En liten argbigga - vanligt? åtgärd?

snurpe

Trådstartare
Min lilla maine coon-flicka är en riktig argbigga. Jag är alldeles chockad eftersom att mindre andra ens någonsin blängt åt mig. Denna lilla dam är stundtals en riktig häxa :eek:

Hon är hur social som helst, och med i allt som händer. Men det vore en lögn att kalla henne kelig och ALLT ska vara på hennes villkor. Ända sedan hon kom i november har jag tränat med henne (hon är drygt ett halvår nu), men hon är fortfarande ilsk. Rör man magen blir man attackerad direkt och hon njuter inte direkt av att sitta i famnen. Precis när hon kom fick jag knappt lyfta henne utan att hon attackerade armen med händer och klor. Detta går dock bra numera (att bära omkring på henne). Det verkar hon till och med tycka är kul. Men ni ska se anfallen när jag sitter med henne i knäet :eek: Jag sitter här med rivsår hela armen efter att ha haft en rejäl träning med henne i kväll :crazy: Hon morrar och tycker det är pest och pina och matte är den hemskaste varelsen i hela världen :(

Är detta vanligt? Hur åtgärdar jag det hela? Jag ska ju ställa ut henne och allt :crazy: Nog för att det har blivit bättre, men snäll kan man verkligen inte kalla henne. Varför beter hon sig så här? Det gör mig lite ledsen, man känner sig ju inte så uppskattad direkt :crazy:

/snurpe

Sv: En liten argbigga - vanligt? åtgärd?

Hmmm... Förstår inte riktigt vad det är för träning ni håller på med, som gör katten så arg på dig? :confused: Gör du något med katten som hon inte gillar? Vad? Något inför utställningen?

För att man ska kunna få ta en katt på magen t ex måste den känna stor tillit. Bara katter som litar på människor vill bli smekta där, eftersom det liksom är privat område... Alla katter gillar inte heller att sitta i famnen utan ligger hellre bredvid eller på fötterna.

Frågan är om du inte bör låta allt vara på hennes villkor och skippa alla krav på att hon ska vara på ett visst vis, tåla allt möjligt hon inte alls vill? Om du kollar in hennes kroppsspråk ser du snart om hon är på väg att bli irriterad. Sluta då med vad du än håller på med, så blir hon inte arg på dig och ni bygger upp tilliten er emellan. Så småningom kommer hon kanske att lita nog mycket på dig för att bli smekt på magen t ex.

Har också en sån dam hemma. Vill inte sitta i knät, inte bli buren, inte klappad på magen, inte klippa klorna. På hennes villkor kan hon ligga på bröstet och gå med på att man stryker henne på huvudet. Men inte mer, då slåss hon.

När jag läser ditt inlägg undrar jag bara till vilken nytta man måste "tvinga sig på" katterna? Inget illa menat, jag är bara nyfiken. Det kanske är så att det går att träna bort i ung ålder? Min katt är ju 13 och har varit en suris länge.

Tränat och tränat... det är inte så att jag håller på med någon avancerad träning, utan jag har lyft upp henne i famnen och försökt stryka henne över kroppen.

Vill ju ställa ut henne, och då måste hon ju tåla att man tar i henne. Men jag får väl avvakta och se vad som händer.

/snurpe

mizzcat skrev:
När jag läser ditt inlägg undrar jag bara till vilken nytta man måste "tvinga sig på" katterna? Inget illa menat, jag är bara nyfiken. Det kanske är så att det går att träna bort i ung ålder? Min katt är ju 13 och har varit en suris länge.

Bland annat för att jag vill ställa ut henne, och då måste hon ju acceptera att man åtminstone kan ta i henne. Men jag får väl som sagt avvakta. Har inte utfört någon avancerad träning som det kanske låter, utan mer försökt få henne att vänja sig vid att man tar i henne. Tänkte att det kanske är för sent om man bara accepterar att hon inte vill. Men får väl avvakta och se om hon tar initiativet. När vi åt kassler nyss bara klängde hon på mig, så hon är inte rädd, bara ovillig liksom.

/snurpe

Sotis skrev:
Hmmm... Förstår inte riktigt vad det är för träning ni håller på med, som gör katten så arg på dig? :confused: Gör du något med katten som hon inte gillar? Vad? Något inför utställningen?

Jag har katten i knät och försöker stryka henne längs med kroppen :cool:

/snurpe

Jag tycker att du ska prata med uppfödaren!
Själv skulle jag nog aldrig acceptera en katt som beter sig så (om jag ska ställa ut). Main Coon är ändå en så pass stor och kraftig ras att de kan göra rätt stor skada (eller helt enkelt bara ta över hela hemmet :crazy: ).
Och är hon så pass "ilsk" så är det kanske inte så stor idé att avla på henne (vilket jag antar att du ska, förr eller senare, eftersom du vill ställa ut)?

Men som sagt, prata med uppfödaren och se vad h*n har att säga.
Och berätta hur det går. :)

Lycka till!

Glömde... Katter kan ju precis som hundar ha lite av lynnesfel. Då är uppfödaren skyldig att ge dig en likvärdig katt i utbyte. Har jag för mig...

Är ju många katter som inte gillar att sitta i famnen eller bli runtburna på.
Mina katter har inte alls gillat det, men sen när de blev runt 1 1/2-2år så började de bli mer keliga och ville komma upp å gosa.
Honkattan har ju vart speciellt tjurig men nu (snart 4år) så är hon nästan den mest keliga.
Ge henne lite tid och tvinga henne inte till något.

Om hon är ok med att du bär omkring på henne så kör på det! sen är det lätt att lägga in lite kel och smek under bärandet framöver :smirk:

Jag förstår helt och fullt din teori att hon ska acceptera att bli hanterad och hur du tränat hittills. men testa variant på det och se om det blir bättre.

Min coonis äääälskar att bli buren, men vill aldrig ligga i knät! däremot får man bära hur man vill, med magen upp, med magen ner, hänga runt mina axlar medan vi går från fönster till fönster och kollar grannskapet är favoriten. Han är oerhört kelig men gillar som sagt inte att ligga i knät. Även om han aldrig blir arg eller sur så vill han inte ligga i knä. Dock en katt som spinner dagarna i ända och man gärna får knyckla ihop och pussa och krama hur man vill.

Hoppas det blir bättre!

Vad säger uppfödaren? Hur var hon innan hon flyttade till dig?
Vissa katter har ju tyvärr ganska kasst temperament oavsett hur mycket man försöker. Gör det hon accepterar så länge (och tillåt inga anfall), någon utställning får du nog tyvärr vänta med ett tag. Kanske blir hon bättre efter pubertet och kastrering, vissa katter har alldeles för mycket attityd som tonåringar, och blir mjukare när hormonerna i kroppen lugnat ner sig.

Okej, tror jag förstår hur du menar med träning. Du vill så gärna att katten ska kunna hanteras av domarna på utställningar, att du försöker gosa med katten fast ingen av er egentligen vill :( Du och din kisse har hamnat i en ond cirkel :(

Att ha kontakt med uppfödaren låter vettigt. Jag tycker man ska umgås mycket med kissungarna och lära dem uppskatta smekningar redan som småbluppar. Kanske har man inte tagit sig tid till det? Hurdan var hon hos uppfödaren? Och när hon först kom hem till dig?

Tror man kan bryta den onda cirkeln och skapa en ny god cirkel istället om du helt slutar göra sånt katten inte accepterar och bara gör sånt hon verkar gilla. Håll inte på för länge utan sluta innan hon fått nog, så blir hon sugen på mer. Ge akt på både hennes och ditt eget kroppsspråk, så det inte uttrycker någon irritation när ni umgås och gosar utan enbart njutning. Så hade jag i alla fall gjort, ifall jag vore i din sits.

Önskar dig och din kisse lycka till och skriv gärna mer om hur det går, vad uppfödaren sa osv.

Hon är ju bäbis fortfarande, så jag skulle inte oroa mig än på ett tag. Min ena kattgubbe var förjävlig att hålla på med när han var i den åldern, nu när han är vuxen kan man göra precis vad man vill med honom.

Gillar hon att bli buren så håll er till det, resten lär komma när tiden är rätt.

Sotis skrev:
Okej, tror jag förstår hur du menar med träning. Du vill så gärna att katten ska kunna hanteras av domarna på utställningar, att du försöker gosa med katten fast ingen av er egentligen vill :( Du och din kisse har hamnat i en ond cirkel :(

Nej, jag vill iaf ;) Idag har vi umgåtts på hennes villkor, får se om det ger med sig!

/snurpe

Ja, jag hoppas det! Dina ord kändes tröstande :) Idag låg hon 5 minuter på min mage och sov. Jag klappade inget alls utan hade henne bara där (dock flyttat henne dit när hon sov). Det verkade hon tycka var mysigt. Efter 5 minuter sträckte hon på sig och gick men inte så väldigt långt ifrån mig.

/snurpe

du SER!!! Hon kommer att mjukna sakta men säkert! De har mycket stolthet och integritet coonisarna - men de är softies på insidan! :D :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 298
Senast: fluffig
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 933
Senast: Phadrah
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: alice
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 410
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17