Sv: En "normal" 9-10 åring?
Min tredjeklassare fyllde 10 år i fredags och henne kan jag väl sammanfatta såhär:
*morgon: väcker henne lite före dom andra för hon tar lite mer tid på sig att morna sig. Hon äter framdukad frukost, borstar tänder, packar väska om hon inte gjort det dagen innan. Det är hon själv som håller reda på vad hon ska ha med sig till skolan och när. Läxorna sköter hon i stort själv. Ibland får jag påminna om tex läsläxan om jag tycker att det var ett tag sedan.
*kväll: kommer isäng lite olika tider. Sedan vi fick sommartid blir det lite senare men hon är aldrig svår att få isäng. Ligger gärna och läser en stund innan hon somnar. Aldrig utbrott eller liknande som många jämnåriga tycks ha för att hon inte får som hon vill.
*kläder: hon bestämmer själv vilka kläder hon vill ha, ibland kan det se tokigt och roligt ut men jag bryr mig inte så mycket. Vad gör det om 100 år? Det är bara om hon klär sig för kallt som jag lägger mig i.
*ta sig till/från skola: vi har sådan tur att vi bor bara lite drygt 500 m från skolan och det är bara grusväg så hon har cyklat ända sedan första klass. På vintern går hon.
*ensamhemmatid: oftast är det någon hemma när hon kommer hem från skolan och är det inte det så vet hon till 90% om det i förväg så att hon kan ringa någon kompis om hon inte vill vara själv. Det är annars inga problem att hon är själv hemma, men hon har inte velat vara själv så mycket, bara ibland. På slutet har hon dock börjat tycka att det är ganska skönt. Vi låter en dörr stå olåst så hon kan gå in den vägen.
*självhygien: hon har fått tvätta sig själv i ett par år nu, jag hjälper henne ibland med dom intimare delarna + håret. Hon har ett otroligt tjockt hår, MYCKET tjockare än dom flesta vuxnas hår och det kan vara svårt att få rent och reda ut. Men oftast sköter hon det själv, ibland får jag påminna henne och fråga hur länge sedan det var hon duschade.
Återkommer om jag kommer på något mer, nu ska jag käka.