En konstig fråga kanske

mysko

Trådstartare
men kom att tänka på detta i går :eek: jag har aldrig hört talas om det men det borde ju ha gjort eller är det stört omöjligt??
Om en häst skadar sig så pass att den tappar mycket blod kan man då åtgärda detta?
Min fråga är kan man ge hästar blodtransfusion?
hur funkar det isf?
Har hästar olika blodgrupper som vi människor?
Är det likadant med andra djur?

Sv: En konstig fråga kanske

vet inte hur det är med hästar men hundar gör man så med. då har dom ju en annan hund som donator. antar att det borde vara så med hästar med. har ingen aning om hur det funkar mrd blodgrupper och sånt

:eek: trodde först att din tråd handlade om man kunde ge blod (asså vi människor) till hästar. :p :rofl: :cool:

:bow: men då till den andra frågan:
Har de samma blodgrupp eller har de som vi?

cerrox skrev:
:eek: trodde först att din tråd handlade om man kunde ge blod (asså vi människor) till hästar. :p :rofl: :cool:

:o ser att man kan tolka det så :devil:

nja det blir nog lite problematiskt :D

ser att man kan tolka det så

nja det blir nog lite problematiskt
:rofl: haha. ja, sedan är jag lite trögafattad ibland & trött. då blir det väldigt lätt att man läser fel. :smirk: men det hade nog inte vart lätt för oss att ge hästarna blod nä. :p

Ja, det går.

Donatorerna måste vara friska, under en viss ålder, och stona får inte ha haft föl någon gång.

Dessa var åtminstone kriterierna för djursjukhuset i Helsingfors för en tid sedan, alla hästar som donerar får en plakett som det står "hjältehäst" eller liknande på att sätta upp vid boxen, som tack..

Jo det såg jag i länken från Gnist men har de olika blodgrupper?
Kan man ta från ponny till stor häst och vice verse?
Olika raser?

Det spelar ingen roll vad hästen har för "blodgrupp" de är inte lika känsliga som oss människor det viktigaste är vätska, hästen har nämligen en reserv i mjälten ett lager med blodkroppar som den tar till vid flykt tex. för att hjärtat ska kunna pumpa runt mer syre:) Tack vare detta kan en relativt stor skada ändå inte vara dödlig kommer inte ihåg hur mycket blod i % en häst kan förlora men det är mycket mer än en människa:banana:

Skulle svara samma sak, men du hann först :p

De nobbade faktist mitt gamla sto bara för att jag försökt betäcka henne en gång, trots att hon förblev tom. Med motivationen att hon kan ha varit dräktig men resorberat/kastat väldigt tidigt. Vad det nu kan ha för skillnad?

Senast ändrad av en moderator:

:bow: då kan jag sluta fundera :D
Gäller det att olika raser kan ge blod till varandra oxå :confused:

:bow: :bow: Nu är jag nöjd med svaren :D

Konstigt att bara vi måste laborera med blodgrupper?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar