En nybörjare tittar in

Sv: En nybörjare tittar in

Blev sugen på western redan för 10 år sedan då vi hade en kille som hjälpte oss med en häst och allt såg så himla enkelt ut!! :)

Fortsatte dock att rida engelskt men med westerninfluenser. Att jag bytte till slut var främst att jag inte hittade någon dressyrtränare som jag gillade. Alla som jag provade ville att man skulle dra ihop hästen så och någon direkt eftergift var det inte tal om. Så då började jag träna "dressyr" för Peter Ljungberg med min häst och på den vägen är det. :)

Nu har jag äntligen vågat ta steget fullt ut och köpt mig en lite quarter som jag fick hem igår!! :D:love:

Hoj du, western ridningen finns närmare än du tror. EWR vi är 180 medlemmar i och omkring blekinge. Vi ska försöka ordna e tävlingar i länet 2009 , vilket innebär att även du är välkommen med din häst i den utrustning du har. Du behöver inget medlemskap eller licencer på den nivån . Välmött.

ojdå! där ser man! :laugh: ska se när vi drar igång med det hela, men helt klart värt att tänkas på. har ju även tävlat bruksridning, och trail är väl liiite åt det hållet om man har en lugn häst som går igenom det mesta. så den grenen skulle jag isf vara sugen på :d

*kl från min egen*

har nu börjat litegrann kan man säga. har ett westernträns och sen ett enkelt delat bett. lärde mig en gång en övning inom western (men kan såklart användas i vanlig ridning med).
Att böjja hästen inåt. ta båda tyglarna i innehanden och sen med den yttesta handen böjja hästen innåt, men hållas kvar på spåret. när den gör rätt släpper man ytter hand.

sen har jag även tränat på halter och backningar på lång tygel. halterna går men backningarna är lite "okoncentrerande" kan man säga.
sen även halvhalter på lång tygel, försöka få hästen att samla ihop sig och de där.

Har ni några små enkla övningar jag kan göra som för att "förbereda" oss innan vi börjar träna för en tränare? :)

Äsch, gör som jag! Bara boka tid och se hur det går. Jag ska ha min första lektion nästa söndag, supernervös! Vi rider inte ens på en bana i vanliga fall. Om vi kan ta ett varv på en volt utan att somna av tristess är det ett mirakel. Det får gå som det går :D

oh! spännande! :bump: du måste höra av dig sen hur allt gick och så! :d

*knapplån*

Hur rider man western egentligen , är det som centrerad ridning ungefär?
Jag är vanlig ryttare som nosat runt lite på westernsidorna, jag håller på med Nh,ridit en lektion i centrerad ridning.

Det var lite så att jag fick en knasidee när jag red ponnyn min i ridhuset, skapade en egen övning som verkligen gjorde henne aktiv och arbetsglad!

Vi gjorde så här: Jag gjorde typ en framdelsvändning på mittlinjen vid A, fattar galopp och rider rakt över till C där gjorde jag halt ,hästen samlade bakbenen i halten inte tvärstoppa som hon brukar! Så gjorde jag framdelsvändning igen och gjorde om allt . Jag red med sitsen och smått med skänklarna,hade långa ben och långa tyglar . Sedan så red jag på enhandsfattning och hade sträckta tyglar och gjorde en del volter.

Vad var det jag red,? hihi blev så nyfiken ,det lät som westernridning det där med långa tyglar,tyglarna mot halsen och rida med sitsen och så . Men jag vet ingenting ,jag var bara uttråkad och hittade på det här.

Och min ponny som inte brukar vilja söka sig neråt gjorde det på långa tyglar :idea:

Så vad var det vi gjorde?

KL

Vi sitter i samma båt du och jag tror jag ;) Har också en islänning jag, luffar mest runt i skogen, tävla är tråkigt :) Är också intresserad av denna spännande och fria ridstil, rider oftast på långa tyglar och med vikter redan så jag tror det kanske kan passa mig med :) har provat läst och provat många ridstilar, trodde jag skulle fastna för akademiska i somras men det kändes inte heller rätt :( Tror inte heller det finns många western tränare här omkring, bor i uppsala... Ska också lusläsa de där länkarna :D

Skulle vara kul att höra om hur det går för dig och din pålle om ni kommer igång med det :laugh:

Kolla in på Western Riders Upplands hemsida, de har en del clnics och likande på gång... det finns rätt många bra tränare här omkring!
http://www.wru.nu/

Hej,
Jag vill jätte gärna börja träna mer seriös western med min valack..
Han är Am. Paint och någon Kallblodskorsning.
Väldigt lugn och bryr sig inte mkt om vad som händer i omvärlden.. Just nu är vi ute och rider oftast med en 4 årig precis inriden ugnhäst och varje gång hon blir rädd så blir han liksom bara "öh, vad hände?" Vikar inte på örat för nått typ..

Jag har börjat med mkt bakåtövningar.. Och vända på liten plats..
Och nu även kan han Side pass..
Vi har en Fd. western ryttare i vårat stall men hon kan ju inte jätte mkt heller..
Min häst är nästan redan är Westernhäst.. Men hur ska jag förmedla det till honom så han förstår vad han ska göra??

Några tips?

Hästarna kan redan, det är bara vi som är lite otydliga, ha tålamod så blir det bra.

KL

Haha! Nu har vi haft vår första lektion! Det gick superbra, var jätteroligt och skitjobbigt, men ack så skoj! Red i nästan två timmar innan vi gav oss för dagen, men det kändes som om vi varit där en halvtimme fyrtio minuter. Han skrattade lite åt min häst, men inte på det elaka sättet som tränare brukar titta på oss. Han såg rent av lite potential i lilla Fergus. Kanske inte för tävling, men för snygg skogsridning :D Det enda som inte var så bra var tempot (det går saaakta när figge inte tycker det är ätbart) men det lyckades vi få lite bukt med. Fick beröm för hans galopp (!?) och snabba halter. Nästa gång ska vi testa en övning som verkade rolig, flytta sidled i en fyrkant ungefär.
Jag vill tillbaka och träna nuuu! :D Men det får tyvärr vänta nästan en månad, har så många studiebesök med skolan så jag är borta mycket. Men sen är kursen slut och då kan vi nog klämma in en lektion. Om inte nästa kurs blir lika intensiv..

Det är klart du ska prova annars vet man ju inte hur det går ;).
Det finns många olika grenar att välja på som kan passa din häst.
Såhär är det; alla hästar kan men alla kanske inte kan det helt perfekt :laugh:.

Jag är dressyrryttare från början men kom in på westernridningens bana av en slump. Jag och en väninna åkte till High Chaparral för att dansa linedance utan en aning om att det var stora tävlingar där nere samtidigt.
Vi fastnade nere vid tävlingarna i stället och det blev inte mycket dansat den helgen :D.

Sen var det kört och nu är jag fast.
Jag hade då min gammeltant och red på, fd. travare, och hon trivdes mycket bättre med westernridningen och blev riktigt duktig till slut.
Idag är hon pensionär pga. senskada och jag har en ny häst, haflinger.

I år blir vårat första år ute på banorna fast bara på låg nivå.
Jag har tänkt att prova det mesta, dock ej boskap, och sen får vi se om vi riktar in oss på något speciellt.
Just nu är det trail, reining och pleasure som ligger närmast hjärtat.

På söndag blir vår "debut" och vi ska på en liten träningstävling.

*kl*

här kommer den första bilden som jag lyckats få. togs idag :)

Fin bild:)
På min först westerntävling jag såg på tävlade en Islänning i trailen han kom i topp bland flera ekipage.;)

*kl*

nu kanske det är vanligt, men jag har inte mött så många som gör så..
det är ang. tyglarna. Jag trivs bäst med och ha dom korsade över hästens manke och ha enhandsfattning så. Tycker det ger bättre signaler till hästen.

Har mött EN person som gör samma sak, men glömde fråga, så jag undrar här om det är vanligt eller om jag är helt udda :D

på bilden har jag dom korsade, men håller på och trixa med dom då bilden togs

har även nu kaaanske hittat en westernsadel som jag hoppas, hoppas, hoppas ska passa Affe. Det är en beg. som dom har rustat upp och kollar igenom och säljs för ett kanonpris. Har passat en arab m. kort, rak rygg.
Ska ev. testa den i helgen:banana:

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
Western Eller hur ska jag uttrycka mig... Jag är själv ryttare sedan mååånga år men nu har min pappa köpt sin första häst. Och det är ett paint...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: anniequarters
·
C
Western Nu har jag bestämt mej att jag ska gå över till western men fy vad dyra westernhästar är!! Jag har en budget till ca 40 eller strax...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
14 925
Senast: Syrran!
·
P
Western Jag har en islandsvalack på 16 år, som jag haft i 2,5 år nu. Han är bara tregångare och jag är ingen islandsryttare så det har varit...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: *pilturs matte*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama