En hingst, flera ston?

Q

Queen

Kan man betäcka flera ston på samma gång med en och samma hingst :D
Kan man alltså släppa ut en hingst till en flock ston och få alla betäckta eller väljer hingsten bara ut en eller hur är det :crazy:
Då menar jag inte att det ska gå på två röda sekunder utan kanske att man låter hingsten vara där i åtminstonde ett par dagar ;)
Urkass på avel :smirk:

Hingsten betäker bara dom brunstiga stona. Inom halvblods aveln fungerar det ju inte på detta sett. Utan där han man naturlig betäkning vid hand eller semin.

Ja, men om alla är brunstiga så blir det ju så att dom blir med föl va?

Är alla brunstiga så betäker ju hingsten dom om dom släpper till honom. Alla ston gör ju inte det trots att dom är brunstiga. Alla ston blir ju heller ej dräktiga på första brunsten utan kanske behöver betäkas även på nästa brunst.

Okej.
Hur är det om man släpper ut flera hingstar med stona?
Blir det farliga bråk då eller?
Hur är det om man släpper i hop hingstar utan ston i närheten?
Bråkar de då också i sånna fall?

Om du släpper ihop flera hingstar tillsammans med brunstiga ston får du definitivt en hästmassaker! Dessutom ska man väl bedriva lite mer kontrollerad avel än så?

Har hingsten otur så får han bara betäcka ett av stona. I många stoflockar så brukar det dyka upp ett eller flera ston som går imellan hingsten och de andra stona. Vår lilla lånehingst fick vi hjälpa när han gick med stoflock, vi fick helt enkelt gå in och hålla i vissa ston så han fick "jobba" ifred för ston som inte brunstade och svartsjukt bevakade sina stokompisar. Kan tillägga att jus nu har hingsten fått en stor kärlek som är den enda han just nu är intresserad av, han ser på henne och betäcker ett annat sto :o lite playboystuk över det hela. OM han gick med vårt svarta sto så skulle han inte betäcka de andra så länge som hon brunstade, det visar han tydliga tecken för då vi knappt får honom intresserad av andra ston när hon är i närheten.

Unghingstar kan man ha tillsammans, men äldre hingstar som har betäkt (även andra äldre) skall du aldrig släppa ihop.

Ha ha, okej!
Men hur är det med vildhästarna?
Är det endast en hingst där och resten ston eller hur är det?

Vildhästar är ofta en flock bestående av en hingst, ett par ston och några unghästar där hingstarna inte blivit könsmogna ännu.

En hingst är inte en dominant individ, inte ens om han går med endast ETT sto.. och definitivt inte om han går i flock med FLERA ston!

Den (de) som bestämmer allt, ÄR stoet (stona).. och finns det ett riktigt dominant sto i flocken, så kan hon mota bort hingsten från ett 'ickedominant' brunstigt sto.. som då inte blir betäckt, hingsten underkastar sig (ger sig) gentemot det dominanta stoet!

Nej, visst är hingstar som övriga karlar, de slår sig på bröstet och vrålar men sen böjer de sig för en kvinna med stål i blicken :D

Vår första hingst på station var en revlig typ, men tyvärr var vårt ena sto som betäcktes en dominant typ...
När hon såg att hennes kompis betäcktes fick kompisen stryck i hagen efteråt de kunde aldrig gå ihop igen...hon ville ha hingsten för sig själv!!! detta trots att stoet betäcktes för hand! :smirk:

Om hingsten inte är van att ha "fri betäckning" (alltså blir utsläppt i en hage med flera ston) bör man inte göra så. Det kan gå illa för både ston och hingst. Det kan missförstå varandra och bli skadade. Vissa ston kan dessutom vara "rädda" för hingsten om det är första gången för dom.

Jag förespråkar naturlig betäckning MEN då med en person som håller hingsten och en-två personer som håller stoet.

Det bästa är om stoet har en bom (eller t.ex ensilagebal) framför sig som stöd när hingsten går upp på henne.

Man får bättre kontroll på hur brunsterna ser ut på stoet och hur länge stoet brunstar.

Det bästa är betäcka på stoets andra brunstdag och därefter varannan dag under hela brunstperioden (brukar bli 2-5 språng). Detta då vissa ston har sin ägglossning första dagarna och vissa har mitt i och vissa i slutet av ägglossningen.

Innan man betäcker så bör stoet "teasas", alltså låta sto och hingst lukta på varandra i t.ex boxarna brevid varandra så de kan lukta genom gallret i boxen. Är stoet brunstig blir det betäckning, är den inte brunstig så slår stoet ifrån och visar tydligt att hon inte är intresserad längre.

Mycket bättre med kontrollerad betäckning oavsett hur många hingsten ska betäcka under, låt oss säga, en vecka.

Hingsten klarar av att betäcka 1-3 ston/dag om man fördelar stona under dagen och låter det gå ett par timmar mellan. Tänk dock på infektionsrisken med många ston på en och samma dag. Det gäller att ston och hingst är friska.

Detta är det NORMALA inom islandshästaveln - man har en stoflock (där stona också ofta har föl vid sidan) som går med hingsten. Oftast stannar stona hos hingsten en tid som motsvarar två brunster, och så vitt jag vet är det högre dräktighetsprocent på detta än på handbetäckning (=naturlig betäckning där någon "håller i" hingst och sto).

Naturligtvis är det inte bara att släppa ut hästarna vind för våg, utan den seriöse hingsthållaren håller noga koll på att flocken fungerar, och antecknar när varje sto blivit betäckt (rätt mycket passning, med andra ord, och säkert missar man några betäckningar också - kan inte tänka mig att det fungerar att ha någon som smyger i buskarna i hagen jämt...).

Även handbetäckning förekommer i islandshästaveln, oftast när hingsten skall tävla samma säsong och bara tar ett begränsat antal ston, men mig veterligen förekommer inte seminering (tror faktiskt inte ens att det är tillåtet!).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka