En liten fundering ang utevistelse

L

Luxurios

Vi hade en disskusion i stallet för ett tag sen ang hästars utevistelse. I stallet står till 90% hästar som tränas för att tävlas och på så sätt måste hållas skadefria.
Som det ser ut nu går hästarna ut kl 8 sen får man välja om ens hästa ska gå in 12 eller 15.
Disskusionen gick hursomhelst ut på om hästarna är ute i hage för att motioneras eller för att få frisk luft då de som har sina hästar i små hagar vill göra om delar av de stora hagarna till småhagar och de som vill ha hästarna i stora hagar vill göra om småhagarna till en enda stor hage. Båda "sidorna" vill få igenom sitt förslag för att undvika leran.
Vad anser ni vara "rätt och fel".
Varför tycker ni att hästarna ska få gå i stora hagar (våra småhagar är 12 kvadratmeter och det går endast en häst i varje)?
Räcker det inte med att hästarna får frisk luft?

Tänker inte säga vilken sida jag står på (men ni får gärna gissa :D )!!!
Fram med era åsikter ang utevistelse!!!

:bump:

Sv: En liten fundering ang utevistelse

Låt säga att hästarna tränas 2 timmar varje dag, och att ytterligare 2 timmar per dygn går åt till att på olika vis ta hand om hästen (rykt, linda ben och vad det nu kan vara....) Då finns det ytterligare 20 timmar på ett dygn som hästen förhoppningsvis skall må bra och trivas. Vi har även enligt djurskyddslagen skyldighet att hålla våra djur så att de kan "bete sig naturligt". En häst är av naturen ett flockdjur som strövar kring på stora ytor och som ägnar stor del av sin vakna tid åt att äta. Vi kan självklart inte återskapa ett helt "naturligt flockliv" för våra tävlingshästar, men för att göra deras liv så bra som möjligt tror jag att vi måste åtminstone delvis efterlikna deras "naturliga liv" genom att ge dem möjlighet till någon sorts flocksamvaro (=fler än en häst per hage), möjlighet att röra på sig ute (=hage som är större än en box) och ge dem "något att tugga på" så ofta/länge som möjligt (=helst 4 fodringar per dag med mycket grovfoder).

För att svara mer konkret på din fråga, så har jag min häst i hage för att han skall få möjlighet att röra sig någorlunda fritt ute tillsammans med andra hästar - busa, springa, bara stå i ett hörn och vifta bort flugor åt varandra eller whatever.... Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha honom ensam i en "ruta" av boxstorlek, det skulle jag bara tillämpa om han av någon anledning hade boxvila och jag ändå ville att han skulle få frisk luft / se något annat än stallväggarna.

Leran är ju ett kapitel för sig. Vi har "löst" det så att vi har stora, grusade rasthagar med 6-7 hästar i varje där de går när det är som värst lerigt, och så har vi möjlighet att öppna grindar till större hagar så fort det fryser/snöar eller torkar upp och blir vår.

Kan tillägga att jag haft häst i detta stall i ca 10 år, tre olika egna hästar plus några som jag ridit mer tillfälligt/sporadiskt. Under denna tid har EN av dessa hästar varit halt i totalt tre dagar på grund av skada han ådrog sig i hagen (sårskada). De tre dagarna kunde jag givetvis inte träna, men i övrigt har jag både tränat och tävlat i den utsträckning jag velat trots att jag haft häst som gått i stor hage tillsammans med andra hästar!

Skaderisken tror jag är störst just i "bytet" mellan att gå en och en i hagar till att gå tillsammans som en flock. När flocken är någorlunda etablerad och alla hittat sin plats blir det sällan bråk, enligt min erfarenhet.

Mina hästars boxar är 12 kvadratmeter.........Tycker inte om små hagar..........Alla hästar har ett stort rörelsebehov, de är gjorda att vandra på stäppen...........:mad:

Om det där räknas som småhage, så tycker jag nog definitivt att ni behöver göra om dom till stora hagar (jag har själv tävlingshästar och har i många år jobbat med tävlingshästar, så jag känner till problematiken). Mina konvalecenthagar, sjukhagar istället för boxvila, är så där stora. Man behöver kanske inte ha några jättehagar, men åtminstone 100 m2 per småhage (som jag tycker är småhagar).

Att ha hästen ute för att få motion är i de flesta fall helt befängt. Då ska du ha någon hektar kuperad skogshage. Jag ser det som att de allra flesta vinterhagar (rasthagar) är till för att hästen ska få frisk luft, men det är i mina ögon inte lika med att hästen inte ska kunna röra sig.

Hästarna skulle säkert välja en stor hage själva. Om de inte funkar tillsammans blir det ju dock problem..
Ang att de är tävlingshästar tycker jag att risken för skador vid utevistelse "ingår" i att hålla på med hästsport..

För mig är utevistelse en självklarhet! Hästar är gjorda för att vara ute och röra på sig. Jag tror inte på att hästar mår bra av att stå i box mestadels av dygnet och sedan få ut ett par timmar i en hage som inte är större än boxen och sen kanske ridas i en timme. På ett sånt sätt får man enligt mig en skör och stel häst som inte mår bra i kroppen och inte håller för minsta lilla och sen går sönder. Ni vet själva hur man känner sig när man stått still eller suttit för länge? Stel och jävlig! När man släpper ihop nya hästar i en hage slåss dom för att göra upp rangordningen, så har det alltid funkat i naturen. Det brukar alltid ge sig när det är bestämt vem som bestämmer. Jag har under mina 15 år som hästägare aldrig varit särskilt försiktig med mina tävlingshästar, utan låtit dom gå ute länge i stora hagar tillsammans med andra hästar. Har även ridit MYCKET i skogen, galopperat i princip på alla underlag, hoppat mycket stockar och liknande i skogen och ridit i ridhus/på ridbana max 2 dag/ veckan. Helt enkelt låtit hästarna vara hästar, och JAG HAR ALDRIG HAFT EN HALT HÄST. Mina hästar har alltid vart glada, pigga och arbetsvilliga.

Ni kanske förstår vad jag tycker om folk som stänger in sina hästar och tror dom är porslinsdjur.. :mad:

Jag tror du har helt rätt, att man får en i längden hållbarare häst om man både låter den gå i ordentliga hagar med hästkompisar, och rider ute i naturen som komplement till ridbaneträningen!

Varför hålla på med hästar om man inte är beredd att hålla hästen såsom är naturligt för den? Iallafall så nära det går...
En hund kan man inte släppa ut hursomhelst, den skulle inte klara sej, men en häst återgår till att va vildhäst. Tamhästar har samma instinkter och behov som en vildhäst. Kan man inte acceptera det ska man nog hålla på med en sport som inte innefattar levande djur.

Låt säga att hästarna tränas 2 timmar varje dag, och att ytterligare 2 timmar per dygn går åt till att på olika vis ta hand om hästen (rykt, linda ben och vad det nu kan vara....) Då finns det ytterligare 20 timmar på ett dygn som hästen förhoppningsvis skall må bra och trivas. Vi har även enligt djurskyddslagen skyldighet att hålla våra djur så att de kan "bete sig naturligt". En häst är av naturen ett flockdjur som strövar kring på stora ytor och som ägnar stor del av sin vakna tid åt att äta. Vi kan självklart inte återskapa ett helt "naturligt flockliv" för våra tävlingshästar, men för att göra deras liv så bra som möjligt tror jag att vi måste åtminstone delvis efterlikna deras "naturliga liv" genom att ge dem möjlighet till någon sorts flocksamvaro (=fler än en häst per hage), möjlighet att röra på sig ute (=hage som är större än en box) och ge dem "något att tugga på" så ofta/länge som möjligt (=helst 4 fodringar per dag med mycket grovfoder).

För att svara mer konkret på din fråga, så har jag min häst i hage för att han skall få möjlighet att röra sig någorlunda fritt ute tillsammans med andra hästar - busa, springa, bara stå i ett hörn och vifta bort flugor åt varandra eller whatever.... Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha honom ensam i en "ruta" av boxstorlek, det skulle jag bara tillämpa om han av någon anledning hade boxvila och jag ändå ville att han skulle få frisk luft / se något annat än stallväggarna.

Leran är ju ett kapitel för sig. Vi har "löst" det så att vi har stora, grusade rasthagar med 6-7 hästar i varje där de går när det är som värst lerigt, och så har vi möjlighet att öppna grindar till större hagar så fort det fryser/snöar eller torkar upp och blir vår.

Kan tillägga att jag haft häst i detta stall i ca 10 år, tre olika egna hästar plus några som jag ridit mer tillfälligt/sporadiskt. Under denna tid har EN av dessa hästar varit halt i totalt tre dagar på grund av skada han ådrog sig i hagen (sårskada). De tre dagarna kunde jag givetvis inte träna, men i övrigt har jag både tränat och tävlat i den utsträckning jag velat trots att jag haft häst som gått i stor hage tillsammans med andra hästar!

Skaderisken tror jag är störst just i "bytet" mellan att gå en och en i hagar till att gå tillsammans som en flock. När flocken är någorlunda etablerad och alla hittat sin plats blir det sällan bråk, enligt min erfarenhet.

Härligt svar,tänk om det vore lika självklart för alla. :bow: :bow: :bow:

Jag kan bara säga att min häst tävlas på msv nivå i tre grenar och går ute från 8 - 17 i stooor hage med åtta kamrater. Han behöver mer än frisk luft när han är ute, det handlar inte om motion (även om det inte skadar konditionen) utan om mental stimulans.

Jag tycker det är bra om man kan ha hästarna ute så länge som möjligt. Hästar har stort röreslebehov och det bästa är om de kan vistas i en stor flock tillsammans med flera hästar och i bra kuperade hagar. Precis som någon annan skrev så är det i regel störst skaderisk vid just själva ihop-släppet av flera hästar, speciellt om de tidigare bara har vistats i små hagar, som kan orsaka skador. När hästarna har hittat sin plats i flocken blir det väldigt sällan några större bekymmer.

Själv är jag lite i det läget att jag skulle vilja ha bättre och större, mer kuperade hagar till min egen häst. Just nu står hon i en lersörja till hage tyvärr men jag har inget annat alternativ. Men hon står återigen med en kompis nu :) vi släppte ihop dem idag, helt bekymmersfritt. De sa inte ett 'pip' till varandra trots att inte just dessa två har gått tillsammans förut.

Nej jag har bara bra erfarenheter av att häst i flock och i stora och bra kuperade hagar. Tycker snarare att hästarna stärker sig av detta, att de blir mer gladare och positivare vilket ju egentligen säger sig självt eftersom det är det mest naturliga för dem.

jag tycker att allra helst ska hästar gå i så stora hagar som möjligt och helst i lag.. men eftersom det var mest tävlingshästar som står i erat stall så kanske man inte vill släppa ihop precis alla hästar i samma hage :smirk: så ni kan väl göra nåt mellanting och ha lite halvstora hagar där det går typ 2-4 hästar i.. tillräckligt så dom har att röra sig på men inte för stora så det räcker med hagar till alla hästar.. det här blev lite flummigt tror jag :p :o

för mig handlar det mer om än att få friskluft, som ngn annan skrev stimulans! Det tror jhag inte en häst får i en hage på 12 m2. Jag sklle helst vilja ha min häst i en jättehage med en massa andra hästar, tyvärr så finns det ingen möjlighet till det nu, han får nöja sig med sommarbetet ;)
I förra stallet gick han i en ganska stor hage med ett tiotal häst, nu s´tår han i en ganska liten o tyvärr lerig hage men med torra platser iaf. Han går med en häst, o jag måste faktiskt säga att han är lyckligare i det här nya stallet än i det gamla, trots att han inte går i en jättehage.
Luddigt svar :p

Hästar är gjorda för att röra sig runt 22 timmar per dygn, det är ett faktum, och grundregeln för att maximera hästens fysiska prestation är att tillfredställa hästens grundläggande behov. Tror jag i alla fall.

Hästar skadar sig sällan i hagen, så skaderisken ser jag inte heller som ett argument för att hålla dem inne/i små hagar.

12 kvm "hagar" låter bara sorgligt...
Skulle inte ha den minsta lilla shettis där om det inte gällde boxvila, då tror jag det kan vara ett bra alternativ.

Hästar har ett naturligt behov av att umgås med andra hästar, traska omkring och leta mat eller kanske ta en skön galopp med hästkompisarna.
En 12 kvm "hage" kan de ju knappt skritta i, spec inte om de är stora:(

Hur stora är de stora hagarna?
Har ni inte mark eller varför har ni bara pytterutor till hagar, även om hästarna står själva?

Fast, om ni inte har så många småhagar, kanske ni kan dränera dem och grusa upp dem istället?
Jag hade nog inte velat ha mina hästar på 12 kvadrat. Även om jag haft fina tävlingshästar (ponnysar:D ) så har utevistelsen alltid varit prioriterad just för att de ska få frisk luft, kunna busa och röra på sig. Även om de kanske inte får någon dundermotion, för jag har inga bamsestora hagar som det är nu, men hästarna kan pilla på varandra och dra några repor när de känner för det. Tycker hästarna verkar nöjdare när de har mer utrymme att rör sig på.

Vi hade en disskusion i stallet för ett tag sen ang hästars utevistelse. I stallet står till 90% hästar som tränas för att tävlas och på så sätt måste hållas skadefria.
Som det ser ut nu går hästarna ut kl 8 sen får man välja om ens hästa ska gå in 12 eller 15.
Disskusionen gick hursomhelst ut på om hästarna är ute i hage för att motioneras eller för att få frisk luft då de som har sina hästar i små hagar vill göra om delar av de stora hagarna till småhagar och de som vill ha hästarna i stora hagar vill göra om småhagarna till en enda stor hage. Båda "sidorna" vill få igenom sitt förslag för att undvika leran.
Vad anser ni vara "rätt och fel".
Varför tycker ni att hästarna ska få gå i stora hagar (våra småhagar är 12 kvadratmeter och det går endast en häst i varje)?
Räcker det inte med att hästarna får frisk luft?

Tänker inte säga vilken sida jag står på (men ni får gärna gissa :D )!!!
Fram med era åsikter ang utevistelse!!!

:bump:
Hästar är inte gjorda för att stå stilla i boxar eller små ruthagar. Många ursäktar sig med att de rider ett hårt pass varje dag och menar då på att deras hästar får röra sig tillräckligt av detta. Det finns hästar som kanske bara får vara ute en-två timmar om dagen och då i en liten ruthage och i värsta fall inget alls förutom ridpasset. Jag har två ridhästar dessa har ett luftigt fint stall och boxar på 15 kvm, de går ut 8 på morgonen och är ute så länge de själva vill de brukar gå upp till stallet när det blir mörkt deras vinterhage är 2 hektar och sommarhagen 5 hektar. De rör sig mkt busar och har kul de får motion, stimulans, mkt frisk luft visst kanske skaderisken är ngt högre men skulle en svår olyckan i hagen hända så hellre ett kortare liv och fram tills dess en glad häst än en gammal utråkad häst som aldrig fick vara häst!

:banana:

När jag inte använder min häst ställer jag den i en hage eftersom jag inte kan/får ha den springande lös på byn.
När hästen är ledig ska han få göra vad han vill, vila, röra på sig eller söka mat. Därför försöker jag hålla en hage som i så stor utsträckning som möjligt tillåter detta.
Motion ska jag tillhandahålla så att han kan prestera det jag vill när vi tävlar eller ska snygga oss på annat sätt ;) och frisk luft anser jag att hästen ska ha tillgång till alltid. Det är djur som är gjorda för att vara ute, och de har faktiskt jämförelsevis känsliga lungor och luftvägar.
Nu är min häst ute dygnet runt, men när han har varit uppstallad har han fått vara ute för att han är gjord för att vara det.

Jag anser att:
I första hand ska en häst få gå ute dygnet runt på stora ytor med trevliga vänner.
I andra hand ska den stå uppstallad med så många timmar som möjligt i hage som ovan.
Att ha hästen ensam i en liten hage är inte ett alternativ för mig, om det inte är ordinerat av veterinär pga allvarlig skada. 12 kvadrat är ingenting, då kunde den nästan lika gärna stå inne så slapp den stå och frysa och bli lerig om fötterna. För jag är övertygad om att en häst som inte kan röra sig naturligt heller inte kan hålla värmen.

En enda gång har min häst sträckt sig i sitt trettonåriga liv, och då har han gått i stora hagar, delvis på lösdrift, hela sitt liv. Ser man till att ha en harmonisk flock ska man slippa skador.

Så tycker jag iaf :angel:

Hästar är flockdjur och bör få gå tillsammans i stora hagar.

Hur länge ska dom vara ute?
Så länge det är möjligt?
3 timmar är dock bättre än ingenting.

Jag tror ingenting men hoppas du står på "storhagssidan"...:angel:

12 kvadratmeter är en sjukhage. Ingen "småhage". dvs 12 kvm begränsar förmågan att röra sig fritt, vilket är en sjukhages syfte - inte en ordinarie utevistelse hage.

frisk luft ? det är behovet av att som flockdjur få ströva med, RÖRA vid, och umgås med flockmedlemmar som befogar utevistelse - inte frisk luft i sig. Behovet av att kunna röra vid andra hästar betonas ju tillochmed i djurskydds lagen nu gällande UPPSTALLNING.
Make på okunnigt resonemang om det är det (frisk luft) som argumenteras till dig att utevistelsen du beskriver därmed täcker behovet, får man leta efter.

Det skrämmer mig ngt oerhört att sån här (vet inte om jag ska skriva okunskap ens - kanske är det helt enkelt IGNORANS) får förekomma när man har djur. Gör mig oerhört beklämd och ledsen!
Framför allt tycker jag det är intressant att sån här hästhållning verkar vanligast på MEDEL tävlings nivå. det är som att hobby ryttarna som tävlar tagit till sig det de har snappat upp från eliten/toppen, bara i valda delar - och helt missat resten, dvs saknar ngn som helst grundkunskap om hästens behov som varelse, och dess förutsättningar för att må bra. Det är värst på denna nivå tycker jag, för här står hästarna, som är helt vanliga hobby tävlingshästar i normal prisklass, i 4 lager täcken, små sjukrutor med benskydd på alla 4 osv osv - till 99,9 %helt utan befog, därför att ägarna är så oerhört okunniga att de inte ens har intresse av att lära sig - för de "vet" redan!

/irriterad M

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka