K
KaZa
Vore våra hundar så ömtåliga som ni tror så skulle vi inte ha några vilda djur (vargar eller rävar t.ex) över huvud taget
Jag kallar de inte ömtåliga. Men min är med mig på jobbet hela dagarna och leker med de andra hundarna och går promenader. Hon är trött efter en dag och jag skulle aldrig låta henne gå hela vägen upp själv. Av vilken anledning?
Hon klarar att gå i trappor alldeles utmärkt så av den anledningen behövs det inte tränas.
Nu är våra hundar tamdjur och är valpar längre än vad vargarna är. Vargar har dessutom inga trappor att gå i. Att låta valpen springa och härja är helt ok. Absolut inget daltande med sånt. Men att springa upp och framförallt ned för 6 tr 5 ggr/dag tycker jag är för mkt. Hade inte spelat någon roll om det varit schäfer eller ej.
Nu är det min tik som är mamma till denna "dåliga" avkomma som du uttrycker dig. Hon tränas hårt och tävlas. Ska även göra UHP nu i sommar. Har aldrig haft problem och är fri på höfter och armbågar. Hanen har A på höfter och u.a på armbågar och jobbar som tjänstehund. Kullen är 5 mån och utvecklas jättefint hos deras nya ägare. Jag har förröntgat min "dåliga" valp och hon ser ut att få fina höfter. Men att nöta i onödan på en tik som kommer bli ganska stor tycker jag är helt onödigt.De djur som lämnar så dålig avkomma anser jag inte bör användas i avel.