En kattmöbel blir till! *bildtråd*

Sv: En kattmöbel blir till! *bildtråd*

Hur går det med kisseträdet? *nyfiken*
Funderar själv på att bygga ett träd, för att det är roligt att göra det själv och man får det pricis som man vill och anpassat till rummet där det ska stå, men även för att det blir billigare... hehe

*harkel* Hmmm, ja jag ska nog börja med att be om ursäkt för att mitt lilla projekt inte har hunnits uppdateras på ett tag. Men i går slog jag slag i saken igen och monterade ihop bitarna med lite hjälp av goda vänner. Dock hade jag inte skruv nog att få fast korgarna så det får ske nästa vecka om allt vill sej.

Här kommer lite bilder!

Vi skrivar då fast själva klossarna i rören. Det är sedan dessa som kommer skruvas fast i plattorna. Ett tips är att låta skruvarna synas lite då det blir lättare sen att se hur klossarna sitter.
Kattrd009.jpg

Sen klär jag topp-skivan med fleece och klipper ur ett hål till hålet. Mindre smart. Förklaring följer.
Kattrd014.jpg

Ungefär så här ville jag att de skulle stå på bottenplattan. Men det smidigaste är att fästa den övre skivan först.
Kattrd020.jpg

Nu till det mindre smarta. Klä skivan efter att du satt fast den i rören! Jag var för snabb med den roliga pistolen... (Doris inspekterar misstaget)
Kattrd033.jpg

Tadaaaaa
Kattrd067.jpg

Nå, nu är denna inte helt färdig. Den ska målas, korgar ska fästas, den ska vändas, och lite annat tingel tangel. Dock ville mina kissar genast prova sitt nya träd. Så här kommer bildbevis!

Kattrd082.jpg

http://i29.photobucket.com/albums/c293/Vica_Vickan/Kattrd084.jpg?t=1240602904

Det går att sova på den med!
Foto0166.jpg

Jag har nu även fäst en mus i toppskivan som är mycket uppskattad!
Kattrd168.jpg

Alles för idag!

Fiiiiint!
Du får ta och lägga upp fler bilder in action, och lägga upp när du har gjort klart allt.
Vill också bygga. :bump:

Jaha nu har jag vart i farten igen! Fick en fin minimöbel av Cili som jag passade på att "intergrera" med min kreation! Så jag har klätt om den med det lilla fleecetyget som fanns kvar. Det blev inte perfekt, men det vill jag inte att det ska vara heller :p Denna kommer förmodligen att stå på själva möbeln (se sista bilden).

Så, nu till bilderna!

Originalet, med (flååt Cili) den tråkiga gråa färgen..
27454075.jpg

Började med att klä "toppskivan" Kom ihåg, motsatt sida hela tiden!
27454112.jpg

Resultatet
27454131.jpg

Efter myyycket tankeverksamhet kom jag på att det på nått sätt MÅSTE kunna gå att skruva isär den. Ty se det gjorde det!
27454180.jpg

Tillåt mej få demonstrera hålet!
27454216.jpg

Forts...

Senast ändrad:

Nu var jag inte så noga med att mäta ut hålet exakt, men ändå.. (Ronny kapar bilden)
27454237.jpg

Som jag sagt innan, jag håller det så enkelt som möjligt. Det ska inte se perfekt ut. Så här kör jag med en enkel omlott"fästning". Det ger den en annorlunda look. "Inte som alla andras!"
27454268.jpg

Fäster den undertill så klamrarna inte syns
27454308.jpg

Nu räckte inte riktigt det stora tyget hela vägen runt
27454376.jpg

Så jag hittade en skarvbit som jag klippte till och fäste fast. Häftningen gjorde jag under själva skarvbiten, så det inte syns nämnvärt.
27454418.jpg

Nu är det bara att fästa framflärparna inne i hålet, lite knepigt, men det går!
27454475.jpg

Forts..

Så ser resultatet ut! Jag ska ha ett kantband runt ingången, så flikarna kommer jag inte bry mej om. Ev ska jag förstärka dem med några häftklamrar, vi får se om de töjer sej mer...
27454490.jpg

För att kunna fästa ihop hela härligheten igen förstärkte jag tyget och klippte ett liiiitet litet hål precis där man skruvar ihop klösgrejen och själva lådan.
27454503.jpg

Så, in med en blå kudde
27454547.jpg

Och VOILÀ! :D
27454581.jpg

Nu är det bara att fästa fast den med ett par skruvar så den står stadigt, och såklart, fästa korgarna! :bump:

Vad tycks så här långt?

Så fint trädet blev!
Jag (**läs min manliga bekanta:angel:) ska också ge mig in i projektet av att bygga ett till mina katter.
Tack för tips om hur man ska fästa rören i plattorna! :bow: Tvivlar på att jag hade kommit på det annars.

Annan fråga: Hur såg din ritning/mall ut för bygget? Jag sitter o knåpar på min men tycker inte att jag kommer fram till något direkt roligt eller spännande...:grin:
Jag vill ha ett par våningar, gärna typ ett "hus/låda" de kan gå in i osv. Sen gillar en av katterna att sitta högt och en annan att gömma sig lite...
Tips?

Så fint trädet blev!
Jag (**läs min manliga bekanta:angel:) ska också ge mig in i projektet av att bygga ett till mina katter.
Tack för tips om hur man ska fästa rören i plattorna! :bow: Tvivlar på att jag hade kommit på det annars.

Annan fråga: Hur såg din ritning/mall ut för bygget? Jag sitter o knåpar på min men tycker inte att jag kommer fram till något direkt roligt eller spännande...:grin:
Jag vill ha ett par våningar, gärna typ ett "hus/låda" de kan gå in i osv. Sen gillar en av katterna att sitta högt och en annan att gömma sig lite...
Tips?

Ritning? Ska man ha sån också? :angel:

Nä men jag gjorde den lite som den blev efterhand.. Ett tips är ju att införskaffa alt bygga som den lilla jag nyss klädde om. Där kan de komma högt och även gömma sej i "lådan"..

Jag ska ha upp en massa korgar med som man kan gömma sej i, även det ett enkelt tips! Ang rören så satte jag dem lite diagonalt för att få extra stadga i "hyllplanet", så när du ritar så kan jag rekommendera att du ritar dem lite diagonala (hoppas du förstår) och ganska nära mitten av hyllplanet :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka