En liten fråga ..

Tagliabue

Trådstartare
Har suttit och funderat ett tag, på vad som gäller vid utrustning vid utlåning av häst/ponny (givetvis bör man väl skriva de i avtal, minns inte vad vi har skrivit i vårat just nu och jag är för lat för att kolla :o)

Till saken! Undrar om det brukar vara så att när man lånar ut en häst lånar man även ut hästens tillhörande utrustning ? För jag menar .. om man lånar hästen, och hästen behöver en sulky säg vi, måste då jag som lånar hästen lägga ut pengar för en ny vagn ?
Är inte det upp till ägaren att hästen ska ha komplett utrustning vid utlåning ?

Har jag fel lr tycker jag rätt om saken ? Är det någon över huvudtaget fattar vad jag yrar om och försöker komma fram till ? :D:o

Sv: En liten fråga ..

Nja det beror väl på. Jag har just leasat ut min valack & han fick bara med sig bandage, fingrimma & ute + inne täken då de som leasar har allting. Beror nog på om ägaren behöver ha sakerna själva eller inte.

Okeys .. hm, ja .. svår fråga kanske, men men. Ägaren i fråga använder ej saken själv, i detta fall vagnen .. som nu är såld.

Tack för svar iaf :)

Det får man väl komma överens om själva.. men jag skulle då aldrig komma på tanken att låna ut utrustning om jag leasade ut en travhäst! :eek:
Men däremot så kan det väl hända att det följt med en sadel om man lånat ut en ridhäst.. fast det är skillnad..

fast det kanske är mer "ridhäst" anda inom ponnytravet.. eller vad man ska säga..

Om man lånar eller hyr ut en ridhäst tycker jag det är helt rätt att sadel följer med, Det är ju en mer personlig utrustning för hästen. Åtminstone om det är en inpassad sadel för just den hästen.
En travare däremot kan ju i de flesta fall ha vilken sele eller vagn som helst så länge den är i rimlig storlek. Så i det fallet så är det helt ok att den som lånar häst håller utrustning. Tycker jag iaf.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 520
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka