En medryttarfråga!

skuggan_

Trådstartare
Halloj igen buke!

Äger som några av er vet ett fd. travar sto som jag omskolar till ridhäst. Skaffade för cirkus: 2-3 månader sen en medryttare som är riktigt duktigt och en vettig människa (trodde jag). Vi står i ett stall med tillgång till paddock osv. Tjejen som hyr hela stallet är ridskolelärare och har tagit 3 ridskolehästar till stallet.

Nu till det som stör mig: Med medis har lagt Skuggan åt sidan och rider ridskolehästarna:confused:. Inte nog med det använder hon min utrustning till den häst hon rider! Skickade iväg ett mess till henne idag och frågade hur hon mådde, hur det gick med Skuggan och dessutom att det vore bra om vi träffas eftersom jag åker iväg en månad om 5 dagar, men jag har inte fått något svar tillbaka vilket stör mig. Känns inte bekvämt att åka iväg en månad och veta att medis lägger mer tid på andra hästar än den hon faktiskt ska ha ansvar för.

Det finns en äldre tjej som jättegärna tar över Skuggan och för mig i nuläget med tanke på att jag inte fått något svar vill jag bara säga "Hon är din" till den ev. nya medisen.

Hur hade ni gjort? Börjar få smått panik:(

Skuggan_
 
Sv: En medryttarfråga!

Oj, jobbig situaion! Försök idag få tag på befintlig medis (ring alla nummer du har, typ), får du inte tag på henne messar du ikväll och säger ungefär "att det känns som du lägger mer tid på andra hästar, det är helt ok men jag har en annan tjej som jättegärna vill rida Skuggan, kan du tänka dig att sluta som medis för mig så får hon en chans med Skuggan? :)". Hade jag gjort... hade hon inte svarat hade jag skrivit att det är lite bråttom eftersom du åker snart, svarar hon inte så säg till den andra tjejen att, som du sa, "hästen är din". :) Tänk bara på att vara trevlig mot den gamla medisen så hon inte "vägrar" släppa ifrån sig din häst! ;)

Lycka till!
 
Sv: En medryttarfråga!

När du skriver att hon lagt din häst åt sidan, betyder det att hon inte sköter sitt åtagande eller är det bara så att hon rider andra hästar också? Om hon inte gör det hon ska så har du helt enkelt hittat någon annan som fungerar bättre. Att hon använder din utrustning till andras hästar hade jag satt totalstopp för!

Fungerande kommunikation med medryttaren är jätteviktigt för mig men hon kan ju ha varit upptagen när du skickade ditt sms och sedan glömt bort det. Ring idag och förklara att det är viktigt att ni ses.
 
Sv: En medryttarfråga!

Rider hon och sköter Skuggan som hon ska + att hon rider de andra hästarna?

Eller struntar hon i Skuggan och bara rider och sköter de andra hästarna?

Om hon sköter Skuggan som ni kommit överens om så gör hon ju inget fel bara för att hon även rider och sköter de andra hästarna?
Jag kan inte se ngt fel i att hon har flera "medryttarhästar".
Att hon däremot använder din utrustning till de andra hästarna ja det får du ju säga ifrån att du inte vill det.

Om hon struntar i Skuggan ja då är det ju uppenbarligen ett större problem.

Men vet du vad, det bästa med att vara hästägare är att man faktiskt får bestämma saker och ting själv!

Om du inte bestämt en uppsägningstid med din nuvarande medryttare så säger du helt enkelt upp henne.
Du får förklara att du inte tycker hon uppfyller det ni kommit överens om och att du har en annan medryttare som gärna vill ägna tid åt din häst.
 
Sv: En medryttarfråga!

Jag hade aldrig tillåtit att en person "lånat" min utrustning till en annan häst utan att fråga. Det tycker jag att du borde säga ifrån. Om det nu är så att hon inte rider din häst och sköter den som det är sagt hade jag frågat en gång om hon ens är intresserad. Får jag inget svar alls inom närmaste dagen/ett par dagar hade jag överlåtit det till den som är intresserad och meddelat nuvarande. Kvarstår problemet att hon använder din utrustning hade jag låst in grejerna.
 
Sv: En medryttarfråga!

KL

Svar till alla:

Hon har lagt Skuggan helt åt sidan. Hade hon skött skuggan + andra hästar hade det absolut inte gjort något. Hur som helst fick jag svar igår, sämsta svaret i världs historien så tjejen som ville ha Skuggan kommer ta över henne. Vilket jag meddelat medryttaren. Ska till stallet imorgon och märker jag att min utrustning användts igen kommer jag säga ifrån.

Skuggan_
 
Sv: En medryttarfråga!

Definitivt säga upp den nuvarande medisen och ta en ny om du ändå har en på G. Om hon ändå inte rider din häst alls just nu så har hon ingenting att säga till om, för jag antar att det ingår i hennes uppgifter som medryttare.

Hoppas det blir bra med den nya tjejen!
 
Sv: En medryttarfråga!

Alltså.. När du säger att du fått världens sämsta svar från fd medisen så den nya får ta över.
Då undrar jag ju såklart vad sa hon egentligen?
Alltid roligt och få höra tokiga svar från både medryttare och hästägare :p
 
Sv: En medryttarfråga!

Hej!

Delvis Knapplån, ville säga att jag också är lite nyfiken på vad hon sa! :)

Till ts: nämn helst för den f.d medryttaren att Utrustningen din häst har är endast för din häst, men vill hon så gärna låna den när den nya medryttaren inte använder den (om du vill) så får hon gärna betala ett antal hundra kronor varje månad för slitage. Men bara om du själv vill förstårs..
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 191
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 777
Senast: cewe
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 096
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 742
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp