En liten figur vid muspilen som inte går att ta bort

M

Moniq

Nu har min gamla pappa (78 år) som vanligt varit och klickat på något han inte borde, kan jag tänka.

Han ringde och undrade hur han skulle få bort det lilla söta blinkande katthuvudet som följer hans muspil hela tiden. Även om han stänger datorn kommer det tillbaks.

Han försökte tydligen spara hem någon rolig GIF från en ruta som poppat upp.

Är det någon som vet vad detta är? Hur få bort det?
 
Han kan ha råkat ladda hem en muspekare (?). Men om katten var gullig så gör det väl ingenting? :rofl:
 
Tror du det är en muspekare. Jo, den var gullig sa han, kissen blinkade t.o.m. men den är ivägen. Själva muspekarpilen finns fortfarande kvar och den vill han förståss inte ta bort - men hur tar man bort kattansiktet?
 
det är nog inget farligt, jag har själv haft en sån söt liten kise (Neko) som jagar muspekaren. De kallas för "screenmates" (skrämkompisar) och är bara till för att göra en glad (iofs kan väl skräp spridas via dem, men förhoppningsvis inte). Om du kollar på den här sidan, http://www.alexcia.com/desktop.shtml , så finns det massa screen mates, bla en som heter Neko.

hursomhelst, kolla vad som ligger i uppstarten (autostart), vad som senast har installerats, om det finns någon ikon nere i högra hörnet på startmenyn som ser ut att höra till den (i så fall kan du ju högerklicka på den och kolla om det går att stänga av närifrån).

hoppas det löser sig!
 
Det suspekta är att han "råkat" få hem det. Det ger lite vibbar av "Comet cursor" och annat elände. (Som innehåller spyware)

Men om det är ett hederligt program så är det ju lungt, och avinstallerbart.
 
Tack för tipsen. Är inte så vidare bevandrad i datorer själv, men skall försöka "guida" pappsen i att leta upp vad det kan vara. Han sitter tyvärr mer än 60 mil härifrån så jag kan inte kika på datorn själv.
 
Vill bara tala om att det var ett "rejält virus". En rysk server som kom in gm nån bakdörr. Den spottade ut så många virusmail från hans datorn att Telia stängde ner hela mailfunktionen. Detta hände trots att han har Norton antivirus och brandvägg.
Nu är datorn rensad och jag hoppas gamle farsgubben håller fingrarna i styr i fortsättningen och inte klickar på vad som helst ;).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 890
Senast: Thomasine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 022
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp