsat på innan och hon verkar vara trevlig mot människor, hade aldrig väntat mig den reaktionen, verkligen inte av henne. Jag brukar inte bossa över hästar jag inte känner eller vars ägare jag inte känner, men jag har hälsat och träffat båda många gånger och det har inte hänt något...

Varför reagerade hon som hon gjorde? Eftersom jag är ny på NH så vill jag ju såklart veta, var det för att hon kände sig hotad i sin "ledar roll" eller vad kan ha skett?:confused:

Tacksam för svar!

det är lite hårt att säga men du fick det du bad om. den som lär dig Nh borde du inte gå till igen. Fösa runt hästar är inte ett vettigt sätt att få hästen till dig. Det är som att springa runt efter hästen och störa den tills hästen blir förbannad och skriker WHAT! varpå den får belöning... vad lär vi hästen av det? jo att vara upprörd och frustrerad är bra. Att hästen börjar tugga är ett stressbeteende där hästen ber om att man ska sluta, inget undergivet beteende för övrigt. Join up på det sättet är inte ok. Join up handlar om att göra sig själv så intressant att hästen vill vara med en, det behöver man inte jaga runt hästar för. Det är som någon annan skrev inte ovanligt att få den här reaktionen hos hästar som inte är avstängda och som inte bara accepterar tryck.

du ska ta med dig ett grimskaft ut i hagen, be hästarna håll avstånd redan från början. då gör det inget att de sparkar om de skulle göra det. Det bästa är om du kan hålla grimskaftet med båda händerna upp mot hästarna, vifta inte om du inte måste. att du lyckas hålla hästarna på avstånd handlar om intuition, inte om våld och hot. stampa inte i marken, det är en av de starkaste signalerna i hästvärlden. När de gör det är det allvar! Du kan få en reaktion du inte klarar av. Därav att man sällan ser hästrna avnända sig av den. har sett det avnändas av en häst en gång och jag akn säga att flocken bara pep iväg!

vi kan påverka hästarna redan när vi ser dom på 1 km avstånd. är du 2 meter från hästen utan reaktion på det du vill är det försent, dessutom är du för nära, du akn bli sparkad. så håll avstånd! ha din intuition från början när du går in i hagen!

lycka till!

Att hästen börjar tugga är ett stressbeteende där hästen ber om att man ska sluta, inget undergivet beteende för övrigt.

Vad har du för källor på det där? För isåfall så är i princip alla unga hästar otroligt stressade, min lugna filbunke till häst är också isåfall otroligt stressad, han tuggar/slickar/smaskar ofta efter träningspass när han är nöjd.

Sen tror jag inte på att alla föl osv är så stressade, eller alla yngre hästar är så stressade hela tiden i hagarna med äldre hästar osv, det går lite emot allting jag lärt mej.

Join up handlar om att göra sig själv så intressant att hästen vill vara med en, det behöver man inte jaga runt hästar för.

Det håller jag med om däremot, att join up inte innebär ett hysteriskt runtjagande.

Håller med de andra, helt naturlig reaktion.

Hon bråkar med den andra hästen, du backar, går därifrån, det synns utan tvivel på dig att du är osäker. Iomed detta har du gett ledarskapet åt den andra hästen.

Och (ur hästens synvinkel) så är du superfräck efter det och tror att du ska kunna driva bort henne!? Nähe du det går inte tänkte hon då.

Först säger du till hästen att den är störst, och att den bestämmer, och sen så ska du ha det tvärtom? Du ska vara glad att inget värre hände, min förra valack hade anfallit mer direkt med tänder och framhovar.

Vad har du för källor på det där? För isåfall så är i princip alla unga hästar otroligt stressade, min lugna filbunke till häst är också isåfall otroligt stressad, han tuggar/slickar/smaskar ofta efter träningspass när han är nöjd.

Sen tror jag inte på att alla föl osv är så stressade, eller alla yngre hästar är så stressade hela tiden i hagarna med äldre hästar osv, det går lite emot allting jag lärt mej.

Det håller jag med om däremot, att join up inte innebär ett hysteriskt runtjagande.

första kan vi definera stress tycker jag: Per Jensen definerar stress som en individs tillstånd då den trots kostsammaansträngningar inte förmår hantera belastningen.

beteendet att tugga är ett instinktivt beteende, en reflex. Jag skrev om tuggandet specifikt i join up situationer, trodde det framgick. Indirekt dock är det en stressliknande situation för unghästar och föl, de visar sin undergivenhet, ber om att trycket ska släppa.
hittade just nu ingen bättre länk men här står det om beteendet och hur jag menar. kortfattat kan man säga att tuggandet och slickandet är en indikation på att hästen har varit stressad alldeles innan. mycket av Nh och ridning handlar om negativ förstärkning dvs vi lägger på ett tryck och belönar med att ta bort trycken dvs ge eftergift. många av de olater och beteenden vi har hos våra hästar är ett reslutat av eftergift vid fel/rätt tillfälle. Att ge tryck kan vara stressande för hästen. Det ska man vara medveten om. Att hästen gäspar är oxå ett beteende som visar att spänningar har släppt. Jag akn inte säga vad du gör och inte gör med din häst i och med att ajg inte känner er och sett er tillsammans men tuggbeteendet är rent generellt en reflex som uppkommit av en retning. När vi rider har vi även ofta ett bett i munnen som akn bidra till retning.

http://www.kbrhorse.net/tra/mythbusters02.html

föresten: är din häst kallblod? kallblodsraser men även andra kan vara stressade trots lugnt yttre, de reagerar innåt, inte alltid lätt att se.

Tja, du har ju redan fått flera svar med ungefär samma innehåll.

Bossa inte runt okända hästar, det är absolut inte säkert att de bara accepterar det! En snäll häst går undan, men en osäker eller skarp häst kan reagera våldsamt. Liksom Kimmis87 vallack, så rider jag nu en häst som attackerat när han känt sig påhoppad och trängd. Notera att det är hästen som bedömer om den blir hotad/trängd/påhoppad/mobbad. Vad du anser att du gjorde är ointressant. Hästens reaktion visar hur den tolkade det du gjorde.

Inget illa ment emot dig såklart! Detta var bara en situation som du missbedömde, och det gör du säkerligen inte igen. :)

kortfattat kan man säga att tuggandet och slickandet är en indikation på att hästen har varit stressad alldeles innan. mycket av Nh och ridning handlar om negativ förstärkning dvs vi lägger på ett tryck och belönar med att ta bort trycken dvs ge eftergift.

Att hästen gäspar är oxå ett beteende som visar att spänningar har släppt.

Men det beror väl på lite vad man menar med stress, alltså jag tror ju att såfort man i princip kräver saker av hästen så blir det ju mer eller mindre lite alltid en form av stress men det måste ju inte betyda att det är dålig stress heller.

Min häst gäspar gärna både innan och efter ridning, han beter sej i princip likadant vad jag än gör med honom. Även efter en skritttur i skogen. Detsamma när jag masserar honom, ryktar honom osv.

Sen gör han det också när vi ridit genom röriga områden där det händer väldigt mycket där det är mycket att tänka på. Men han är alltid lugn och kliver på utan problem överallt så rädd eller nervös eller att han känner sej pressad tycker jag inte han är, han är den typen som tycker om när det händer saker.

All stress är ju inte dålig stress, men stress upplever väl mer eller mindre alla när det krävs saker av än, även människor upplever ju en viss sorts stress vid prestationer osv, men det är ju inte alltid en dålig stress man upplever.

Så allt tuggande/slickande/gäspande osv är ju inte dålig, det stod inte heller i texten heller om jag läste rätt. Man får väl se till situationen och hur hästen är i övrigt.

Det är inte ett kallblod jag har förresten.

Senast ändrad av en moderator:

Men det beror väl på lite vad man menar med stress, alltså jag tror ju att såfort man i princip kräver saker av hästen så blir det ju mer eller mindre lite alltid en form av stress men det måste ju inte betyda att det är dålig stress heller.

Min häst gäspar gärna både innan och efter ridning, han beter sej i princip likadant vad jag än gör med honom. Även efter en skritttur i skogen. Detsamma när jag masserar honom, ryktar honom osv.

Sen gör han det också när vi ridit genom röriga områden där det händer väldigt mycket där det är mycket att tänka på. Men han är alltid lugn och kliver på utan problem överallt så rädd eller nervös eller att han känner sej pressad tycker jag inte han är, han är den typen som tycker om när det händer saker.

All stress är ju inte dålig stress, men stress upplever väl mer eller mindre alla när det krävs saker av än, även människor upplever ju en viss sorts stress vid prestationer osv, men det är ju inte alltid en dålig stress man upplever.

Så allt tuggande/slickande/gäspande osv är ju inte dålig, det stod inte heller i texten heller om jag läste rätt. Man får väl se till situationen och hur hästen är i övrigt.

Det är inte ett kallblod jag har förresten.

sa heller aldrig att det gällde i alla situationer eller dig speciellt. vad som gäller för dig och din häst är väldigt svårt att säga då jag som sagt aldrig träffat dig och din häst. all stress är inte dåligt men jag tycker nog att vi i all utsträckning ska sträva efter att minska stressen i all inlärning, såväl hos oss själva men framför allt våra djur. jag tycker inte vi kan jämföra den stress vi känner vid prestation med den våra hästar känner. de är för det första flyktdjur, mottrycksdjur med starka instikter medan vi är tänkande rovdjur med instinkter som är något avtrubbade. Vi måste ju använda tryck i vår träning med hästar, det är oundvikligt men Det går att träna med tryck utan att stressa hästen, det handlar om att habiutera och jobba i små steg och använda positiv förstärkning om möjligt.

dock anser jag fortfarande att NH i stor utsträckning ger hästar negativ stress och att de tuggande man får ut av att jaga runt hästen inte är av godo, för mig är det ett beteende som visar att man gått för långt. men det är kanske oxå en sak beroende om vilken relation man villl ha med sin häst.

jag jobbar inte med dominans och ledarskap på det sättet. jag anser att vi ska se vår relation som häst - människa inte häst - häst. det är högst otroligt att hästen skulle se oss som en del av flocken. jag anser även att hästar inte lär pga av att de känner om någon har en stark dominans utan att de lär som ett reslutat av förstärkningar av beteenden och svar. ex en häst vägrar inte att gå in i tranporten pga av dåligt ledarksap utan pga att träningen med att gå för hand dvs ledas inte är stark nog och för att vi inte habiuterat tranporten tillräckligt. men det är en hel annan diskution som jag gärna tar med dig privat så vi inte förstör tråden. Vi är redan en hel värld utanför ämnet :rofl:

jag anser att vi ska se vår relation som häst - människa inte häst - häst. det är högst otroligt att hästen skulle se oss som en del av flocken. jag anser även att hästar inte lär pga av att de känner om någon har en stark dominans utan att de lär som ett reslutat av förstärkningar av beteenden och svar. ex en häst vägrar inte att gå in i tranporten pga av dåligt ledarksap utan pga att träningen med att gå för hand dvs ledas inte är stark nog och för att vi inte habiuterat tranporten tillräckligt.

:bow:

Jag kan hålla med om detta i stor utsträckning. Jag har väldigt svårt för hela ledarskapsbegreppet (så som jag tolkar det) inom den NH som jag stött på - med dess ledarskapsövningar och annat. Att människa hela tiden ska dominera hästen med varierande metoder, så att den "släpper" mentalt och "ger sig". Dessutom det tröttsamma argumentet att hästen "magiskt" blir passiv (alltså slutar bråka i olika situationer) och lätthanterlig bara den vet att du är ledaren...

all stress är inte dåligt men jag tycker nog att vi i all utsträckning ska sträva efter att minska stressen i all inlärning, såväl hos oss själva men framför allt våra djur. jag tycker inte vi kan jämföra den stress vi känner vid prestation med den våra hästar känner. de är för det första flyktdjur, mottrycksdjur med starka instikter medan vi är tänkande rovdjur med instinkter som är något avtrubbade. Vi måste ju använda tryck i vår träning med hästar, det är oundvikligt men Det går att träna med tryck utan att stressa hästen, det handlar om att habiutera och jobba i små steg och använda positiv förstärkning om möjligt.

Jag jobbar övht inte med någon speciell nh, jag går efter sunt förnuft och det här med dominans och grejer är inte riktigt min grej. Men man får uppfattningen av dej att tuggandet är dåligt pga att den har varit stressad och det anser inte jag riktigt.

Inte heller den texten på sidan du länkade till påstod att tuggande är lika med dåligt utan det är ju utifrån situationen dom är i man får gå efter. Tuggande kan vara ett dåligt tecken, är väl mera det som den sidan menar. Står ju inte att ju mindre tuggande ju bättre är det.

Självklart vill man och kan man inte träna in saker med hästen med hjälp av stress och press och det tror jag inte någon vill heller, alla vill väl minska stressen hos hästar för den gör ungefär detsamma för dom som den gör för oss. För mycket stress påverkar hela kroppen även hos dom.

Jag jobbar övht inte med någon speciell nh, jag går efter sunt förnuft och det här med dominans och grejer är inte riktigt min grej. Men man får uppfattningen av dej att tuggandet är dåligt pga att den har varit stressad och det anser inte jag riktigt.

Inte heller den texten på sidan du länkade till påstod att tuggande är lika med dåligt utan det är ju utifrån situationen dom är i man får gå efter. Tuggande kan vara ett dåligt tecken, är väl mera det som den sidan menar. Står ju inte att ju mindre tuggande ju bättre är det.

Självklart vill man och kan man inte träna in saker med hästen med hjälp av stress och press och det tror jag inte någon vill heller, alla vill väl minska stressen hos hästar för den gör ungefär detsamma för dom som den gör för oss. För mycket stress påverkar hela kroppen även hos dom.

vi behöver inte tycka likadant :)

jag känner väl att jag skrivit vad jag tycker om tuggandet några gånger nu men rent generellt, tuggnadet som uppkommer ex vid dåligt utförd join up, som jag skrev om i första inlägget, anser jag vara ett dåligt tecken och är inget jag eftersträvar någonstans i min träning. Tuggandet som din häst gör vet jag inget om efterosm jag som sagt aldrig sett er osv.

Dr. Barbara Schöning, Specialist in Animal Behaviour from Hamburg, Germany skriver såhär:

"From a very early stage the foal shows chewing and licking, the head can be lowered at the same time and the legs bend - similar to the suckling at the udder. Later this eating behaviour becomes a social behaviour that signals submission and appeasement during conflicts. Behaviourists believe that the empty chewing (bruxism) not only restrains the adversary’s aggression but also calms and relaxes the chewing one, in the sense of a so called displacement activity. If a horse shows this kind of behaviour, there is a reason for it: it feels threatened, which means it is stressed and therefore shows a behaviour that in its opinion is adequate in order to avert the threat. As it is impossible to flee in a round pen it is left with the options to
attack, to surrender or to appease.

Dr. Francis Burton, Brain Researcher and Behaviourist at the Institute of Biomedical &
Life Sciences of the Scottish University of Glasgow skriver såhär:

"I think the horse is already stressed by the time he is “licking and chewing”. This action is caused by a previous adrenaline release. The simple physiological explanation goes: being made to flee - increase in circulating adrenaline - dry mouth - licking. This means a horse may lick and chew following a fright, in which situation it surely cannot mean “I’m a
herbivore, and if I’m eating I can’t be afraid of you” – the interpretation given by MontyRoberts in join up."

Mary Ann Simonds, Wildlife and Range Ecologist, Equine Behaviourist and Therapist.
In 1987 skrev hon the Guidelines for Managing Wild Horse Stress for the American Bureauof Land Management (BML)

"In working with many wild horses, I have observed that at first their lips are tight and they are fearful. As they start to let go off their stress, they often will lick and chew - this is however more a sign of relief than of relaxation. But horses will lick and chew, too, when they are in a high state of stress with eyes rolling back, sweating, pawing. But in this situation it demonstrates, I believe, just a way for the horse to release some of the built up stress."

Man måste alltid gå efter situationen, men man måste oxå för att kunna göra det ha tillräckligt med kunskap om det man håller på med. Många har väldigt dålig koll på hästars beteenden och vad som är stress och vad som skapar stress och framför allt vetenskapen går framåt och nya rön kommer ständigt kring hästars beteende och psykologi.

Hästen satte dig på plats helt enkelt. Ta lärdom av detta och var glad över att den "bara" träffade armen. Alla hästar accepterar inte allting och man ska vara försiktig med att hålla på och "terrorisera" och bossa runt en del hästar. En vacker dag träffar man på en skarp häst och då kan det smälla snabbt.

Om du ska göra sådana övningar så öva vidare på hästar som accepterar det, öva upp ditt öga för hästens signaler och starta inte en fight som du inte kommer vinna. Genom att låta hästen valla runt dig och nafsa på din ficka har du satt dig i rejält underläge, och när du då försökte säga ifrån - sade hästen ifrån ännu mer.

Ärligt, att gå in i en hage med relativt främmande hästar och låta dessa bli såpass närgångna som du skriver kan lätt bli farligt. Var rädd om dej.[/QUOTE

Nu backar jag bandet lite, om jag går in i MIN häst hage och "grannhästen" kommer fram och blir bufflig och otrevlig så nog f-n sätter jag ner foten och visar att det går inte hem hos mig. Ts skrev klart och tydligt att hon INTE bossade runt hästen utan visade att NEJ flytta dig från mig och det måste "normala" hästar acceptera annars får de ju gå i en hage för sig. Man måste ju kunna gå ut till sin häst eller ska Ts behöva vänta på ägaren till surmärren?

Ytterligare en anledning till att jag håller mig till valacker och hingstar :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama