En helt vanlig dag i hagen *bildbomb*

Sv: En helt vanlig dag i hagen *bildbomb*

Okej^^ Trodde du tyckte att jag förstörde tråden. :D

Men jag vet inte om det uppskattas av alla andra här. Bilderna på mig och Ella är ju minst sagt välvisade.

Men här är länken till vårt "lek-album" om någon vill se :)

http://www.pixbox.se/alb639636

Join Up för mig (ungefär så jag gjort med Ella en gång för att få hennes koncentration):

Hästen är inte koncentrerad på mig utan springer och gnäggar åt andra hästar runt omkring och stirrar och frustar åt fyrhjulingar, nysnö och sågar.

Så jag och mamma byggde en mindre fyrkantig inhägnad (15*20 meter)

Sen släppte jag henne där och hon fick springa lös ett tag medan jag fixade lite med ett par koner osv. Sen började jag ta kontakt med henne genom att flytta henne/driva henne framåt, byta varv mm. Allting med små hjälper och reagerade hon inte visade jag lite tydligare och intog en ännu lite tydligare position. Jag tog alltså kontroll över i vilken riktning hon rörde sig. När jag fick hennes koncentration och hon lyssnade på minsta vink så stannade jag försiktigt henne och vände mig sedan om och sänkte blicken. Då traskade hon in till mig och sen hade jag hennes fulla koncentration hela tiden!

Under den stunden tog jag över henne och dominerade henne på ett fint sätt med små, mjuka lätta rörelser. Jag var hela tiden positiv, pratade med henne och förstod/lyssnade hon inte visade jag lite tydligare.

Jag hade kunnat göra detta i en stor hage också, men jag är inte lika snabb som henne och det hade varit grymt mycket svårare för både mig och henne att börja kommunicera och förstå varann. :)

Blir hon okoncentrerad igen så flyttar jag bara henne för att åter få hennes koncentration och sen är allt väl :)

Jag har haft en fin kontakt med min häst innan jag började lyssna och iaktta henne så mycket som jag gör nu. Men jag kunde inte få hennes koncentration så som jag får nu, hon var inte lika positiv som hon är nu och allting var inte lika roligt som det är nu. Hon blev rädd för nästan allt och var ganska liten och otrygg av sig. Nu är hon fortfarande mattes lilla bebis ibland, men vi har mer blivit två jämnåriga kompisar som tycker allting är kul tillsammans och respekterar varandra. Det är inte alltid lätt att va tonåring, det vet vi båda :rofl: Vissa dagar är hur härliga som helst och andra är bara skit, men vi har alltid varann och ser jag att Ella är trött och hungrig rider eller leker jag inte med henne. Då får hon va ifred och mysa^^

Vet inte vad join-up definieras som för er; lek eller? men vissa av bilderna i den tråden gjorde mig lite ledsen iaf. Och någon där skrev att många hästar brutits ner i NH-s namn. Och det är tråkigt. Det här är inte menat som ett påhopp mot alla NH-utövare, jag vet att korrekt NH inte är tänkt så. Bla har Ella lagt ut mycket bilder och många tycker om dem. Jag ville väl bara skriva att daglig hantering, varierad träning o massagemys ibland också ger kontakt och jag tycker själv att mina hästar uppmärksammar mig såpass mycket att jag inte behöver stärka det.

Jag tycker ärligt talat att bilderna (som jag tror du pratar om) inte såg så roliga ut. Men samtidigt tycker jag att det är fel att bedömma ett helt förhållande mellan häst och människa på fyra eller tre små bilder...

Tack Hanna:bow::bow::bow: Du har definierat min syn på NH som jag inte klarade att sätta i ord :bow::bow::bow:
Men det finns människor som tror att NH är en rad lekar, det var därför jag skrev att de inte är tränade i NH-lek bemärkelse... kunde inte uttrycka det så bra som du!!!

oj, tack ! :)

Nej, man behöver inte träna. Man kan få kontakt med hästen och kommunicera med den bara genom att lyssna på den och iaktta den.

Men för att dansa med hästen (tänk typ Klaus Ferdinand Hempfling som jag anser vara väldigt duktig utifrån det jag sett och läst om honom och hans tankar/teorier), så krävs det ju träning. Det krävs att man har hästens fulla uppmärksamhet och kan kommunicera med den med pyttesmå signaler. Det krävs att man har förståelse och lyssnar till hästen hela tiden, samt att både människa och häst respekterar varann.

Jag vill inte bara utvecklas i ridningen med min häst. Jag vill något mer... Jag vill inte bara att hon ska komma till mig i hagen och inte sparka mot mig eller bitas. Jag vill ha denna kärlek och förtroende mellan oss. Denna underbara osynliga tråd. Där vi blir ett och dansar tillsammans. Där både jag och hästen förstår och litar på varann till 110%.

Dock skulle jag aldrig leka, gosa eller liknande om inte min häst vill. Om jag ser att hon inte tycker om det, ja då respekterar jag det! Jag gör inte saker bara för mitt eget välbefinnande eller tillfredsställelse. Jag blir bara glad om min häst är glad.

Jag kräver att hon respekterar att det är jag som dominerar henne, men sen är det hon som väljer om jag är en bra eller dålig ledare. Det kan jag aldrig tvinga hästen att göra. Hon talar alltid sanning mot mig, och därför är det så lätt att lära sig! :)

Jag håller med dig till 100% :bow:
Vi vill se MER av dina underbara bilder, du är otroligt duktig med din häst! :bump:

Oj tack! :o Haha, fast så duktig är jag inte... Men kanske blir en vacker dag. Får väl tacka min häst som har lärt mig
det jag kan än så länge :)

Länken till mina bilder finns i första inlägget på den här sidan.

Nej man kan inte bedömma en relation på några bilder men när en människa är stolt över att hästen står o hänger med huvudet... tja, jag blev plötsligt stolt över att mina hästar ser o hälsar mig med rest huvud:love:

Kan tillägga att min bruna skönhet varit omöjlig att rida i ganska många år o blev vandringspokal tills han hamnade hos en i min "krets" som med mycket arbete o tålamod fick honom ridbar igen. Så honom marktränar jag innan jag rider honom varje gång. Varför? För att hon gjorde det, det är hans rutin som han behöver. Lyssnade på grannen en gång o satt upp utan förvarning o hästen blev knäpp, bockade runt o ja - det gjorde jag inte om.
Jag är inte ute efter att dominera honom till den grad där han ger sig o underkastar sig mig o min ridning, står o hänger med huvet o tuggar. Vet inte, alla här säger att det ger bra resultat men nej - jag vill inte se honom så. Han var trots allt vild när han föddes o växte upp. Kunde jag skulle jag gjort som Ancan o haft honom lös.

Alltså jag ser inte de här "tecknena" som många pratar om, alltså att hästen vinklar örat, sänker halsen och huvudet och slickar sig lite om mun eller tuggar lite som förskräckliga och helt avskyvärda. Som att hästen mist hela sitt självförtroende och känner sig väldigt förträngd, rädd och osäker.

Bildexempel:

Iaf inte så som min häst gör det. Hon kommer ibland fram till mig med sänkt huvud. När vi är ute och promenerar går hon med sänkt huvud, öronen lite bakåt (avslappnade) och kanske ser rätt, hmm... hjärndöd ut. Men hon behöver ju inte vara rädd. Hon är trygg med mig och behöver inte vara rädd. När vi däremot leker och dansar och jag själv visar stolthet och glädje så gör hon också det. Om hon vill dvs. Om hon inte har lust att leka och bara springer efter matte för att matte springer då brukar jag oftast sluta eller göra nått annat.

Här ser man hur hon verkligen utstrålar stolthet, koncentration och har kul!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16750000-16759999/640x480/16756797.jpg

Här är hon koncentrerad på matte och gör glatt som matte gör, trots att frukosten ligger i små högar lite här och var :p

Om min häst tuggar, går med sänkt huvud och vinklar öronen antingen ena mot mig eller båda bakåt beroende på vart jag befinner mig, så ser jag det inte som att hon känner sig kränkt eller rädd. Alla gånger hon gjort det har hon varit koncentrerad på mig till 110%! Jag ser det som tecken på att hon är avslappnad och inte behöver koncentrera sig på omvärlden eftersom hon litar på mig :idea:

Hon gjorde det t ex när vi gjorde en Join Up (se förklaring i tidigare inlägg), när jag kommer i hagen ibland, när vi leker mm. Det är inget jag kräver eller vill ha. Jag vill ha en häst som är säker med mig, som respekterar mig och som jag kan få dess koncentration när som helst. Jag vill ha en häst som är glad och utstrålar stolthet och lekfullhet. Det sista kan jag aldrig tvinga hästen att göra! Det är hon som väljer det. Och det är jag som måste fråga mig själv varför, om hon inte gör det.

Jag vill ha hästens koncentration och när jag har den går hon oftast med sänkt huvud, ej spetsade öron och ibland tuggar hon också lite. Hästar tuggar ju när de är avslappnade, eller hur? De tuggar aldrig när de är rädda (pratar inte om föltugg nu, utan mer som de tuggar höet). De tuggar när de är bekväma i situationen! När de känner sig säkra och är koncentrerade.

Sen för att kunna dansa med hästen, så måste man kunna få hästens koncentration och sedan måste man lära sig att kunna påverka hästens rörelser med sin egen kropp. Så mycket kan inte jag än, och så mycket har inte jag och Ella utvecklats tillsammans än. Vi har jättemycket kvar, men det är mitt mål!

Sen beror det ju helt på vad man har för slags häst också. Är det en häst med dåligt självförtroende (som Ella) eller är det en med starkt självförtroende. Hur är exteriören på hästen? Gångarterna?

Inget av dessa talar så mycket för Ella. Hon är ganska konkav i sin kroppsbyggnad, även fast hon blivit mer konvex nu :) Hon har inga vidare gångarter (kort och ganska trippigt steg) men det jobbar vi på. Dock så kommer det ju att ta mycket längre tid innan vi uppnår denna fullständiga balans och denna hållning och styrka som krävs.

Allt det måste vi jobba fram, och det kommer att ta år innan vi är där. Om vi någonsin blir så fina tillsammans... Men det är inte målet som är huvudsaken utan vägen dit och att båda har kul!

Ser aldrig bilder på Ella med andra hästar:confused:
går hon själv?

Jag ser stor skillnad på om hästen väljer att komma fram till människan- trots kompisar.

Jag känner exakt som du.
hästar ska bli glada över att se "sin" människa o vilja komma fram- med spetsade öron.

Jag har som sagt bara sett mina hästar se sådär bedrövade ut när de har haft en temp på över 40 grader.

Jag tror jag förstår vad du menar.

NH-begreppet är ett begrepp som jag aktar mig för, t.ex. just det här med "NH-träning" eftersom att det verkar betyda så många olika saker för olika personer. En mycket vanligt betydelse för NH-träning är att man kastar på diverse presenningar och julgransprydnader på sin häst för att få den så avtrubbad som möjligt, och till slut så får man en häst "som litar jättemycket på mig för du ser hon rör sig ju inte när jag slår med ett järnrör på hinken". En annan betydelse är att man lägger en presenning över sin häst som redan har ett stort förtroende för en för att hästen ska bli modigare, säkrare i sig själv och lita ännu mer på människan.
Sen finns det de som menar att begreppet betyder att man slänger ett rep efter hästen i en liten trång inhängnad utan att ge den någon möjlighet att fly, man skrämmer hästen ända tills den är så full av diverse hormoner och så trött och psykiskt nedbruten att den inte orkar mer och går till monstret i mitten för att bli uppäten. Så finns det ytterliggare de som genom fin kommunikation, osynliga signaler, säkert kroppsspråk och lugn personlighet som använder den lilla inhängnaden till att kommunicera med hästen och få en vän.

Detta "NH-begrepp" är så konstigt att jag slutat att använda det istället och väljer att säga kommunikation istället. Ordet kommunikation stänger dessutom inte en massa människor som begreppet NH gör, eftersom att NH ofta är något man ska ha gått på en kurs för en tränare eller läst de och de böckerna för att tillhöra det.

Kommunikation däremot är något alla kan uppnå vilken gren av ridsporten man än anser sig tillhöra, något som man egentligen inte behöver träna utan något man kan uppnå iaf genom att bara lyssna och svara sin häst. För kommunikation behövs dessutom att båda parterna är aktiva.

Jag tycker tyvärr att "NH" allt för ofta verkar användas för människans egoistiska maktsyfte. För att genom att ha kontoll över hästen i alla syften kunna utnyttja den mer. I mina ögon är äkta NH, eller äkta kommunikation, när man instället bygger upp hästens OCH sitt eget självförtroende, sin självkänsla, sin stolthet och sin tillit.

Nu blev jag väldigt flummig men som jag förstod det så ville du med bilderna visa att man ofta inte behöver så mycket konstiga övningar m.m. för att få en fin kontakt och vänskap med sina hästar?

Jo då. Hon går med andra hästar. Har en liten shettis som sällskap till henne och det funkar jättebra! Sen går hon även med min kusins ponny när vi är där, och innan vårt stall var klart gick hon med mina kompisars hästar :)

Lite bilder där de andra hästarna också är med^^

Pysen och Ella kommer i full fart när jag kommer mesd lunchhöet.

Här ser man Prillan (en annan shettis som vi lånade under sommaren), ellerr man ser hennes rumpa iaf :p
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/12200000-12209999/640x480/12204020.jpg

Ella och Bork (min kusins ponny)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10690000-10699999/640x480/10693602.jpg

Ella och bork igen. Disa (min kusins andra ponny) skymtar också till höger.

Så visst går hon med andra hästar, även fast hon inte går i nån stor flock^^

Och jag gör på samma sätt även om Pysen är med. Jag ber om hennes koncentration och får jag den inte så frågar jag efter den genom att jag istället tar kontroll över henne.

Senast ändrad av en moderator:

Jättebra förklarat! Precis så jag tänker. Var själv negativ till ordet NH i början, men nu när jag själv börjat jobba på det sättet jag kallar NH så har det förändrat jättemycket, positivt. Men håller med om att det finns så väldigt många synar på vad NH är, varför man gör det osv.

Jag använder ordet lek istället för träning, eftersom jag vill att det ska vara en enda stor lek och allt ska va kul, för både mig och hästen. Annars finns det ingen mening med det!

Precis så som du skev tänker jag/har jag uppfattat det. :bow:

En mycket vanligt betydelse för NH-träning är att man kastar på diverse presenningar och julgransprydnader på sin häst för att få den så avtrubbad som möjligt, och till slut så får man en häst "som litar jättemycket på mig för du ser hon rör sig ju inte när jag slår med ett järnrör på hinken". En annan betydelse är att man lägger en presenning över sin häst som redan har ett stort förtroende för en för att hästen ska bli modigare, säkrare i sig själv och lita ännu mer på människan.

men de är väl inget negativt med att ha en häst som är säker och van vid olika grejer? min häst bryr sej inte om presseningar eller liknande vart ja än möter dom men han är långt ifrån avtrubbad..han är väldigt uppmärksam på allting däremot så blir han inte rädd för dom på de sättet att han vill fly därifrån, han tittar på dom och blåser upp sej lite ibland men han går alltid förbi där ja vill..han sticker aldrig ifrån nånting..fast de har inte så mycket med träningen att göra de är sån han är..han går alltid fram till saker o ting för att undersöka.
så de är ju inget negativt med att hästen inte bryr sej om saker..de är ju ett grustag precis brevid paddocken där de brötar nåt väldigt och min häst bryr sej inte de minsta..han är ju inte avtrubbad för de.

men annars så håller jag med dej om resten..

Det var definitivt inte det jag menade!
En häst som är säker och vad vid grejer har inget med den typen av träningsmetod som jag tyvärr har setts kalla NH.
"Självklart" så ska man ju träna en häst till att bli skrämselsäker som inte är det, men det jag menade var att det finns olika typer att göra det på och att alla kallas för NH, även om alla inte enligt MITT sätt att se på NH passar in där.

Och det är ju stor skillnad på en avtrubbad häst och en som antingen är väldigt säker i sig själv eller har ett sådant förtroende för människan att den inte bryr sig! :)

Jag tror jag förstår vad du menar.

NH-begreppet är ett begrepp som jag aktar mig för, t.ex. just det här med "NH-träning" eftersom att det verkar betyda så många olika saker för olika personer. En mycket vanligt betydelse för NH-träning är att man kastar på diverse presenningar och julgransprydnader på sin häst för att få den så avtrubbad som möjligt, och till slut så får man en häst "som litar jättemycket på mig för du ser hon rör sig ju inte när jag slår med ett järnrör på hinken". En annan betydelse är att man lägger en presenning över sin häst som redan har ett stort förtroende för en för att hästen ska bli modigare, säkrare i sig själv och lita ännu mer på människan.
Sen finns det de som menar att begreppet betyder att man slänger ett rep efter hästen i en liten trång inhängnad utan att ge den någon möjlighet att fly, man skrämmer hästen ända tills den är så full av diverse hormoner och så trött och psykiskt nedbruten att den inte orkar mer och går till monstret i mitten för att bli uppäten. Så finns det ytterliggare de som genom fin kommunikation, osynliga signaler, säkert kroppsspråk och lugn personlighet som använder den lilla inhängnaden till att kommunicera med hästen och få en vän.

Detta "NH-begrepp" är så konstigt att jag slutat att använda det istället och väljer att säga kommunikation istället. Ordet kommunikation stänger dessutom inte en massa människor som begreppet NH gör, eftersom att NH ofta är något man ska ha gått på en kurs för en tränare eller läst de och de böckerna för att tillhöra det.

Kommunikation däremot är något alla kan uppnå vilken gren av ridsporten man än anser sig tillhöra, något som man egentligen inte behöver träna utan något man kan uppnå iaf genom att bara lyssna och svara sin häst. För kommunikation behövs dessutom att båda parterna är aktiva.

Jag tycker tyvärr att "NH" allt för ofta verkar användas för människans egoistiska maktsyfte. För att genom att ha kontoll över hästen i alla syften kunna utnyttja den mer. I mina ögon är äkta NH, eller äkta kommunikation, när man instället bygger upp hästens OCH sitt eget självförtroende, sin självkänsla, sin stolthet och sin tillit.

Nu blev jag väldigt flummig men som jag förstod det så ville du med bilderna visa att man ofta inte behöver så mycket konstiga övningar m.m. för att få en fin kontakt och vänskap med sina hästar?

Ja, det var min poäng! Kul att ni förstår.

men de är väl inget negativt med att ha en häst som är säker och van vid olika grejer? min häst bryr sej inte om presseningar eller liknande vart ja än möter dom men han är långt ifrån avtrubbad..QUOTE]

Att en häst ska bli säker vill nog alla, hur man uppnår att inte vara rädd för tex en press är kanske olika för hur folk gör. Jag vet naturligtvis inte om din häst är avtrubbad eller trygg, men jag skulle gissa att det finns en hel del avtrubbade hästar för att många stoltserar med tex det här med pressening. Andra som vill vara lika duktiga o kanske kräver o kräver sönder hästarna, för att de inte har erfarenheten eller kunskapen om sin hästs signaler - men de har läst till sig att de ska dominera hästen totalt för att den ska känna sig "trygg". det kan bli väldigt fel.

Jättebra förklarat! Precis så jag tänker. Var själv negativ till ordet NH i början, men nu när jag själv börjat jobba på det sättet jag kallar NH så har det förändrat jättemycket, positivt. Men håller med om att det finns så väldigt många synar på vad NH är, varför man gör det osv.

Jag använder ordet lek istället för träning, eftersom jag vill att det ska vara en enda stor lek och allt ska va kul, för både mig och hästen. Annars finns det ingen mening med det!

Precis så som du skev tänker jag/har jag uppfattat det. :bow:

jag använder oftast ordet lek,men om jag använder träning så har vi endo kul som i leken.

Liknande trådar

Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 494
Hästvård Har funderat över detta en stund nu. Alla våra hästar i stallet blir rätt stillastående hela dagarna under vinterhalvåret. De gör...
2
Svar
26
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama