En "normal" 9-10 åring?

B

Borboleta

Har nu fått diagnos på sonen och efter att idag ha varit på ett inrofmationsmöte där dom bla informerade om vad vi har rätt att få för hjälp osv med "vår typ" av problemområden så började jag fundera. Var ÄR eg ett "normalt" barn. :confused:

Funderar både lite filosofiskt sådär (vad är normalt vad är inte?

Men också vad en 9-10åring (3:e klass) faktiskt behöver för ståd och hjälp av sina föräldrar och omgivning.

Så... ni som har barn i den åldern:

Hur ser era rutiner ut (morgon, kväll, kläder, ta sig till/från skola, ensamhemma tid, självhygien osv osv osv)?

/Borboleta *fundersam*
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Min tredjeklassare fyllde 10 år i fredags och henne kan jag väl sammanfatta såhär:

*morgon: väcker henne lite före dom andra för hon tar lite mer tid på sig att morna sig. Hon äter framdukad frukost, borstar tänder, packar väska om hon inte gjort det dagen innan. Det är hon själv som håller reda på vad hon ska ha med sig till skolan och när. Läxorna sköter hon i stort själv. Ibland får jag påminna om tex läsläxan om jag tycker att det var ett tag sedan.

*kväll: kommer isäng lite olika tider. Sedan vi fick sommartid blir det lite senare men hon är aldrig svår att få isäng. Ligger gärna och läser en stund innan hon somnar. Aldrig utbrott eller liknande som många jämnåriga tycks ha för att hon inte får som hon vill.

*kläder: hon bestämmer själv vilka kläder hon vill ha, ibland kan det se tokigt och roligt ut men jag bryr mig inte så mycket. Vad gör det om 100 år? Det är bara om hon klär sig för kallt som jag lägger mig i.

*ta sig till/från skola: vi har sådan tur att vi bor bara lite drygt 500 m från skolan och det är bara grusväg så hon har cyklat ända sedan första klass. På vintern går hon.

*ensamhemmatid: oftast är det någon hemma när hon kommer hem från skolan och är det inte det så vet hon till 90% om det i förväg så att hon kan ringa någon kompis om hon inte vill vara själv. Det är annars inga problem att hon är själv hemma, men hon har inte velat vara själv så mycket, bara ibland. På slutet har hon dock börjat tycka att det är ganska skönt. Vi låter en dörr stå olåst så hon kan gå in den vägen.

*självhygien: hon har fått tvätta sig själv i ett par år nu, jag hjälper henne ibland med dom intimare delarna + håret. Hon har ett otroligt tjockt hår, MYCKET tjockare än dom flesta vuxnas hår och det kan vara svårt att få rent och reda ut. Men oftast sköter hon det själv, ibland får jag påminna henne och fråga hur länge sedan det var hon duschade.

Återkommer om jag kommer på något mer, nu ska jag käka. :)
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Kanske bara jag som reagerar, men min mamma hjälpte inte mig tvätta de intima delarna när jag var 10 år. Kanske är vanligt? :crazy:
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Tvätta slidan = skölja med vatten. Inget annat.

Jag förstår. Men jag tror inte att det behövs heller, om man håller normal hygien i övrigt och duschar eller badar ngra ggr/v. Den är så finurlig att den sköljer sig själv!
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Tänk vad man får höra! :) Inte efter sex heller? (Nu handlar det visst inte om tioåringar, sorry ts.)
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Tänk vad man får höra! :) Inte efter sex heller?

Den renar sig då också... fast det är ju rätt kladdigt under tiden, så då kanske lite vaskning är på sin plats... ;) Innehåller inte sperma klor, förresten? Det stinker ju simbassäng! Har för mig att det är någon inbyggd tvättinrättning för att spermierna inte ska dö av ammoniakförgiftning :D
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

:rofl: Inget jag har lagt märke till! Vilken teori du kommer med. Jag har aldrig hört talas om det.
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Kanske bara jag som reagerar, men min mamma hjälpte inte mig tvätta de intima delarna när jag var 10 år. Kanske är vanligt? :crazy:

Jag hjälpte ingen av mina två äldre med tvätt av de nedre regionerna vid den åldern..
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

:rofl: Inget jag har lagt märke till! Vilken teori du kommer med. Jag har aldrig hört talas om det.

Använder min man som källa :cool:
Tydligen är spermierna paniskt rädda för urin, och eftersom de tvingas dela rör med urinblåsan måste de därför se till att vägen ut är ren och städad. :)
 
Sv: En "normal" 9-10 åring?

Kanske bara jag som reagerar, men min mamma hjälpte inte mig tvätta de intima delarna när jag var 10 år. Kanske är vanligt? :crazy:

För mig tillhör rumpan också de intima delarna. Där hjälper jag henne att tvätta sig ibland (läs en gång i månaden, typ) . För att jag vet att en tioåring ofta slarvar.

När det gäller håret så tvättar hon det själv förutom ibland, precis som med rumpan. Som jag sa tidigare så har hon ett otroligt tjockt hår och väldigt mjukt så det trasslar lätt ihop sig. Hon behöver helt enkelt hjälp med det ibland om det inte ska bli ett enda fågelbo så att vi är tvungna att klippa av det.

Utkamning av blött hår får hon också hjälp med ibland, av samma anledning. När hon gör det själv går hon helt enkelt inte tillräckligt djupt, så hon kommer inte igenom håret.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 601
Senast: Fraegd
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 291
Senast: Svartfot
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 168
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp