Sv: En helt vanlig dag i hagen *bildbomb*
Alltså jag ser inte de här "tecknena" som många pratar om, alltså att hästen vinklar örat, sänker halsen och huvudet och slickar sig lite om mun eller tuggar lite som förskräckliga och helt avskyvärda. Som att hästen mist hela sitt självförtroende och känner sig väldigt förträngd, rädd och osäker.
Bildexempel:
Iaf inte så som min häst gör det. Hon kommer ibland fram till mig med sänkt huvud. När vi är ute och promenerar går hon med sänkt huvud, öronen lite bakåt (avslappnade) och kanske ser rätt, hmm... hjärndöd ut. Men hon behöver ju inte vara rädd. Hon är trygg med mig och behöver inte vara rädd. När vi däremot leker och dansar och jag själv visar stolthet och glädje så gör hon också det. Om hon vill dvs. Om hon inte har lust att leka och bara springer efter matte för att matte springer då brukar jag oftast sluta eller göra nått annat.
Här ser man hur hon verkligen utstrålar stolthet, koncentration och har kul!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16750000-16759999/640x480/16756797.jpg
Här är hon koncentrerad på matte och gör glatt som matte gör, trots att frukosten ligger i små högar lite här och var
Om min häst tuggar, går med sänkt huvud och vinklar öronen antingen ena mot mig eller båda bakåt beroende på vart jag befinner mig, så ser jag det inte som att hon känner sig kränkt eller rädd. Alla gånger hon gjort det har hon varit koncentrerad på mig till 110%! Jag ser det som tecken på att hon är avslappnad och inte behöver koncentrera sig på omvärlden eftersom hon litar på mig
Hon gjorde det t ex när vi gjorde en Join Up (se förklaring i tidigare inlägg), när jag kommer i hagen ibland, när vi leker mm. Det är inget jag kräver eller vill ha. Jag vill ha en häst som är säker med mig, som respekterar mig och som jag kan få dess koncentration när som helst. Jag vill ha en häst som är glad och utstrålar stolthet och lekfullhet. Det sista kan jag aldrig tvinga hästen att göra! Det är hon som väljer det. Och det är jag som måste fråga mig själv varför, om hon inte gör det.
Jag vill ha hästens koncentration och när jag har den går hon oftast med sänkt huvud, ej spetsade öron och ibland tuggar hon också lite. Hästar tuggar ju när de är avslappnade, eller hur? De tuggar aldrig när de är rädda (pratar inte om föltugg nu, utan mer som de tuggar höet). De tuggar när de är bekväma i situationen! När de känner sig säkra och är koncentrerade.
Sen för att kunna dansa med hästen, så måste man kunna få hästens koncentration och sedan måste man lära sig att kunna påverka hästens rörelser med sin egen kropp. Så mycket kan inte jag än, och så mycket har inte jag och Ella utvecklats tillsammans än. Vi har jättemycket kvar, men det är mitt mål!
Sen beror det ju helt på vad man har för slags häst också. Är det en häst med dåligt självförtroende (som Ella) eller är det en med starkt självförtroende. Hur är exteriören på hästen? Gångarterna?
Inget av dessa talar så mycket för Ella. Hon är ganska konkav i sin kroppsbyggnad, även fast hon blivit mer konvex nu
Hon har inga vidare gångarter (kort och ganska trippigt steg) men det jobbar vi på. Dock så kommer det ju att ta mycket längre tid innan vi uppnår denna fullständiga balans och denna hållning och styrka som krävs.
Allt det måste vi jobba fram, och det kommer att ta år innan vi är där. Om vi någonsin blir så fina tillsammans... Men det är inte målet som är huvudsaken utan vägen dit och att båda har kul!