S

sollebrunn

Jag undrar om det är någon som kan svara på min fråga? Jag har en Islandshäst sedan en månad tillbaka. Det funkar bra förutom att han när vi kommit en liten bit, att han ska vända. Igår gjorde han en tendens till det och då gav jag honom lite spö på halsen då gick han ett par steg och då tjöt han till och gjorde tydligen en tvärvändnig för jag ramlade av, hann inte reagera. han sprang iväg, jag gick och hämtade honom och satte upp igen och red en sväng. På vägen hem sen så gjorde han ett ryck och skulle springa iväg, men jag stoppade honom. Finns det någon som kan säga vad jag ska göra? Tacksam för svar!

Sv: En olat

När du har försäkrat att hästen inte har ont någonstans, sadeln passar både på längd o bredd, allt ser okej ut kan du börja fundera på ledarskapet.

Hästen har varit hos dej en kort tid. Ni kanske inte känner varandra, ledarskapet kanske inte är avgjort er emellan?

Svårt ge raka besked så här.

Han testar dej!!!!! Helt klart!
Det är bara att vara mer tjurig än vad han är. När han vänder så vänder du, när han vänder så vänder du osv. Till slut inser han att hon ger sig inte och den diskutionen brukar vara ur vägen.

Jag fick hand om en häst på Island förra hösten som ingen ville ha för han hade ägts av en 12 årig tjej och lagt sig till med precis en sån dumhet. Man kom ca 200 meter från stallet sen var det stopp. Med tjejen vände han helt sonika och gick hem, men jag vände honom, han vände, jag vände osv. Till slut började han stegra sig, inte mycket men han gick upp för att försöka skrämma mig, jag bara tog ner honom och vände honom åt det håll jag hade tänkt.
Så här höll vi på i ca 5 minuter (alla stod utanför stallet och följde "kampen"), helt plötsligt så bara han gav sig och vi red iväg som vanligt. Efter det hade jag aldrig några problem med honom. Det var bara att visa att här ska skåpet stå!!!
Jag använde inget våld, hade spö i handen men jag tänkte att om jag drar till honom så vet jag ju inte hur han reagerar, han har ju lika gärna kunnat slänga av mig och sprungit hem och då hade ju han vunnit. Jag var bara tjurigare än hästen helt enkelt.

Ett sto jag fick ta över p g a att hon gjorde så här botades raskt här då hon vid 2:a ridturen hade tänkt vända och råkade sätta nosryggen på ett elstängsel. PANG, och hon vände heller aldrig mer!!

Han testar dej.
min islänning gjorde precis samma sak med mej i början..
först visste jag ju inte vad ja skulle göra.. och det är ju verkligen tvärstopp.. frågade runt lite folk.. och dom sa att man ska ta tag i ena tygeln nästan framme vid bettringen.. och sen låta dom gå på en jätteliten volt.. så att dom nästan går på sig själva. sen när du gjort så ett tag så ska du testa att gå åt de håll du vill.. och om han inte vill så gör du likadant igen..
efter ett tag så fattar han att det e du som bestämmer!
jag gjorde sådär varje gång han höll på å testa mej.. nu gör han inte så längre.. mot mig! men om typ syrran rider.. så kan de va lite annat.. då kan han testa och så igen..
men han märker väll att hon inte är van och känner att han har övertaget liksom..

jaja. hoppas det går bra iallafall! ;)

Jag gissar att hästen ska kolla var den har dig.
Bara du visar att det är du som är ledaren å inte ger dig så går det över. :smirk:
Fast min häst testar mig fortfarande med jämna mellanrum fast hon vet att jag alltid får som jag vill å jag har haft henne i 6 år ...
Fast då säger alla tränare att hon är extremt envis å bestämd ;)

chrysler skrev:
Jag gissar att hästen ska kolla var den har dig.
Bara du visar att det är du som är ledaren å inte ger dig så går det över. :smirk:
Fast min häst testar mig fortfarande med jämna mellanrum fast hon vet att jag alltid får som jag vill å jag har haft henne i 6 år ...
Fast då säger alla tränare att hon är extremt envis å bestämd ;)
Va , ? Pratar du om min häst?

Min häst gjorde exakt lika dant med mig i början, eller ja det gör han ibland nu också.
Jag satt och vände och vände och vände och vände.... I 20 minuter kunde vi bråka. När han börjde att stegra så gav jag upp, hoppade av och gick förbi. Jag vile verkligen inte använda spöt för jag var ju inte 110% på att han inte verkligen var rädd. Ibland har jag bara börjat storlipa utav ilska och fått hoppa av och sätta mig i diket för att jag inte skulle slå ihjäl häst j*vlen.

Nu har det blivit mycket bättre för jag får erkänna att jag tog hjälp med det problemet och sen har det blivit mycket bättre.

Ååå vad roligt att ni svarar. Det är nog så att han testar mig som ni säger, det gäller ju bara att jag är så tuff nu och visar honom var skåpet ska stå, men jag blev ju lite rädd nu då när jag åkte av, men jag ska försöka!!! Fortsätt gärna att svara alla tips emottages

Vid sådana här tillfällen är det lätt att man precis som du skriver blir lite rädd. Så nu är det viktigt vad du signalerar till din häst. Att du inte signalerar fara genom att bli spänd, håller andan eller andas snabbt, bli arg eller bli tveksam.
Det vore bra om du kunde få hjälp av någon som är duktig på tex NH så att du och din häst kan få en så bra start som möjligt tillsammans. Trygghet och rätt ledarskap är grunden och dessutom en säkerhetsfråga.
Så tänk på att andas lugnt, var avslappnad, försök tänka positivt och utstråla säkerhet i dit ni ska och tänk att det skall gå bra.

sollebrunn skrev:
Ååå vad roligt att ni svarar. Det är nog så att han testar mig som ni säger, det gäller ju bara att jag är så tuff nu och visar honom var skåpet ska stå, men jag blev ju lite rädd nu då när jag åkte av, men jag ska försöka!!! Fortsätt gärna att svara alla tips emottages

När man visar vem som bestämmer så behöver man ju inte ta till spöt och slå till hästen för då kan man ju lika gärna få en tokreaktion som den du fick. Hästen kan (låtsas) bli rädd och tvärvända eller rusa iväg.
Jag tycker det brukar funka bäst med att bara vara lugn och bestämd. När hästen vänder så vänder du tillbaka, tills han inser att hon på ryggen är nog tjurigare än vad jag är :cool:
Vänder han 20 gånger så måste du vända 21 !

Lycka till!!

Hade ett liknande problem med min några veckor efter jag köpt henne. Hon hade för sig att man absolut INTE skulle göra halt och stå stilla. Först var det bara så att hon gjorde sig hård i munnen så det blev en segdragande kamp mellan oss, men sedan la hon sig till med att lätta lite med frambenen (vill inte säga stegra för hon gick inte speciellt högt upp). Hon provade detta två gånger, båda gångerna röt jag ordentligt och la till spöet. Har aldrig gjort så mer. För det mesta gör hon halt ordentligt nu, även om det forfarande kan vara lite otåligt ;) ! Så detta var helt klart som hon testade mig..

När jag började rida min medryttarisis sa ägaren att hon ev skulle testa mig. Det gjorde hon och då lade jag volter tills hon tröttnade. Hon gjorde så en gång till när jag red barbacka och då lade jag till spöet en gång bakom skänkeln och då gav hon sig. Sedan dess har hon inte gjort så...

"lite kul" inom situationstecken att höra alla era erfarenhet, eftersom jag hemma har en som jag tidvis kallar dr Jekyll och Mr Hyde! Är vad vid travare sen jag började gå och visst dom är hetsiga och kan krångla, men humöret på den lille islänningen går icke att jämföra. För det mesta är han världens goaste, raraste snällaste. Men sen slår han till med såna sidor, så jag skulle kunna skicka av honom direkt. Haft perioder när han ställer sig med alla fyra ibacken. Ibland går han hur snällt som helst, rör inte en fena, och andra dgr försvinner han nästan till Haparanda. Han kan vara en jävul att både verka och kratsa hovar på. Han knäckte en grimma för några dagar sedan.Man kan leda honom några steg, gå igen, och han följer hur snällt som helst. Man kan peta på honom och han backar, vänder, flyttar sig. Står helt lös vid rykt m.m. Är islänningarnas psyke så annorlunda mot flera andra raser som man börjar tidigt med?

är ochså testad och numera godkänd som ryttare och ägare.
han började så smått med att inte stå still när man satt upp.
på slutet hoppade jag upp i farten på en häst som drog eller stegrade sig.
fick hjälp av förra ägaren att visa vem som var ledaren.
inte så farligt som det låter.
sen har det aldrig varit problem.
när min medryttare började rida så sade jag till henne att du kommer att bli testad och ev godkänd.
då skyggade han rejält en gång,( totalt orädd häst) hon satt kvar och är nu godkänd av honom.

Visst kan det vara så att den testar dej, som de andra skriver, men kolla först så den inte bara är osäker på de nya omgivningarna!
Och kolla att utrustningen stämmer och att den trivs med din hjälpgivning!

Jag tror att hästen kanske känner sej osäker när den har flyttat till ett nytt ställe. Min första tanke är att din häst kanske tycker att det är otäckt att ge sej ut på tur i okända omgivningar när den är ny, och det kan också vara så att den känner sej extra osäker när den inte har andra hästar hos sej att hämta trygghet från. Det kan finnas ett otal olika sätt att tala om det på. Prova om hästen är likadan inne på ridbanan respektive när du rider ut med hästsällskap! Rid då korta turer första tiden, rid med sällskapshäst, testa och variera, och promenera med den så den får se sej omkring! Arbeta mest med det som redan fungerar bra så ni får en bra start på er nya relation.

Visst kan det vara så som många här skriver att hästen din testar dig.

Det var vad jag fick till svar om mitt sto när hon höll på så där.
Hon kunde vara jätte snäll ena dagen när jag red nästa kunde hon vara en pinna att sitta på.

Då vinglade hon på vägen, tvärnittade och vägrade gå eller ställde sig rakt upp och vände 180 grader på bakbenen.

Alla sa att det var som hon testade mig.

Men när hon inte slutade och det höll på så hela tiden blev jag tveksam. Jag skickade henne till en väldigt duktig och känd ryttare för tillridning.
Och även denna hade problem med hennes humör.

Någon månad senare blev pållan min jätte halt, hon hade inte tidigare uppvisat några symtom på att ha ont någonstans och all utrustning var noga utprovad. Och jag kände igenom henne före varje ridtur.

Men efter en massa turer till djursjukhuset med behandlingar för kotledsinflammationer på bägge höger benen och dvs olika röntgen kontaktade jag en kiropraktor.

Hon hittade förskjutningar i käke, nacke och bäcken som hon rättade till, började skritta igång henne efter första behandlingen och hon testade mig inte alls lika mycket, efter en månad så blev hon behandlad igen. Efter den behandlingen har hon testat mig en gång.

Så i vårt fall var det inte tal om test utan hon försökte förmedla till mig att hon hade ont någonstans.

Tänkte bara att jag ville att du skulle veta att det kan vara tal om annat än test också.
Så var uppmärksam på vad din häst försöker säga dig.

Lycka till!!!

/
Ann-Sofie

Senast ändrad:

Har själv en islänning som får jäkla bråttom när jag sitter upp, från marken är hon så snäll och lugn , sen när jag "försvinner" upp så blir hon lite "ensam"---hon vill ha mig på marken , känner sig nog lite osäker när hon rids ut själv..men det blir nog bättre ju mer hon lär sig att jag sitter på henne och att det klarar hon...lite osäkerhet från henne, mycket flockberoende!

Hej på er! Jag måste berätta lite hur det har gått för mig och min isis. Jag har bara hittills ridit ut med sällskap, min mamma har promenerat med eller så har någon ridit med och det har gått hur bra som helst, inte en gång har han försökt att vända. Jag har också ridit i paddock för instruktör och det gick bra. Men det var ju när jag red ensam som han tvärvände och jag ramlade av, så vi får se nästa gång jag rider ut själv hur det går. Hoppas det går bra :bump:

Låter som att jag har rätt i min gissning att han bara är rädd och osäker på tu man hand i nya, okända omgivningar... Du skrev i början att du bara haft honom en månad. Det kan ta flera månader innan en häst återfått den inre tryggheten i en ny miljö. Kanske är han ung och oerfaren, eller en lite extra ängslig häst. Låter som att han iallafall vill vara sin matte till lags, eller hur? Fresta honom då inte för hårt... hästar är känsliga djur.

Gör då så här: gör sådant som redan fungerar bra den första tiden, så ni får bra förtroende för varandra, och tänj sakta på gränserna, du vet, ett steg i taget. Använd din fantasi. Du ska se att till våren/sommaren kan ni göra allt du vill tillsammans! :)

Pållen har lugnat sig , och vi kan nu skritta ihop utan att hon blir nervös så fort jag "försvinner" upp.

Sådant tar nog ett tag, är en häst väldigt flock beroende så vill den ha med sig någon, gärna nån som går på marken...ju mer jag ridit henne desto mer har hon förstått att det inte är farligt, att det går bra att bära matte och man kan lita på henne även uppifrån....detta med hästar..man lär sig verkligen något nytt under hela livet..man kommer nog aldrig att veta allt :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 732
Senast: Fruentimber
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 351
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30