En olyckssalig dag!

M

MissCrazy

Långt att läsa, men jag uppskattar om ni vill ta er tid!

Igår satte jag igång mitt fullblodssto, som stått länge. Hon gick jättebra, hon har inte blivit så mycket skolad i ''vanlig'' ridning, då hon gått på bana förrut. Och har sen dess bara ridits fåtal gånger utan krav på sig.
Så jag satt upp på henne igår och red henne som en vanlig unghäst i princip, och det gick ganska bra, hon förstod mycket mer än jag trodde, av ''ridhäst-språket''.

Så jag fortsatte idag, vi höll oss till skritt då hon inte är igång, men idag red jag lite längre bort från de andra hästarna (red i vår stora hage, då jag vill att hon ska vara tryggare) och då började hon konstra, hon vägrade gå framåt och sådär, och jag skänklade ju till henne ordentligt, och försökte vara bestämd. Vi kom fram en bit, hon fick beröm, och det gick bra en stund, sen började hon igen, och jag manade på henne lungt, men bestämt. Och gav henne ett litet rapp med tygeln på halsen, hon skulle FRAM.

Efter ett tag så börjar hon konstra och bocka utav bara den, men jag har ju som tur är en relativt god balans, så jag sitter kvar. Då börjar hon istället backa, fort, fort, fort, och sen minns jag inte riktigt, men på något sätt går hon ju omkull. Jag hinner tänka massor av saker, som '' nu kommer hon ramla rätt över mig'' , eller ''nu bryter hon ryggen'' . Men vi klarade oss utan skador.

Sen var det som om jag fick en stunds minnesförlust, för nästa sak jag minns är att jag suttit upp igen och så minns jag inte vad det är för tid på året, m.m. så jag fick nog en mildare hjärnskakning (dock kände jag inte av värken förrän jag ridit klart både henne plus en häst till). Jag red henne då en stund till, men utan krav alls, vi höll oss nästan bara hos de andra hästarna, och jag vågade inte använda skänklarna när hon stannade, jag vågade bara använda min röst.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta med henne. Jag är inte rädd för att sitta upp igen och rida, jag är med rädd för att begära något av henne igen, i fall hon konstrar börjar backa igen, eller så, det kanske inte slutar lika väl.
Förrut så har jag inte direkt begärt något av henne, har behandlat henne lite för 'snällt' , låtit henne gå rakt fram med ganska lång tygel, etc. Då jag särbehandlat henne eftersom hon ej är omskolad. Det är nu när jag ställer krav som hon börjar sätta sig emot, även om hon varit svår innan också.
Jag tänkte att jag kanske kunde ha någon som leder henne, som kan stoppa henne om hon börjar backa sådär igen, men det är svårt att få tag på någon som har tid att hjälpa.

Sv: En olyckssalig dag!

Jag hade nog gjort så att jag tagit allt i små steg. Ex att nu rider vi bort till den där stenen 5meter längre bort och sedan vänt och ridit närmare hästarna. Efter hand hade man ökat i samma takt som man märkte att hon klarade det.

Du är inte ut och går något med hästen? Någon gång kan du ju gå dit med henne i den stora hagen och bara strosa runder så hon ser att där inte finns något farligt. Då har du lite kontroll.

En annan tanke kan kanske vara att kolla om hon har ont?

Det första jag tänker är att hon har ont. Har hon stått länge så kan hon nog ha tappat mkt av ryggmusklerna och ryggrader är blottad. Kolla upp det!

Annars om hon är riden som galopphäst? har jag fattat det rätt då? då borde de inte vara några problem att gå framåt med ryttare? Det skulle vara det att du är tyngre än vad hon är van vid och att ryggen gör ont.

Vårat avelssto som en tjej skulle pröva rida på gjorde likadant, hon hade inte blivit riden på länge och då bara av småtjejen.. och tjejen som skulle rida henne nu var rätt tung.

Jag har skolat om några fullblod och de har betett sig precis likadant som din. Min förklaring till det är att det är ytterst sällan man rider banhästar själva. De går nästan alltid ihop med någon annan häst. Hon förstår säkert inte dina skänkelhjälper heller, tänk på att du har skänklarna MYCKET lägre och använder dem på ett helt annat sätt.

Jag tycker du ska skaffa någon att rida ihop med så du kan hänga med i "rumpan" på den hästen tills din häst lärt sig dina skänkelhjälper mera. Det brukar lösa sig lätt om man gör så.

Lycka till!

Detta har nog inte med att göra att hon har ont, (även om hon ja, behöver sätta till en del muskler) då hon protesterar en del utan ryttare också, t ex om man är iväg på promenad, och plötsligt tycker hon att man hamnat för långt hemifrån eller så, så kan hon t ex stegra sig (vi jobbar på markbiten också) . Hon är ganska så respektlös vid hand.

Är orolig att hon ska slå över om hon stegrar sig, eller gå omkull igen (främst vid ridning, men även på marken, men där känner jag att man har större kontroll).
Jag menar, när hon börjar backa sådär, så finns det liksom ingen spärr, det går inte att få stopp på henne där man sitter på ryggen.

Och jag hade gärna sett att någon hjälpt till, exempel haft henne i grimskaft och kunnat hindra henne från att backa, men det är inte så ofta det finns hjälp tillgänglig dessvärre.

Men vi får nog hålla oss till promenad denna veckan, kanske klättra lite i backar. Värker lite för mycket i mitt huvud för att har lust att ''tampas'' med unghäst än på några dagar. :crazy:

Men om hon backar när du är ute och går kan du ju alltid fortsätta backa henne. Dom säger ju att det är svårt för en häst att backa (ja, om dom inte träffat min häst och en annan nordsvensk - fenomenala på att backa :D ). Sen när du märker att hon backar på ditt kommando så gör du halt och ser om hon vill gå frammåt. Annars kan du upprepa backningen

När min ponny inte ville gå in i boxen vände jag bara henne om och backade in..efter ett tag fattade hon att det var lättare att gå fram och in i boxen istället för att backa...

Du kan ju ta hjälp av en NH-tränare så hon får mer respekt för dej :idea: Funkar det inte på marken kan man knappt vänta sej att det ska fungera när man sitter på

Min unghäst backar gärna fort när det är nåt som inte passar damen. Visst kan man fortsätta backa, men jag är inte så säker på att det är bra i längden.

Jag har märkt att det fungerar att gå åt ett annat håll istället, visa vägen typ 90 grader åt sidan istället, då kommer hon oftast på andra tankar och följer med. Nu rider jag ju inte henne utan gör detta på marken. Men jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera för dig att göra ett tydligt ledande tygeltag åt sidan för att få henne att vända åt det hållet hon backar och erbjuda henne att gå framåt åt det hållet istället.

Tror mycket på det andra skriver om att hon inte förstod dina hjälper riktigt också. Det är lätt att bli övermodig om det fungerar bra i början. Vet av egen erfarenhet...

Mitt fullblod höll faktiskt också på sådär en tid!!1 Och jag ville typ inte rida bara för det.. Men det löste sig faktiskt med tiden.. Ledde honom en bra bit ifrån stallet och red runt där han tyckte det var kul och kännde sig trygg. Och då utan skänklar med mycket röst.. men sedan blev jag modigare och vadå vi hade ju inte bråkat på länge ju.. Och ett litet återfall kan han ju få men då vet jag vart knappen sitter...

Om du är säker på att hästen inte har ont, utan bara protesterar på att du ställer krav, så tycker jag att du nästa gång ska backa henne. (troligtvis har hon lärt sig av vurpan och kommer ta det lugnare) I princip kommer du isf signalera att "visst kan vi gå bakåt om du vill, men jag bestämmer hur långt". När hon slutar gå bakåt själv, så begär ytterligare 3-4 steg bakåt. Ryggning är i sig en sorts bestraffning av hästen, som funkar bra även vid en del andra protestaktioner. Tänk på att inte begära för mkt av henne på en gång (bakslag kommer nästan alltid med unghästar, men de kommer garanterat oftare och lättare om man stressar) och att du aldrig "ger dig" när hon konstrar.
Lycka till!!

jag tycker det låter som ett nervöst beteende och att hon inte litar på dig som ledare. Det låter ju också som att du blir rädd och nervös vilket förvärrar situationen. Min förra häst var likadan, hon litade inte på människor och protesterade allt hon kunde så fort man försökte rida själv med henne. På min häst funkade det så att om jag bestraffade henne bekräftade det hennes ide om att människor var farliga och inte gick att lite på, så bestraffning gjorde endast situationen värre, därför använde jag aldrig någon bestraffning när hon stannade utan satt lugnt kvar på henne och tänkte framåt samtidigt osm jag väntade ut henne. Utan bestraffning finns det ingen orsak för henne att stressa upp sig mer och bli blockerad eller börja med större protester såsom att backa och bocka. Det gäller ju även för dig att arbete upp förtroendet och ledarskapet från marken, varva detta med att skritta ut, när hon stannar så smacka på henne och kläm lugnt och försiktigt med skänklarna men banka inte på. Låt henne inte vända om och gå hemåt, utan det är antingen stå stilla eller gå framåt som gäller, när hon går framåt så beröm mycket. I början kan du göra så att så fort hon börjar tänka framåt och skritta på några steg beröm som tusan och vänd sedan om och rid hem som belöning. Om du är rädd eller känner att situationen kan bli farlig så ta hjälp av någon duktig hellre än att du riskerar att skada dig själv eller hästen. Lycka till!

Min förra ponny vad likadan.. Han skulle inte lämna stallet eller de andra hästarna, fick för sig att han bara skulle gå på halva ridbanan, och ryggade och stegrade när de inte passade.

Det slutade med att jag blev väldigt arg så han gick runt ridbanan och när jag skulle rida ut så satte jag mig på honom, sen var det full fart iväg antigen i trav eller galopp, skritta kan man göra på hemvägen;)

Men det har blivit bättre och bättre iaf, men jag skulle rida någon annan stanns än i hagen där hästarna går. Sen hade jag först tagit itu med att hon är dum när du hålle rpå men henne för hand med, viktigt att dte funkar innan man börjar kräva något i ridningen..

Jag har skolat om några fullblod och de har betett sig precis likadant som din. Min förklaring till det är att det är ytterst sällan man rider banhästar själva. De går nästan alltid ihop med någon annan häst. Hon förstår säkert inte dina skänkelhjälper heller, tänk på att du har skänklarna MYCKET lägre och använder dem på ett helt annat sätt.

Jag tycker du ska skaffa någon att rida ihop med så du kan hänga med i "rumpan" på den hästen tills din häst lärt sig dina skänkelhjälper mera. Det brukar lösa sig lätt om man gör så.

Lycka till!

Instämmer helt, hon förstår helt enkelt inte dig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama