en liten fråga jag glömt fråga veterinären...

Seabaz

Trådstartare
Om en häst har kotledsinflamation och blir behandlad för detta, sprutad i leden... Så ska den ju stå på boxvila ett tag efter detta.

Varför är det så viktigt att hästen står stilla?

Hur blir reaktionen i leden av behandlingen?

Man vill ju ogärna spruta om det är typ en halv grads hälta för "vi vill inte utsätta leden för det"; har jag hört veterinären säga...

Det är alltså påfrestande för leden att bli behandlad men ändå blir den bättre av det (med boxvila osv...)

Vad skulle hända om man sprutar och sedan släpper ut hästen i en stor hage där den rör sig under hela dagen?

Sv: en liten fråga jag glömt fråga veterinären...

Vad jag har hört får hästen boxvila för att medlet skall ligga kvar i leden så länge som möjligt. Om man genast släpper ut hästen i hagen hade man lika gärna (eller kanske hellre) låtit bli att spruta.

Det jag har lärt mig är att risken med behandlingen är penetreringen av leden. Har man varit där och stuckit, kan det komma in "dret" om man har otur.

Jag var till veterinären med mammas islänning igår och han visade hälta på båda framkotorna.
Veterinären sprutade och bandagerade.
Sen sa han att vi skulle låta pållen stå inne under dagen (var dit till 09.45) och natten, sen kunde vi släppa ut honom i normal hage som vanligt MEN han ska inte ridas på 3 veckor.

Tilläggas bör att veterinären är extra utbildad på kotor och leder :)

well, det här har jag märkt är väldigt olika, spc bland rid- och travfolk.

vi släpper ut hästarna som vanligt, om de inte redan har haft sin tur ut hagen för dagen. de blir bandagerade efter behandlingen och vi märker då ingen skillnad på om hästen står inne eller i box. men visst, vi ser väl ganska enkelt på behandlingar.. för andra är det hur stort som helst :p vår veterinär ordinerar heller inget spc efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård