En hovtråd till...

Sv: En hovtråd till...

HannaZ skrev:
Det kan inte vara som så att de inte längre skos som "travare" (som jag fattat att en hel del ravare skos, långa tår etc).

Jag har haft tunna travskor (järn) på mitt halvblod och det funkade utmärkt.

Man skor inte normalt med lång tå...en del tränare tror att det är bra för hästen har svårare att galoppera då, men det frestar styggt på senorna istället....jag avskyr lång tå t ex.

Efter att ha använt breda travskor ett tag känns bara tanken att slå på remontskor lite motbjudande. Problemet är ju sömmen.
PL

vad menar du med sömmen?? vi använder ju olika söm till olika skor och det finns ju olika längd och "skallar".....

fast det finns ju söm med större skallar om det är det du är ute efter...då får du ju som "bättre grepp" , sen finns ju de sömmen med plattare skallar och PG söm med "inga skallar"

Senast ändrad:

KAN det förresten vara så att hovis har haft en särskild tanke med att sko henne så trångt?

Jag kollade på en annan häst i dag, och den skoddes direkt efter min (alltså samma hovis, samma dag, direkt efter). Den hästen var inte alls så trångt skodd i trakterna. :confused: Konstigt att han bara gjorde det på min.

HannaZ skrev:
Det kan inte vara som så att de inte längre skos som "travare" (som jag fattat att en hel del ravare skos, långa tår etc).

Jag har haft tunna travskor (järn) på mitt halvblod och det funkade utmärkt.
Visst! skoningen skiljer sig oxå,och som martha skrev nånstans finns det även idioter som tror att enbart förväxta tår kan få en travare att sluta galoppera :angel:
Visst kan nån ridhäst funka med travskor,men det är faktiskt en vits med att man har travskor till travhästar och ridhästskor till ridhästar.

Det finns även flera olika typer av ridhästskor.

Det är väl allmänt känt att hoven mår bättre med bra understöd,sen att en del som normalt skor travare inte orkar ha ridhästskor i lager tex och skor även ridhästar ibland med travskor betyder inte att det är det optimala.

Sen travskornas fördelar ser jag bara som att: de som är amatörer och skor själva har lättriktade skor samt att de tycker de är lättare att spika på.. :angel:

Om travskor vore idealet skulle nog fler seriösa hovisar sko ridhästar med det eftersom det sliter mindre på kroppen att rikta travskor. :angel:

Jag säger inte att ridhästar som skos med travskor har problem..men det är inte ett bevis för att de skorna är de bästa för hästen.

Skulle du däremot sko en travare med ridskor som travtränas och går snabbjobb får du balanseringsproblem,men det är en annan femma..

Olika skor till olika behov..med olika för och nackdelar. :eek:

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Efter att ha använt breda travskor ett tag känns bara tanken att slå på remontskor lite motbjudande. Problemet är ju sömmen.
PL
Motbjudande för vem?
Dig eller hästen?
Ridhästskotypen utvecklas hela tiden till nya modeller,vad har du för skor på lager ,gamla ardennerskor? :D
Förstår inte vad du menar med att sömmet är ett problem..??
Har du svårt att rikta skon efter hoven eller vad menar du?? :angel:

majola skrev:
KAN det förresten vara så att hovis har haft en särskild tanke med att sko henne så trångt?

Jag kollade på en annan häst i dag, och den skoddes direkt efter min (alltså samma hovis, samma dag, direkt efter). Den hästen var inte alls så trångt skodd i trakterna. :confused: Konstigt att han bara gjorde det på min.
Varför inte fråga ? ;)

Därför att jag är på semester när han kommer och måste ge direktiv till min stallkamrat som ska ha hand om det hela (hon som har den andra hästen). ;)

Jag kan ju självklart säga att jag vill ha den bredare skodd om han inte hade någon särskild tanke med att sko den trångt, men jag ville fråga här först om det överhuvudtaget finns tillfällen när det kan vara motiverat.

majola skrev:
Därför att jag är på semester när han kommer och måste ge direktiv till min stallkamrat som ska ha hand om det hela (hon som har den andra hästen). ;)

Jag kan ju självklart säga att jag vill ha den bredare skodd om han inte hade någon särskild tanke med att sko den trångt, men jag ville fråga här först om det överhuvudtaget finns tillfällen när det kan vara motiverat.

Kanske är det ett nödvändigt ont om hästen pga obalans pga ataxin lättare trampar av sig skorna?eller risk för strykskador?
Det är det enda jag kan komma på!
Och är man illa tvungen att göra detta så får man hålla kortare skoperioder för att kompensera.

Jag tycker nog att "ridhästhovisar" har en massa underliga ideer f.ö också...."vi" är ju tvungna att bli underfundiga och komma på det ena efter det andra för våra hästars skull....att 18x6 skulle vara för smal kan jag inte köpa alls.....det är en stabil sko som mycket väl skulle kunna passa ett hbl...dessutom är dom MYCKET lättare för även ett hbl måste ju känna av tyngden av sin sko....sen har en del hovisar och detta är ENDAST på ridsidan.....knepiga ideer om att endast ha två brodd på varje sko...helt vansinnigt enl mig...kanske du kan förklara varför det görs så....det finns inget jag tror jag kan köpa som argument faktiskt

Ja men då får han sko den vidare den här gången. Hon trampar av sig skor i perioder, men det risken kan jag ta.

Tusen tack för alla råd! :bow:

martha skrev:
Jag tycker nog att "ridhästhovisar" har en massa underliga ideer f.ö också...."vi" är ju tvungna att bli underfundiga och komma på det ena efter det andra för våra hästars skull....att 18x6 skulle vara för smal kan jag inte köpa alls.....det är en stabil sko som mycket väl skulle kunna passa ett hbl...dessutom är dom MYCKET lättare för även ett hbl måste ju känna av tyngden av sin sko....sen har en del hovisar och detta är ENDAST på ridsidan.....knepiga ideer om att endast ha två brodd på varje sko...helt vansinnigt enl mig...kanske du kan förklara varför det görs så....det finns inget jag tror jag kan köpa som argument faktiskt
Minst fyra broddar i varje sko ,det är det enda som är vettigt för ridhästen!Om man rekommenderar endast två brodd i varje sko lever man inte som man lärt!Jag håller helt med dig!!
Är det utbildade hovisar som du fått den uppgiften ifrån?De borde få en välbroddad spark i röven isåfall! ;) :devil:

Om hovisen vägrar sko med fler än två brodd i varje sko är han eller hon antingen slö eller okunnig!Eller har en döv kund?
Att enbart ha broddar i trakten på skon ger hoven en felaktig hovvinkel!
Fläkskador på häst kan bli svåra,broddtramp läker fortare!
Tyvärr har vissa stallar regler som gör att hästägarna inte får ha brodd alls i hagen på sina hästar! Vilket är sorgligt då jag vet mer än en häst som hamnat i himlen pga denna rädsla för sparkskador!Istället har bäckenet gått åt pipsvängen!
Det är dock inte hovisens ansvar att skruva i broddarna ,om hästägaren inte använder broddhålen ?är det då hovisens fel?

Häng inte upp dig så mkt på tyngden på skorna,du måste förstå att halvblod är tyngre och används annorlunda än travare.En travsko blir snabbt nersliten och ostabil samt ger inte hoven lika bra understöd(bäryta,förstår du vad jag menar?hästens vikt fördelas över större yta på hoven,vilket är bättre för hov och leder mm)Självklart skall inte hästen ha för tunga skor i onödan men vanliga 8mm ridhästskor är inte så klumpiga som du tror!

Det är bara att du är så van vid dina travskor! ;)

Din kommentar om att travfolket gör allt för hästarnas skull med sina funderingar,är en sanning med modifikation!
Att ni balanserar hit och dit är för att få en travare att funka optimalt för sin uppgift ,det har inte alltid samband med fysiologisk skoning!
Den skillnaden måste du förstå,sen finns det självklart olika duktiga hovslagare även inom travet,de bästa hästarna skos knappast av hästskötarna..eller hur :angel:

När jag pryade på travet under utbildningen såg jag en hel del..en gång kom en gubbfan in i smedjan och skulle sko hästen med 13mm skor!!"för nu skulle den Jävla hästen trava" Min hovslagarlärare vägrade..så gubben gick hem och gjorde det själv! Men jag drar inte hela travfolket över en kam..men ibland kan även uppfinnerikedomen gå lite för långt!

Travhästar är väl inte rasen som har bäst statistik hos försäkringsbolagen direkt heller tyvärr.. :angel:

Tex.Reininghästar måste ha slidingskor för att kunna göra snygga slidingstops,hästen mår dock inte alltid så bra av dessa hala skor!

utbildade hovslagare och då hovslagare på bl a en stooooor hästklinik...sägs vara en av de bästa :angel:

det där med 13 mm på travare har jag också varit med om (typ) det finns vissa blod som har mycket passgång i sig, och för att "lära" dessa hästar ( oftast 2-3 åringar) så lägger man på dom tunga skor eller som förr vikter som man kunde skruva på o av.... Zoot Suit en av våra elithingstar är en sån hingst som nedärver mycket pass och vars avkommor helt enkelt får lära sig att trava med tyngder och allteftersom lättas....

det finns duktiga lärlingar samma som det finns talanglösa utbildade hovslagare...att blir en bra hovis skall man nog vara väldigt intresserad och ha det med i blodet

..ang försäkringsbolagens statistik så tror jag faktiskt att halvbloden ligger risigast till....vi behandlar oftast våra hästar "tidigare" än den gemene ridhästen....

"Vi" borde väl inte ens vara med i deras statistik, eftersom de flesta veterinära åtgärder man gör på en travare inte täcks av försäkringar, i motsats till halvbloden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka