En liten fundering

Youmeoh

Trådstartare
Jag och tränaren satt och funderade över en sak häromdagen

Vilket körkort gäller om man ska göra hästbuss?
Är det D eller E?

Det heter ju ändå hästbuss :D:rofl:

Till hästlastbil måste det väl ändå vara E-kort som gäller?

(Ursäkta grymt onödig tråd)

Sv: En liten fundering

Normalt sett är det C-kort som krävs..
Även om det heter hästbuss så är de klassade som lastbilar.. Då krävs C-kort.

Oj, glömde bort C :o

Så en annan grymt onödig fråga: Vad är skillnaden mellan hästlastbil och hästbuss? Egentligen?

Ja, vi har lite att göra på dagarna, jag och tränaren :angel:

Skillnaden ligger i grundkonstruktionen....

Jämför två bilder av en hästbuss resp hästlastbil...

Hästbussen är konstruerad som en buss...
Hästlastbilen är konstruerad som en lastbil.. Dvs med förarhytt och lastutrymmet avdelat av en framstam som skiljer förarhytt och lastutrymme från varandra..

Du måste nog kolla i vägverkets register vad just det fordonet du är intresserad av är registrerad som. Det är lätt gjort om du har regnr. På tex husbilar är det ganska fritt att laborera med hur du vill regga ett nytt fordon, och jag misstänker att det är liknande när det gäller hästfordon.
Buss = C
Lastbil = D
E har du om det är tungt släp - tex BE bil med släp o CE buss med släp.

Hästbuss eller lastbil är B eller C kort på.
det beror lite på storleken. Enda sättet att få reda på vilket kort är att kolla i fordonets reg.papper.

Du måste nog kolla i vägverkets register vad just det fordonet du är intresserad av är registrerad som. Det är lätt gjort om du har regnr. På tex husbilar är det ganska fritt att laborera med hur du vill regga ett nytt fordon, och jag misstänker att det är liknande när det gäller hästfordon.
Buss = C
Lastbil = D

Eller ja.. tvärs om rättare sagt.
C är lastbil och D buss.
Men D är endast aktuellt om du kan ta fler än åtta passagerare och kör inom kommersiell trafik.

Buss = C
Lastbil = D

Vi var inte intresserade av något speciellt fordon..Har bara lite flummiga och oseriösa diskutioner ibland :angel:

Bokstäverna har jag i körkortsboken....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama