en obehaglig "skrittur"

Sv: en obehaglig "skrittur"

Tips: Bromsa

Hästen har vid EN ridtur stuckit. Det var blåsigt väder, vilket gör att många hästar reagerar.
Alltså är det så vitt jag kan se inte ens ett problem.

Skulle hästen däremot under upprepade ridturer försöka sticka så är det dressyr som gäller.

Läser tråden med intresse då jag har liknande problem som TS och så helt plötsligt dyker du upp och bidrar med.....VAD exakt?

Men hörrö, Ts berättar att hon varit rädd för att rida och nu under ett års tid tagit ridlektioner för att komma över det. Det är inte alla som är vana vid hästar som hittar på rackartyg, hon ville ju ha lite tips och råd om hur hon ska göra och lite pepp så hon inte går och blir rädd igen. Du är inte så hjälpsam känns det som.

Vår ena pålle är alltid pigg, oftast är det inga problem men när man till exempel sätter igång efter vila så kan hon vara lite "odresserad" och galoppera iväg utan att lyssna på ryttaren. Det vi brukar göra i den situationen är att helt enkelt driva på henne. Och när hon vill sakta självmant så fattar man galopp igen och låter henne fortsätta galoppera en stund. Denna "pedagogik" fungerar bra på vårt sto som är pigg men har ett stabilt psyke (jag skulle aldrig göra det på en "hispig" häst). Metoden kräver såklart att man är på välkänd mark med bra underlag och inte mycket trafik. Och så måste man samla lite mod innan:D

Jag har även en vallack som är ganska nervös av sig och kan "panik-sticka", vilket är mkt obehagligt. Men efter många skenturer har jag lärt mig att det första man ska göra när hästen drar iväg är att liksom hitta sig själv. Slappna av, sjunka ner i sadeln och lugna sig mentalt - sedan kan man sätta igång med att lugna och sakta ner hästen.
Lycka till!

Visst , det är säkert jättejobbigt att vara ridrädd.

Men sådana här saker är faktiskt sådant som KAN inträffa.
Hästar KAN bli skrämda.
Hästar KAN sticka
Hästar kan Bocka/stegra elelr vad som helst.

Händer det en gång är det ingen höna av en fjäder och hästen som är knäpp elelr vad som.
Händer det däremot flera gånger kan man tala om ett problem.

Man kan aldrig vara säker på att hästen ALDRIG kan reagera. Det är det jag menar.
Man kan trilla av på ridbanan om det kommer en plastpåse flygande. Det innebär inte att hästen är olämplig, dåligt riden osv.

om du läser det jag skrivit så är jag väl medveten om att alla hästar kan bli skrämda men jag vill som sagt var veta hur man både kan förebygga detta att hästen sticker och vad man kan göra när det tyvärr inträffar, om det händer fler gånger. Visst det har hänt en gång men för mig är det av stor betydelse men kanske inte för dig ,men nu är det mig som det handlar om och inte om dig. Vi är olika som människor och vad som skrämmer mig kanske är en bagatell för dig.

Men man kan bli ganska uppgiven när det inte funkar och kanske speciellt med en ny häst som man inte känner så väl. Trots att man vet att hästar är djur och individer.

Forumet är till för alla frågor gällande ridning.

Vad gnäller du då för?
Ska du ha en bombsäker häst är nog käpphäst det bästa alternativet.

Du är visst otrevlig, andra har kommit med konstruktiva svar som hjälper TS. Du kommer bara med de kommentarer du finner för gott att släppa ut utan en tanke på att vilja hjälpa.
Vad var det någon skrev här på Buke; vissa har mer skit än tänder i munnen. :angel:

Jag har skrivit ett jättebra tips.
Bromsa....

Att ryttaren är rädd för att rida är något som denne får jobba med. Inget någon annan kan göra något åt.

Är man hysteriskt rädd (vilket TS inte verkar vara) får man väl rida ala ponnyridning med ledare.

För hästar är och förblir hästar. Det GÅR inte att få en idiotsäker häst.Alla hästar kan hitta på saker.

Det man skulle kunna förebygga är att ha så pass hästkännedom att man inte sitter och sover på uteritten. Undviker att rida när det är extra blåsigt ute och liknande saker.

Klart ryttaren får jobba med sig själv men det blir så mycket lättare för många om de får tips och pepp från omgivningen.
Bromsa tror jag även du inser att TS lyckades lista ut själv ...

Ja men då skulle man ju behöva avstå ridning 100 dagar om året. Om man ska avstå från att rida när de blåser. Eller tänk på dom som alltid har de blåsigt. Hur ska dom göre.

Hästar blir extra uppspelta vid visst väder.
Rider man då får man som ryttare vara mer vaken helt enkelt.

Inte alls.

Jag försöker bara förklara att man inte kan förutse precis allting..
Hästar reagerar, så enkelt är det.

Inte alls.

Jag försöker bara förklara att man inte kan förutse precis allting..
Hästar reagerar, så enkelt är det.

:bow:
Men det stämmer det mesta vad du skriver Älgen, det går inte att förutse en häst, även den allra snällaste häst som alltid har varit snäll kan få ett ryck och dra iväg :crazy:

Tycker inte du skrivit dina inlägg otrevligt bara klart och tydlig fakta!

Till TS:
Jättetufft av dig TS att du vågar sitta upp och rida om du har varit rädd innan och dessutom våga erkänna det.
Vad beträffande att din häst drog iväg idag, tja du skriver att det blåste, där har du en orsak, hästarna kan se "spöken" de aldrig har sett innan, ett tips där kan vara att longera lite innan för att bli av med värsta överskottet kanske om den är pigg?

Men mitt tips till dig också är att gå eller tömkör din häst runt i omgivningarna så att ni båda känner er säkra på varandra och vägarna.
Rid inte om du inte är säker helt och hållet, din häst känner det direkt om du är minsta spänd och rädd och eftersom den ser dig som ledaren och ledaren blir osäker inför en situation, då tror ju hästen att det skall vara farligt just den situationen och fortsätter bli rädd.
Så kort sagt, rid inte om du känner dig osäker nu, jobba med din häst från marken tills det går att rida i din paddock.
Känner du att du vill sitta upp och rida, bestäm i förväg en runda du skall rida på, bara du är lugn så är hästen lugn.

Blir det oroligt så sitt av och gå resten av vägen hem, ofta går det bra att rida om man själv andas lugnt och som sagt är vaken och medveten om omgivningen så man är beredd, utan att sitta på helspänn förstås, om det skulle vara något hästen skyggar för.

Hoppas det löser sig: :)

Senast ändrad:

Vilket du absolut kan lägga fram på ett trevligare sätt. Sen tror jag att TS vet att det är en häst hon rider.

:bow:
Men det stämmer det mesta vad du skriver Älgen, det går inte att förutse en häst, även den allra snällaste häst som alltid har varit snäll kan få ett ryck och dra iväg :crazy:

Tycker inte du skrivit dina inlägg otrevligt bara klart och tydlig fakta!

Fast det är en sorts dumförklaring av TS då varenda kotte som sysslar med hästar vet att sådant kan hända även med den snällaste om den blir rädd.
TS uppfattade dock situationen som att hästen inte blev skrämd utan bara var pigg och på tårna och stack i galopp 2 ggr - det kallar inte jag en häst för oerfarna oavsett om den nyligen flyttat eller ej.
Jag har ridit ett flertal (även nyflyttade!) hästar som aldrig skulle tänka tanken att sticka från ryttaren pga att de är pigga - de är "nybörjarhästar". Däremot vet ju alla att de kan bli skrämda ändå och sticka därför.

Fast det är en sorts dumförklaring av TS då varenda kotte som sysslar med hästar vet att sådant kan hända även med den snällaste om den blir rädd.
TS uppfattade dock situationen som att hästen inte blev skrämd utan bara var pigg och på tårna och stack i galopp 2 ggr - det kallar inte jag en häst för oerfarna oavsett om den nyligen flyttat eller ej.
Jag har ridit ett flertal (även nyflyttade!) hästar som aldrig skulle tänka tanken att sticka från ryttaren pga att de är pigga - de är "nybörjarhästar". Däremot vet ju alla att de kan bli skrämda ändå och sticka därför.

Poängen är nog inte att TS skulle känna sig dum? är det så, så kunde ju både TS och alla andra ignonerat Älgens inlägg? Och nej jag försvarar inte Älgen, det kan h*n gör så bra själv tror jag säkert ;)
Tycker bara att det inte var otrevligt skrivet det Älgen skrev och talade om det. ;)

Vi vet ju inte riktigt vad som hände i TS situation, man kan bli lite skärrad om det händer oförberedda saker när man rider ju, kanske missade hon om det var något som hästen skrämdes för.

Jag hoppas bara att TS kommer tillbaka och kan rida igen utan att behöva vara rädd, det är ingen rolig situation om man tycker om sin häst och ridningen. :crazy:

Hur tydlig är du med att du vill sakta av? Om man är rädd blir man lätt otydlig. Att dra lite grann, be en bön och vänta på att hästen ska vara snäll och sakta ner uppfattar många hästar som stöd på bettet, är man dessutom spänd och kniper sig fast med benen blir det lätt uppfattat som drivning.

En avsaktning gör man ju på ett annat sätt, man rätar upp sig, sätter sig ner och gör en tydlig förhållning understödd av magmusklerna. Detta är klart svårare på en häst som sticker, men är något man kan fundera på ändå. Hur gjorde du?

Jag tror inte heller att du har någon större anledning att tro att detta ska bli ett mönster, men eftersom ni inte känner varandra så bra ännu är det väldigt viktigt att jobbet i paddock blir just jobb. Träna igångsättningar och avsaktningar på enklast möjliga sätt och förvänta dig att hästen lyder direkt. Mycket av grundläggande dressyrarbete går ut på att minska den tid hästen tänker på annat än ryttaren. Om du tänker på det kan du enklare avgöra om hästen är lydig eller inte. En häst kan vara långsam i reaktionen men lyssna hela tiden=OK, mer träning bara. En häst som är långsam i reaktionen men pga att den kollar på annat=inte OK, öka kraven! På ett vänligt sätt, förstås. Kul att du kommit tillbaka så bra!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II