En hen-fråga

Aliil

Trådstartare
Hade en diskussion på buss om det här med hen. Eller rättare sagt vad man säger om vänner i det nya könsneutrala samhället.

Tjejkompisar = väninnor
Killkompisar = polare
Tjej-killkompis = vänner

Så vad är då hen-kompisar?

Sv: En hen-fråga

Vänner? Det är väl ganska könsneutralt som det är, och något som jag kallar alla mina vänner, oavsett kön.

Va? Varför måste man ens könsbenämna sina vänner? Vad är det för fel på "Kompis" eller "vän"?

Säger som andra - vilket könsneutrala samhälle??? :confused:

förstår inte frågan och än mindre vad du grundar den på.

Polare = killkompis? Wut?

Jag kallar manliga vänner för just vänner och kvinnliga för väninnor. Har dock noterat att jag tenderar att skriva "vänner" även om kvinnor i plural, dock.

Har inga hermafroditiska vänner, men hade väl i det fallet valt vän eller väninna efter vad vederbörande föredragit.

Jag kallar samtliga av mina vänner för just vänner, alternativt kompisar. Tycker inte att de orden går att koppla till ett specifikt kön? Om man säger väninnor om sina kvinnliga vänner är det klart att det är könsbundet, men jag tycker inte vänner är bundet just till män?

Vänner, kompisar, kamrater.

Vill jag precisera säger jag vän av hankön, alternativt snoppinnehavare och vän av honkön alternativt snippinnehavare.

Hade en diskussion på buss om det här med hen. Eller rättare sagt vad man säger om vänner i det nya könsneutrala samhället.

Tjejkompisar = väninnor
Killkompisar = polare
Tjej-killkompis = vänner

Så vad är då hen-kompisar?

Snacka om att vara beviset på hur samhället är allt annat än könsneutralt:arghh:.

Mitt tips är att använda ordet "vän". Om det känns bättre kan du säga "henvän".

Jag brukar inte köna mina vänner öht utan bara kalla dem just vänner

eller kompisar eller polare eller vad som nu känns bra för stunden, det har ingenting med kön att göra för mig

Alla mina kompisar är mina kompisar, ända tills de beter sig illa. Då blir de puckon. Är det tillräckligt könsneutralt?

Alla mina kompisar är mina kompisar, ända tills de beter sig illa. Då blir de puckon. Är det tillräckligt könsneutralt?

Precis!! :bow:

Oftast när jag pratar om mina vänner så är det mina polare. Jag benämner inte vänner olika beroende på kön, för jag tänker inte på könet. Det är ju inte könet som gör att dom är vänner, de är vänner för personligheten och intresse :)

Jag skulle säga kompis om både man och kvinna och om jag vill betona kompis och inget annat lägga till tjej- resp kill- . Jag använder hen då könet är okänt eller helt neutralt ( oftast i text) då jag tidigare skulle ha skrivit 'han/hon'. T ex Det är inte ok att hota politiker oavsett vad hen har uttalat för åsikt". Jag skulle också använda hen om ngn uttryckligen bad att få bli benämnd så - har dock aldrig hänt mig - men inte som ngn pk sätt att uttrycka mig i största allmänhet.
Jag tycket hen fyller en språklig funktion men är tveksam till den politiska ...har dock inget problem med att visa respekt för individen om jag träffar på henen.

Senast ändrad:

Tjejkompisar = väninnor
Killkompisar = polare

Tjej-killkompis = vänner

JAg är lika chockad av frågeställningen som andra verkar vara...
givetvis kallar en sina vänner för kompisar, vänner, polare eller vad tusan en vill.

Jag förstår inte varför de olika kategorierna tjejkompisar och killkompisar används så mycket som de faktiskt gör (min upplevelse). Är det ett led i heteronormativt tänk att understryka att en bara är kompisar och inte ligger med varandra?
Eller tycker folk på riktigt att det är två åtskilda kategorier av vänner?

Jag kallar alla mina vänner för vänner eller kompisar oavsett kön. Skulle det av någon anledning vara nödvändigt att förtydliga vännens kön säger jag killkompis eller tjejkompis.

Jag vet inte om ni andra är lättchockade eller om det är jag som är okänslig men för min del krävs det betydligt värre saker än en verbal könsbestämning för att bli chockad. ;)

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar