en liten fråga

Hej kom på en fråga här ....
Jag har funderat på att blanda kornkross, lucernpellets och Lympos havrefria...men hur gör man med värdena slår man ihop alla tex:
Lympos 11mj, kornkross 11mj och lucernpellets 8mj = 30mj/kg? Eller hur ska man dela det? Vore super tacksam för svar och hjälp så fort som möjligt:bow:

Sv: en liten fråga

Det beror på hur mycket du blandar av varje. Tar du lika delar av alla och rör ihop (lika många kilon då) blir det ju 1/3 kilo av varje per kilo av det nya fodret, dvs: 11/3 + 11/3 + 9/3 = 10 Mj per kilo foder. Mät i kilo, inte liter, annars kan man inte veta exakt.

En liten dum fråga kanske. Men innehåller inte Lympos havrefira foder redan korn?
Jag vet inte med det brukar ju finnas korn och/eller majs istället för havre i de havrefria fodren.

jo det gör det säkert, men jag har massor av korn som måste förbrukas, så blir så till att börja med, sen blir det bara lucernpellets och lympos som ska blandas tror jag

Nästa dumma fråga då. Min Lympos (inte den havre fria) innehåller redan från början lusern. Så då blir frågan om du verkligen behöver tillsätta det också?
Misstänker att det blir både billigare och enklare om du fordrar upp kornet först då blandat med lusern och sedan går över till Lympos när det börja ta slut.

saken är den att jag inte vet riktigt hur pass mkt smrp det innehåller i lymposen, för det står bara 10,5% RP och min dam behöver mkt protein och mindre mj...för att inte bli tjock men ändå muskla på sig bra

Då ska nog inte alls använda kornet. Kanske försöka sälja det istället. Hästen kommer att få betydligt bättre foder i det här fallet med lusern istället korn.

ja, precis, har väl ca 30kg kvar av kornet, ingen i stallet använder korn...så får väl fodra färdigt med det...
eller ha med det i början bara så får man dryga ut resten..har fått en bra känsla av att nu blanda lympos bas/havrefri med kvarnbys lucernpellets

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 016
Hästvård Hej! Jag har en valack som länge verkade växa ur sina skor för fort, speciellt på vänster fram. Hovslagaren jag hade då sa inget om det...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Pathmaker
·
Däggdjur Jag ska om ca 2 veckor hämta hem min lilla kaninpojke. Jag kom på ganska sent att det inte alls är lika lätt här som i Norrland att...
Svar
12
· Visningar
5 660
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V