En liten fråga om löpet

Minerva

Trådstartare
ja min tik är så konstig i löpet nu..
Förra löpet va hon alldeles för tidig.. Tror inte att det ens hann gå fyra månader mellan..
o nu så skulle hon löpa i slutet på mars.. men började i förrgår..
Hon är 8 år.. har det nått med det att göra`?
Min mor sa att gamla kvinnor kommer i klimakteriet, och att det kanske har nått med det att göra. att tiken blir gamal... men ja jag vet ju inte.. Nån som vet??
Mkt tacksam för svar..
 
Sv: En liten fråga om löpet

Hundar kommer ju inte in i klimakteriet, så åldern tror jag inte har med saken att göra. Däremot verkar det ju vara någon hormonrubbning om hon tidigare har haft regelbundna löp. Mitt tips är att du håller noga koll på eventuell pyo efter löpen men annars tar det med ro.
 
Sv: En liten fråga om löpet

Livmoderinflammation. Ökad hormonnivå brukar kunna vara en utlösande faktor, därför kan man hålla extra koll de närmaste veckorna efter löpet.
 
Sv: En liten fråga om löpet

kl
Pyo får de oftast ca 2-3 veckor efter löp pga hormonpåslaget. Att hunden börjar löpa tidigare kan bero på att hon "dras igång" av någon annan hund som löper, har du andra tikar eller träffar hon ofta andra tikar som kan ha dragit igång det?
I vanliga fall löper de snarare mer sällan när de blir äldre, men hundar slutar aldrig löpa som människor gör.
Det du skulle kunna göra är att ultraljuda livmodern för att kontrollera att det inte finns cystor på äggstockarna eller vätska i livmodern, men det känns inte så akut sålänge hunden mårbra.
Var noga med att kolla efter onormala flytningar, feber, att hon dricker mer eller att hon verkar ha ont i bakdelen och inte vill hoppa upp i soffan etc
 
Sv: En liten fråga om löpet

Kan det inte ha något att göra med väderomslag osv.?? Och som någon annan skrev.. Någon annan tik löper så det dragit igång hennes?
 
Sv: En liten fråga om löpet

*KL* till viss del.

Jag har enbart en hanne.. så det finns inga tikar i familjen.. Brukar ta med dem till skolan ibland. men det är inte mer än kanske 1-2 dagar i veckan.. Så tror inte att det har med det att göra..
Väderomslag.. Ja kanske? är inte så hajj på det... men ingen fler som vet om det kan vara så?
 
Sv: En liten fråga om löpet

Du måste skriva ett inlägg med minst tio tecken. Använder du mindre så går det inte att skicka. Det vill säga, du kan inte bara svara "okej" t.ex.
 
Sv: En liten fråga om löpet

*KL* till viss del.

Jag har enbart en hanne.. så det finns inga tikar i familjen.. Brukar ta med dem till skolan ibland. men det är inte mer än kanske 1-2 dagar i veckan.. Så tror inte att det har med det att göra..
Väderomslag.. Ja kanske? är inte så hajj på det... men ingen fler som vet om det kan vara så?

Aldrig hört talas om att väderomslag skulle påverka men det betyder ju inte att det inte är så..
Sålänge hunden verkar normal, inte har feber och inte har illaluktande flytningar tycker jag du kan vara lugn..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 251
Senast: regina11
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 369
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 416
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp