En hönsmammas fundering

fjutten

Trådstartare
Min 8,5v valp skakar innan han ska sova & när han håller på att somna, hur normalt är det? Han skakar/rycker i hela kroppen.

Det beror inte på att han är kall, vad kan det då bero på? Eller är det bara sånt de gör de små liven? Min hjärna fungerar inte riktigt som den ska som nybliven "mamma";)

Så lugna mig eller tala om för mig att åka till veterinären tack:o
 
Sv: En hönsmammas fundering

Det gör min 4,5-åriga dam också. "Springer" med tassarna osv. Inte alltid, men ibland, samt att hon gärna pratar i sömnen, precis som matte.
 
Sv: En hönsmammas fundering

Så gör min stora & valpen, när de drömmer.

Det jag menar är innan han ska somna & när han håller på att somna, han liksom rycker/skakar i hela kroppen, hela tiden, en liten stund. Säkert inget farligt, men man är ju som man är:angel:
 
Sv: En hönsmammas fundering

Människor rycker ju också i armarna och benen innan det ska somna, kan det inte vara av samma anledning? Jag har för mig att det beror på att nerverna och musklerna inte somnar i fas och då blir det ryckningar.
 
Sv: En hönsmammas fundering

Jag startade en tråd om det i förra veckan. Förmodligen är det samma funktion hos hundar som hos människor. När man somnar stänger hjärnan av förbindelserna med musklerna, vilket ger ett ryck hos människor, men mer ryckningar hos hundar (och katter). Och för att vi tycker att våra djur är så söta säger vi att de drömmer. :D Vilket de säkert gör, en del av rörelserna är nog absolut drömmar. Människan är ju civiliserad och vi vet att vi sover säkert i våra sovrum. Våra sällskapdjur är trots domesticering i grunden fortfarande vilda djur, vilda djur sover lätt och kort, men ofta, för att vara redo att förflytta sig. Ryckningarna kan därför bero på att hjärnan riktigt aldrig helt stänger av kommunikationen med musklerna, för att de ska vara fullt funktionella vid en eventuell flykt. Kanske är ryckningarna ett sätt att behålla spänst och cirkulation o s v.

Med andra ord, valpens ryckningar är helt normala.
 
Sv: En hönsmammas fundering

Tack för svaren!:)

Då kan jag slappna av och återgå till att njuta av pyret
 
Sv: En hönsmammas fundering

Har lärt mig att om valparna INTE rycker så är inte normalt.

Alltså de ska rycka när de är riktigt små och sover.
 
Sv: En hönsmammas fundering

I så fall är min valp väldigt normal:D
Åtminstone i det avseendet;)
 
Sv: En hönsmammas fundering

min hund är då ingen vildhund haha :D
han sover som en stock och det är i princip omöjligt att väcka honom, när han "drömmer" så hör man att han skäller, fast med stängd mun :love: du vet, "pjuff pjuff pjuff" :D så där så att läpparna fladdrar :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 099
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp