En häst som inte har ridits på snart två år...

H

-hanna-

Jag ägen en häst jag inte har ridit på snart två år. Jag slutade rida på henne p.g.a en olyka. Jag har inte direkt haft någon medryttare på henne men grann flickan har ridit på henne ett par gånger. Då och då har jag varit ute och gått med henne så hon har ju inte varit helt orörd. Hon mår bra och jag tror inte att hon är arg för hon inte rids. Jag är hos henne varje dag och tar hand om henne.

Nu behöver jag lite hjälp på traven hur vi skall bygga upp henne som hon var för två år sen. Jag har funderat på att börja lite smått med longering men det sägs att det slits mycket på benen. Klara hon av att galoppera nu eller ska jag vänta tills hon har fått upp lite konition? Vad skulle ni göra med eran häst som inte har ridit sen två år tillbaka?

:confused:

Sv: En häst som inte har ridits på snart två år...

Korta tömkörningspass i alla gångarter, varvat med skritt i naturen första veckorna. Aktivitet varannan dag, återhämtning däremellan.

Efter två-tre veckor kortare ridpass på bana i alla gångarter (mest skritt och trav, lite galopp) 1 ggr/vecka, skritt och lättare utridning 2-3 dagar utöver det. Vila varannan dag för återhämtning.

Efterhand lägga på ytterligare en dag med träning på bana, lite längre uteturer. Därefter förlänga passen på banan och lägga in mer galopp och kanske lite gymnastikhoppning varannan vecka.

Bättre att skynda långsamt än gå för fort fram och få skador.

Sv: En häst som inte har ridits på snart två år...

Det beror på hur hagen sett ut. Har hon en stor hage med kuperad terräng och många hagkompisar (menar då en hage på över 4-5h) så kan du snart rida som vanligt igen. men har hon en mindre hage med nån kompis eller ensam så behövs det mer tid.

Jag skulle iallafall börja med att skritta ut i skogen och eventuellt jogga lite i trav och galopp korta sträckor. Så skulle jag rida kanske 1-2 veckor och sen öka på ansträningen efter som.. Men bäst tror jag att det är att rida i skog och mark om man vill bygga upp hästens kondis och muskler. Sen kan man även göra ex. skäenkelvikningar, öppna/sluta osv fast man är i skogen.
Vila är också viktigt. Jag skulle sätta vila 2-3 dagar i veckan.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama