En liten fråga!

A

AK47Kalashnikov

Hej!
En liten fråga från en korkad travmänniska; Vad menas med "galoppjärn"?
Snubblade över ordet, och kan inte förstå vad det är för något, så jag vänder mig till er experter istället! :bow:

Sv: En liten fråga!

Galoppjärnet används vid ridning, dock tycker jag inte om det då det ger en liten anläggningsyta och jag har sett många hästar med ryggproblem pga galoppjärnet.

Galoppjärnet används mesta dels för att avlasta hästens rygg vid tex en sårskada eller tryck. Jag har aldrig sett någon häst som har tagit skada av ett galoppjärn men på Täby används de alltid med väl utprovade mjuka paddar under. Galoppjärnet är mer eller mindre bara en del av en sadelbom men i metall och med stroppar för gjordarna samt plats att fästa stigläder. Känslan att rida med galoppjärn är som att rida barbacka men med stigbyglar. Jag tror inte att det finns någon som tillverkar galoppjärn idag utan de som används har gått i arv!

Ahhh.. Tack, så mycket för hjälpen! Jag blev lite lätt fundersam på vad det kunde tänkas vara för något, men nu vet jag!:) Tack hörrni!

är inte galoppjärn - lätta järnskor? - ser ut som victory men i järn aöötså
- eller drog ni en penna med travisen?

Franska järn är en nättare modell av järnskor dock utan grepp, men finns i vinterutförande med brodd.
Aluminiumskorna finns i mängder av olika märken men victorys "outer-rim" är vanligast.

experten skrev:
är inte galoppjärn - lätta järnskor? - ser ut som victory men i järn aöötså
- eller drog ni en penna med travisen?

Nej galoppjärn är inte ett skobeslag, utan precis som Annika säger en mycket förenklad sadel…
Jag vet att innan de extremt lätta sadlarna (typ 100-150g) som används i lopp numera, kom till Sverige, hände det att jockeys red i dessa ”galoppjärn”, eftersom de i princip enbart består av jord+stigläder och byglar… Gamla rävar som tex Cissi Dysell har säkert ett liggande i lådan i vågrummet fortfarande… :D

Ah, en SÅN :D Dom är jätteläskiga att rida med ju ;)
Kanske för att jag lullade omkring i skogen på en oinriden travare med de dock ;)

Nja, då är det fel på en bekants galoppjärn i så fall, alla hennes hästar är EXTREMT ömma i ryggen, just där järnet ligger. Vi har samma kiropraktor och hans beskivning på hästarna vid behandling är ingen vacker saga.
Dock har jag ingen aning om vad hon har för underlägg, det kanske är där det brister.

BJÖRKIS skrev:
Nja, då är det fel på en bekants galoppjärn i så fall, alla hennes hästar är EXTREMT ömma i ryggen, just där järnet ligger. Vi har samma kiropraktor och hans beskivning på hästarna vid behandling är ingen vacker saga.
Dock har jag ingen aning om vad hon har för underlägg, det kanske är där det brister.

Skall jag vara ärlig så tror jag inte att galoppjärnet är särskilt bra för ryggen egentligen, utan den är snarast menat att användas om hästen av någon andledning inte kan ha en vanlig sadel under en period… Efter som det i princip rör sig om en överjord med uttag för stigläder så säger det sig ju självt att det inte sker någon som hälst avlastning, en riktig sadel är ju bygd för att hästens belastning skall ”falla rätt”. Att bara rida med galoppjärn är nog inte särskilt bra, lika bar att rida barbaka då ju! :idea:

Tänk den belastningen som hamnar på den decimetern (?) galoppjärnet täcker, i förhållande med en sadel. Tänk friktionen om inte annat även om man tycker att man har ordentligt med paddar under. Galoppträningssadlarna är egentligen inte särskilt bra för hästarnas ryggar de häller, de saknar ju bom. Tyvärr så e de så himla obekvämt att rida i de bomförsedda träningssadlarna… :( *har lite dåligt samvete för* Men jag är noga med att väga upp det hela med att rida hästarna i form så att de åtminstone arbetar med ryggen rätt… :crazy:

Kanske är det inte så konstigt om din väns häst får ont vid den träff yta som galoppjärnet har… antar dessutom att det används vid annat än lulliga skogsturer eller?

Hon rider ALLTID med sitt järn, och en ridtur varierar mellan 60-120 minuter. Det blir ett konstant tryck på SAMMA STÄLLE så jag förstår att hennes hästar blir så ryggömma.
Jag skulle inte kunna tänka mig att rida i ett järn, jag älskar min bomlösa distsanssadel :love: . Förutom att den har en bred anläggningsyta och formar sig efter hästen ger den mig lite extra kilo för hästen att bära, vilket jag bara ser positivt då jag inte väger särskilt mycket själv.
Ingen av mina hästar har någonsin haft ryggproblem, kiropraktorn är nöjd och glad, och jag också förstås! :banana:

BJÖRKIS skrev:
Hon rider ALLTID med sitt järn, och en ridtur varierar mellan 60-120 minuter. Det blir ett konstant tryck på SAMMA STÄLLE så jag förstår att hennes hästar blir så ryggömma.
Jag skulle inte kunna tänka mig att rida i ett järn, jag älskar min bomlösa distsanssadel :love: . Förutom att den har en bred anläggningsyta och formar sig efter hästen ger den mig lite extra kilo för hästen att bära, vilket jag bara ser positivt då jag inte väger särskilt mycket själv.
Ingen av mina hästar har någonsin haft ryggproblem, kiropraktorn är nöjd och glad, och jag också förstås! :banana:

Att inte kiropraktorn säger något!?!
Sadeln är väl en av de första sakerna man tänker på om hästarna börjar få ryggproblem? Själv har jag nog aldrig haft någon häst med ryggproblem vad jag kan minnas... Men har hästarna varit tunna över ryggen när de kommit till oss, har jag ridit med en gelépadd tills de hunnit bygga upp ryggmusklerna…

Red en del me galoppjärn under en praktikvecka hos Micha i somras.. det känns verkligen som att rida barbacka..

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 057
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 054
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka