En nedrans gös

Ishtar

Trådstartare
Jaha, så har man ätit gös i graviditetsvecka 22 då. Var ju inte meningen. Fiskad i Hjälmaren. Kan ingen här tala om för mig att Hjälmaren är en av Sveriges renaste sjöar så det var nog inte så mkt miljögifter i den firrebiten? :)

Sv: En nedrans gös

Har du tänkt att äta gös alla dagar ett par veckor framöver? Annars är det ingen större fara... De som fick problem var fiskare/deras familjer eftersom de åt så stora mängder fisk att det märktes. Men att äta en gång ger ingen påverkan som märks. Så andas lugnt! :D

Ahh, det där lät ju mycket bättre och mer "normalt" eller vad man ska säga. Till skillnad från den skräckinjagande spalten "aldrig" som finns i min kopierade broschyr jag fick av barnmorskan.

Jag passar mig mer för mögelostar faktiskt. För det behöver man väl inte äta mängder av för att det kan vara lite skadligt, man behöver bara ha otur. Att det fanns en nedrans elak basilusk i just den ostbiten. Men fisk ska man väl äta mer av för att bygga på lagret av miljögifter och tungmetaller i kroppen.

Jag tycker bara det är fanimig omöjligt att inte missa ibland...dessa jäkla rekommendationer.

Tror det var delvis därför SLV ändrade sina råd. Krångliga att komma ihåg och många som blev uppskrämda i onödan. Framför allt fiskråden tyckte jag också var jobbiga, och eftersom fisk ju faktist är himla nyttigt är det nog bättre att nån gång äta en "riskfisk" än att hoppa över helt.

Däremot sånt som man vet innehåller bakterier som kan vara skadliga är ju befogat att alltid hoppa över, som tex mögelost och opastöriserade mjölkprodukter.

Längtar tills bebben har kommit ut så jag får äta en riktigt svettig blåmögelost!! :love:

*kl*
Jag gillar också mögelostar så för att tillfredsställa det behovet, så gör jag goda tex gorgonzolasåser till pasta eller lägger blåmögelost i sås till Quorn, för så länge man värmer upp dem så de bubblar så går det fint att äta som gravid :d

*kl*
Jag gillar också mögelostar så för att tillfredsställa det behovet, så gör jag goda tex gorgonzolasåser till pasta eller lägger blåmögelost i sås till Quorn, för så länge man värmer upp dem så de bubblar så går det fint att äta som gravid :d

Det går fint i övrigt också. Under min graviditet i Belgien var det bara en viss sorts fransk ost jag inte fick äta. Alla andra gick bra.

Otur kan man ju ha med all mat. Dåligt sköljda grönsaker varnade de till exempel mycket mer för i Belgien.

Och man kan steka Brie och ha till kött också, riktigt gott och tillfredställer en del av behovet man har. :p

Eller hur. Det beror pa var man bor... I England sa far man radet att man som gravid absolut inte far ata skaldjur - av nagot slag :eek:
Jag ifragasatte det - svensk som jag ar :p - och det visade sig dels hade de valdigt svart att svara pa fragan (var tvungna att fraga hogsta honset pa kliniken :angel:) och dels var det tydligen sa att radet var mest for att forebygga magsjuka...

Men har ar det valdigt fa gravida som ater just skaldjur, pga det.

Ja, det verkar vara väldigt olika länder emellan vilka kostråd man får. Och till viss del förstår jag det för förutsättningarna är i i de olika länderna.
Jag läste om en svensk tjej som bodde i Spanien och på deras MVCinformation fick man rekommendationen att dra ner till max en gin&tonic om dagen :eek::rofl: Vin och kanske öl till maten var helt ok i Spanien udner hela graviditeten.
Så man får ju läsa råden med sunt förnuft och försöka bilda sig en uppfattning själv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Inte varit speciellt aktiv här, mest läst i det tysta, men skaffat en ny användare nu då jag måste skriva av mig lite.. Skulle ha...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 714
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
J
Gravid - 1år Fortsätter med mitt anonyma nick ett tag till. Jag har ett tag trott att jag har varit gravid, men det verkar inte vara så. Jag bara...
Svar
19
· Visningar
16 343
Senast: jolly_jolly
·
Gravid - 1år Eller är det jag som är känslig?:confused::angel: Sonen, 2 veckor på lördag, har när han är inomhus på sig body + sparkbyxor, och...
2
Svar
31
· Visningar
3 316
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar