En hovtråd till...

Sv: En hovtråd till...

Rude: Jo, jag skrev ju att det ser annorlunda ut på bilderna (och att jag gissade utifrån vad jag mindes). Dessutom menade jag när den var nyskodd, men det var mer än klantigt uttryckt.

Visst är hästen "tyskt skodd". :smirk: Sidokappor är standard här. Det var ju första gången med den hovisen och jag frågade så mycket jag hann, men inte tillräckligt. Dock sa han ingenting om att påverka steget (tvärtom) utan att han med sin skoning ville ge stöd åt hoven och underlätta överrullningen.

Lilla Skutt: Hovarna har vuxit mycket snabbare den här perioden än tidigare. Hästen ska snart skos om. Då kanske jag kan ta nya bilder och återkomma.

Peter: Då ska jag se om jag kan få hjälp när den är skodd nästa gång. Svårt att både hålla hoven och fota rakt (gjorde många försök nämligen...).

Ewe: Veterinären tycker att den ska vara skodd. Dessutom blir den väldigt ömfotad utan skor och det är *inte* bra i det här läget.
Tack för era tips.

majola skrev:
Dock sa han ingenting om att påverka steget (tvärtom) utan att han med sin skoning ville ge stöd åt hoven och underlätta överrullningen.

Det är precis där steget kommer in, en brant vinkel på hoven ger ett snabbare lyft, mer vertikalt i början på steget för att därefter "diagonala" ner till markisättning.
En lång tå har motsatt verkan, en diagonal lyftning av hoven för att i stegslutet mer "stampa" ner, används med glädje av travtränare på travosäkra hästar, (inget illa ment så förlåt alla travälskare, gillar själv travare oxå :) )
När "man" pratar om en "normal" verkning ser steget ut som en cirkalbåge med sin högsta punkt mitt i steget.
O sen tror jag inte du uttryckte dig klantigt det är bara jag som inte uppfattade det :o
Hoppas hästen blir bättre. Lycka till

Rude skrev:
Men :confused: jag trodde alla visste att vi som hamrar fast järnbitar på fötterna på hästarna bara gör det för att plåga dom :devil: :devil: :devil:

Jag har precis slängt alla gamla hovisverktyg, o skaffat en Jonsered 5.5 hk med extra långt svärd, så nu kan jag verka 2 hovar åt gången utan att behöva hålla upp dom, bara rycka i snöret o kapa :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

:rofl:

Lilla Skutt skrev:
Ehh..risk för ballförskjutning?? :rofl:

*Frust*

Flåt Majola för att jag skrattar så i din tråd.

Fö. håller jag med HannaZ.

Har hon fått diagnosen Ataxi nu?

*Måste uppdatera mig*

Rude skrev:
Ser ut lite som en typisk tysk "dressyrskoning", hög trakt o en vinkel på 55 grader är tänkt att ge ett luftigare steg med högre benlyft.
OBS!!! skriver ser ut som, det kan vara bilderna som ljuger men jag instämmer i tidigare synpunkter, trångt o felvinklat... o varför tåsidokappor :confused: :confused:

Jo det ser ut som det...samt en beställning på kotledsinflammation :cool: pga för höga trakter... :crazy:

CarolaLind skrev:
Har hon fått diagnosen Ataxi nu?

*Måste uppdatera mig*

Veterinären var ute i måndags och kollade. Hon är ohalt initialt och på böjprov men är lätt ataktisk. Ingen/dålig känsel i huden runt svansroten och upp mot kruppan/mellan svanskotorna och korsbenet. Svansen är "slapp" och det finns inget som tar emot när man lyfter på den. Så något är väl paj därinne. :cry:

Har blivit rekommenderad att sätta i gång henne rätt snabbt nu och vekligen försöka bygga upp muskulaturen i bakdelen, då det enligt veterinären är det enda som kan rädda hästen. Kanske, kanske och med hjälp från högre makter så kan starka muskler bromsa eller rent av återbilda ataxin.

Veterinären tyckte för övrigt att hon såg helt ok skodd ut - utifrån de problem hon har. Men det är ju förstås en tysk veterinrä så han gillar väl tysk skoning antar jag. :smirk:

Senast ändrad:

OK, vad betyder det då? :confused:

Att det inte är "lika illa" (om man nu ska välja mellan pest och kolera) på min häst som pga av sin exteriör, sitt rörelsemönster och sina problem inte ska skos "normalt" utan med extremt korta tår och med "allt" som kan underlätta överrullningen? Har hovis gjort "rätt" utifrån de förutsättningarna? Eller är det i alla lägen helt fel?

Tack för lyckönskningarna, dem behöver vi verkligen!

Ja om man säger som så här, har veterinär rekommenderat maximal underlättnad vid överrullning, ja då är man tvungen att göra som din hovis gjort ang. vinklar, men den är fortfarande trångskodd.
Detta kommer med tiden att medföra en försämmrad hovmekanik, långsmala hovar (vilket motarbetar överrullningen) understuckna trakter, dålig markkontakt för strålen med försämmrad blodcirkulation som följd,,
Så helt rätt TYCKER inte jag att det är, var vänlig att bortse från feltolkningar av bilder...
Hoppas din pålle blir bra :)

Jag ska absolut be honom sko generösare i takterna nästa gång! I övrigt hade du helt rätt angående förhållandet hov/sko i tårna. Där är hoven utanför skon. Det är också gjort med flit (glömde jag att skriva) - skon är alltså satt långt bak på hoven. Hovis förklarade varför, men det har jag tyvärr glömt. I övrigt kollade jag igen idag och skon sticker ut ett par milimeter på sidorna fortfarande.

Tack för alla tips och råd!

Han har säkert satt skon förskjuten bakåt för att ytterligare underlätta överrullning, blir lite som att stå med en del av foten utanför en kant, väldigt lätt att tippa framåt.
De flesta kapar tån lite istället för att behålla hoven innanför skokanten, mindre risk att slå flisor ur hornet...

Lilla Skutt skrev:
I början på inlägget antyder hästägaren att hästen har ataxi och är konvalecent.
Hästen har alltså PROBLEM ,fotona visar en häst som är skodd för 4-5 veckor sen,hovarna kan mkt väl vara ett symtom på hästens skador så såna uttalanden som du gör här skrämmer mig,visst finns det klantarsel till hovisar ..men att uttala sig som du gör är inte så seriöst.
Jag har hittills inte mött en hovis som är anti till barfota.Däremot anti till trångsynthet .

Konstigt att mina hästar mfl (barfota) :eek: kan röra sig bra som är verkade på hovslagarvis?Stackars krakar :angel:

Vore jag hästägare skulle jag fortsätta med veterinärkontakt och Korta skoperioder då hästen tydligt "drar iväg" olika i framhovarna,säkert mkt pga sin skada,skoningen kan inte bedömas när det gått så lång tid efter skoning.

Stockholmsgrabbarna du nämner har enligt en som varit där på kurs nyligen noga påpekat att ALLA veterinärer och hovslagare är idioter..hon var dock klok nog att kunna tänka själv... vaddå är veterinärer och hovslagare en ras med med medfödda defekter eller?? trodde vi alla liksom hästarna är olika individer?Det finns klantarsel och genier inom alla yrken,punkt... :cool:

Om stockholmsgrabbarna är genier eller klantarsel har jag ingen aning om heller.. :rofl:

Jag har inte på något sätt antytt att hovslagarnas verkning är dålig, bara det att hästen får sämre förutsättningar för att klara av att går barfota runt om. Bak funkar nästan alltid med hovslagarverkning men fram blir dom väldigt lätt ömma med den typen av verkning.
Har du hästar som kan gå barfota med hovslagarverkning så säger jag GRATTIS :) du är lyckligt lottad, för det kan inte min häst och väldigt många med henne!
/Ewe89 - www.ewe.has.it

Ewe89 skrev:
Jag har inte på något sätt antytt att hovslagarnas verkning är dålig, bara det att hästen får sämre förutsättningar för att klara av att går barfota runt om. Bak funkar nästan alltid med hovslagarverkning men fram blir dom väldigt lätt ömma med den typen av verkning.
Har du hästar som kan gå barfota med hovslagarverkning så säger jag GRATTIS :) du är lyckligt lottad, för det kan inte min häst och väldigt många med henne!
/Ewe89 - www.ewe.has.it
Och jag säger inte att denna häst är bra verkad!Det vet jag inte!

Vad jag vill få folk att fatta är att 5 veckor efter skoning kan en häst se konstig ut i vinklar osv pga felaktig tillväxt, pga problem hästen har i övrigt..Hovarna kan vara felskodda javisst, men de kan oxå vara ett symtom på ohälsa i övrigt,eftersom hovarna blir som de belastas.Alltså är det himla lurigt att säga att det är si eller så,vad som är viktigt är VARFÖR ser de ut så!!

Det kan säkert vara så att den är tyskt dressyrskodd dessutom,vilket jag tycker är vidrigt oxå!!

Men vad jag ser på bilderna är att det är en otrolig skillnad på höger och vänster framhov!
visst, höger fram är inte i bra "dagsskick",men vänster hov är extremt hög i trakten och kotan ser mkt ansträngd ut.

Höger framhov är bredare och större jämfört med vänster, hästen lägger mer av sin kroppsvikt på höger fram,Varför?? pga sina problem i bakkärran? Inte omöjligt alls eller hur.??

Är det nån som fattar vad jag menar?? SUCK :cry:

Visst man kan säga att så här ser det ut på bilden just idag..frågan är varför och hur man kan hjälpa hästen att må bättre.

Kanske får denna häst skos om med mkt korta skoperioder resten av livet för att hålla efter tillväxten, och om grundproblemet inte går fixa så lär det nog aldrig bli bra med hovarna heller...
Självklart borde hovis se att framhovarna är så olika samt rekommendera kortare skoperioder! Men kan han få hovarna i balans om hästen i övrigt inte är det?NÄÄ :eek:

Spelar ingen roll om denna häst är korrekt hovslagarverkad eller halleluljaverkad,den kommer pga smärta eller snedbelastning fortsätta växa iväg olika i hovarna!!

Tjat tjat ,glöm inte att orsakerna till hovproblemen kan vara flera!!

Ewe..mina hästar går barfota när det är möjligt ,men skos om de jobbar mkt, spec på underlag som sliter hovarna fortare än de växer,jag ser heller inget nöje i att rida en häst barfota om det skapar muskelspänningar i kroppen pga hovömhet,en häst som är obekväm kan inte jobba på rätt sätt.
Ridning skall vara ett nöje för hästen,inte en plåga.
Jag är heller ingen miljonär som har milsvida jättehagar och ridvägar med bra underlag,på många grusvägar finns stenkross,sylvasst onaturligt, vad jag vet finns inga vildhästar som behöver utstå detta onaturliga underlag..vildhästar är oxå lätta hästar viktmässigt och typmässigt, samt vad jag sett ,inga människor på ryggen heller :eek: :D

Om du bara sett dåliga hovslagare utföra verkningar, är det bara att beklaga,jag tänker inte försvara klåpare,men använd inte klåpare som en mall för att det är vad seriösa hovslagare står för. :devil:

Att jag är irriterad på "hallelulja verkningar" beror på att det dyker upp fall av barfotahästar som fart mkt illa pga hovömheten som gett hästarna problem i kroppen, det gör mig mkt upprörd,lika upprörd som jag blir av oseriösa skopåspikare .

Och när fånghästar blir inblandade i plågsamma djurförsök blir jag helgalen,sällan bli jag arg men djur som far illa pga människor med tunnelseende gör mig skogstokig! :devil:

Dessutom har vi olika hästraser med olika smärttröskel,eller fel olika sätt att VISA smärta,tex tror jag en islandshäst har lika ont vid spatt som ett halvblod tex, bara det att de inte visar det på samma sätt .
Det gäller verkligen att titta sin häst i ögonen oxå!Jag vågar ,vågar du? :cool:

Lilla Skutt skrev:
Självklart borde hovis se att framhovarna är så olika samt rekommendera kortare skoperioder! Men kan han få hovarna i balans om hästen i övrigt inte är det?NÄÄ :eek:

Han såg och påpekade att hovarna var olika utvecklade och att högersidan var bättre. Liksom att han skulle göra sitt bästa men inte kunde göra underverk. Kortare skoperioder sa han iofs ingenting om (men eftersom detvar första gången hanskodde hästen så är det ju inte lätt att veta hur hennes hovar växer). Det kan jag ju ta tag i själv nu.

majola skrev:
Han såg och påpekade att hovarna var olika utvecklade och att högersidan var bättre. Liksom att han skulle göra sitt bästa men inte kunde göra underverk. Kortare skoperioder sa han iofs ingenting om (men eftersom detvar första gången hanskodde hästen så är det ju inte lätt att veta hur hennes hovar växer). Det kan jag ju ta tag i själv nu.
:bow: Klok hovis,klok matte! ;)
Önskar dig lycka till med din "hästfröken",inte kul när det strular!
Hoppas det löser sig!

jag spånar lite bara då jag haft majolas häst hos mig ett tag här i våras...hennes "största" problem tycker jag är att hon har så långa veka kotor runt om + att hon är ganska mycket intåad fram.....OM detta vor min häst så skulle jag förlänga traktarmarna bak och sätta på lättare skor än dessa tunga remontridskorna...möjligtvis ett par tvärtå eller halvrunda tvärtå fram...nu håller jag inte alls på med ridhästar men jag fattar inte varför man måste ha så tunga dojjor på dom...allra helst om man ändock skor dom var 5:e 6:e vecka....kostnaden på själva skon är ju inte dyr..utan skoningen....

Kan nån svara på varför man ska ha halvkilosdojjor på halvblod??

martha skrev:
jag spånar lite bara då jag haft majolas häst hos mig ett tag här i våras...hennes "största" problem tycker jag är att hon har så långa veka kotor runt om + att hon är ganska mycket intåad fram.....OM detta vor min häst så skulle jag förlänga traktarmarna bak och sätta på lättare skor än dessa tunga remontridskorna...möjligtvis ett par tvärtå eller halvrunda tvärtå fram...nu håller jag inte alls på med ridhästar men jag fattar inte varför man måste ha så tunga dojjor på dom...allra helst om man ändock skor dom var 5:e 6:e vecka....kostnaden på själva skon är ju inte dyr..utan skoningen....

Kan nån svara på varför man ska ha halvkilosdojjor på halvblod??
Travskor är för smala/tunna för att ge hoven bra understöd,det frestar på hoväggen onödigt mkt.

Travare som blir ridhästar mår mkt bättre i sina hovar när man börjar sko dem med vanliga ridhästskor enligt min mening,hovväggarna blir mkt tjockare och jag tycker hovkvaliten förbättras.

Visst man skall inte ha onödigt tunga skor,men ju bredare skor desto mer understöd till hoven!
Som du fattar är jag inte förtjust i att sko med "travskor",inte ens på ponny!!

Det kan inte vara som så att de inte längre skos som "travare" (som jag fattat att en hel del ravare skos, långa tår etc).

Jag har haft tunna travskor (järn) på mitt halvblod och det funkade utmärkt.

men det finns ju olika bredder på travskorna...18x6 tex är ju stabilare än 13x5 ....och har inte hästen osedvanligt dåliga fötter så inte går hovväggarna sönder och skor man dom dessutom ofta så har man ju inte det problemet......ang hovkvaliten så finns det ju olika orsaker varför dom har olika kvaliteer, men de flesta av hästarna har ju bra hovkvalitet om dom har en bra hovslagare...ÄVEN om dom går med t ex aluminiumskor....

Jag tror att ett nytänk skulle vara förnuftigt inom ridhästarna och tyngden på skorna....vad väger en remont sko strl 3 el 4 ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka