En fundering..

sky_fly

Trådstartare
När jag var ute med hästen för någon dag sedan så träffade jag på en tjej jag känner och stannade såklart för att prata en stund.
Jag har märkt att när jag fuskat och kastat mig upp på hästen i enbart grimma och grimskaft så har han sökt stöd utan att bli osäker (han är rätt känslig i munnen och blir osäker så fort det rör sig eller 'stramar' åt i ett tygeltag) så jag drog på honom en remontgrimma och fäste tyglarna i ringarna som finns där. Endast en nödlösning tills jag skrapat ihop nog för att köpa ett riktigt bettlöst träns. ('Onödiga' saker får jag allt köpa själv.)

Men åter till saken.. Då säger tjejen jag stött på när hon insett att jag red på bettlöst. "Så du vågar rida sådär? :eek:" jag blir helt paff och vet inte riktigt vad jag ska svara då jag blir helt ställd.
Visst förstår jag om inte alla kan rida sina hästar på bettlöst för att det kan bli farligt osv, men ska man ändå inte sträva efter att betsla ner sin häst?
Vore det inte bättre om man redan från början red på bettlöst?
Bara frågan, vågar du, fick mig att fundera.. Är det så farligt att rida utan bett?
Och får man bättre kontroll på sin häst med ett bett?
Nu tänker jag inte på de skarpare betten utan med syftat på 'snällare' bett såsom två, tredelade, pessoa och liknande..

Sv: En fundering..

Jag håller med dig, min häst är väldigt känslig och går som bäst på bettlöst, antingen grimma eller hackamore. Tar jag i honom mer bestämt, eller ger skänkel med underbenen blir han väldigt frusterad. Jag har ridit in honom så att han ska vara känslig och lyhörd, men jag förstår inte varför många just tar rätt tuffa tag i sina hästar både med skänkel och i munnen. Helt onödigt om man slipar på kommunikationen.

Haha, jadu.. Jag har aldrig ens reflekterat över att det kan vara "farligt" att rida utan bett. Har ridit på sidepull sen hästen börjades ridas, funkar kalasbra.

Jag håller med dig. Min förra häst gick bäst med läderrem runt halsen. Kunde "busgaloppera" i grupp så utan några som helst bekymmer.

Jag har heller aldrig ens funderat på att det kan bli farligt. För en häst ska inte vara farlig helt enkelt, med eller utan bettlöst!

Jag känner att det blir säkrare för oss att rida på bettlöst till och med. För han har en enorm livsglädje (eller så är det ren överskottsenergi :D) och kan kasta med huvudet och ge av ett tjut när vi ökar farten en aning. Och då om jag som ryttare inte är beredd så kan det ju leda till att munnen tar skada. Har hänt att han blivit helt paff och tvärstannat då han knyckt till med huvudet och det tog stopp i munnen. :( Och då känns det som att det är bättre att låta munnen vila och istället få en aning mildare reaktion med remonten.

Jag känner flera som ständigt uppgraderar sig bland betten och de blir bara skarpare och skarpare. :crazy:

Jag ger alla bettlösa hästars' ryttare en eloge! :bow:

Nu tänker jag inte på de skarpare betten utan med syftat på 'snällare' bett såsom två, tredelade, pessoa och liknande..

Men tjena å hallå!
'snällare' bett! Blanda då inte ihop två och tredelat med pessoa!

Men till ursprungsfrågan.
Nog kan du rida som du vill utan bett, att jag aldrig skulle göra det är ju mitt val.
Men om du trivs så, och inte är rädd för paniksituationer där man måste ha total kontroll, så tycker jag att du kan köra på i samma spår.
Maria

Men tjena å hallå!
'snällare' bett! Blanda då inte ihop två och tredelat med pessoa!

Men om du trivs så, och inte är rädd för paniksituationer där man måste ha total kontroll

Ett pessoa kan vara lika milt som ett tvådelat beroende på vilken ring du sätter i.. ;)
Hur som helst, kan hålla med om att jag kunde valt ett annat bett men sak samma.

Vad säger att jag inte har full kontroll utan bett?

klart de inte är självklart att man skulle våga rida utan bett, på ridskolan ja gick på förut med dom smågalna starka hästarna hade jag aldrig ridit på uteritterna utan bett..om man nu fick möjlighet till de..vilket man inte fick men endå.

däremot på min häst så rider ja lätt ut i bara grimman eller halsring om de är så..han lyssnar bra på mej.
och "normalt" ridna hästar borde man kunna rida bettlöst utan problem, dom borde lyssna lika bra endå.

Ja, den frågan dyker upp titt som tätt "Hur vågar du?".
Jag rider också i grimma ibland.

/Lewina

Själv rider jag på "Bitless bridle" som är det bästa i träns/bettväg jag någonsin har ridit med.
Har int mött en enda häst som int går fint med, dock så har det ibland behövts tid för att vänja hästen då vissa börjar undra vad det är för något efter tid med bett.

Hur som helst, angående säkerhet osv så kan jag säga att jag kännerm ig säkrare med bettlöst än med bett.
Tänk på att hästen i en paniksituation kan bita tag i bettet och då tappar man all kontakt med hästen, ett bettlöst inverkar på huvudet på ett ellerr annat sätt och det kan int hästen koppla bort. Betless bridle verkar fördelat på nacken, sidorna samt något på nosryggen. Tryck på nacken brukar göra att hästar slappnar av, att det tar i sidorna gör att huvudet vänds bort och en häst kan int sticka med ett vridet huvud, kombinationen nacke-nosryck gör att man lätt kan få ner huvudet vilket i sin tur resulterar i att hästen int kan köra upp huvudet och sticka.
Men så kräver det att man vet hur man ska rida och ta i tyglarna eftersom det int fungerar som ett bett.

Själv rider jag på "Bitless bridle" som är det bästa i träns/bettväg jag någonsin har ridit med.
Har int mött en enda häst som int går fint med, dock så har det ibland behövts tid för att vänja hästen då vissa börjar undra vad det är för något efter tid med bett.

Hur som helst, angående säkerhet osv så kan jag säga att jag kännerm ig säkrare med bettlöst än med bett.
Tänk på att hästen i en paniksituation kan bita tag i bettet och då tappar man all kontakt med hästen, ett bettlöst inverkar på huvudet på ett ellerr annat sätt och det kan int hästen koppla bort. Betless bridle verkar fördelat på nacken, sidorna samt något på nosryggen. Tryck på nacken brukar göra att hästar slappnar av, att det tar i sidorna gör att huvudet vänds bort och en häst kan int sticka med ett vridet huvud, kombinationen nacke-nosryck gör att man lätt kan få ner huvudet vilket i sin tur resulterar i att hästen int kan köra upp huvudet och sticka.
Men så kräver det att man vet hur man ska rida och ta i tyglarna eftersom det int fungerar som ett bett.

Det där tränset lät intressant! Googlade lite men kunde inte finna det i sverige. Hur fungerar det och var har du köpt det?

Jag har int köpt precis märket Betless Bridle, men har ett likadant från HÖÖKS. Enda skillnaden är att det finns spännen på käk/sidoremmarna på Betless Bridle. Förövrigt är de indentiska.

Har dock för mig att det finns en mindre hästshop på nätet som säljer dem i Sverige, minns dock int vad den heter. Annars går det ju alltid att beställa från utlandet, brukar dessutom bli billigare;)

Det fördelar trycket på trepositioner som jag skrev ovan, nacke, sidan och lite på nosryggen. När man svänger till höger så trycker det vänstra sidostycket på sidan av huvudet och "vänder" det åt höger och tvärt om. Vill man få hästen att stanna så kramar man bara på bägge tyglarna och då lägger det ett tryck i nacken och lite på nosryggen som inverkar bromsande och lugnande.
Allt står på deras hemsida att läsa och allt stämmer, har själv aldrig haft några problem utan det har funkat precis som de säger att det ska.
Dock får man vara noga med att koppla bort allt det man har inlärt med bettridning då det int fungerar, som t.ex att krama på innertygeln osv.

Senast ändrad:

Jag känner verkligen igen dina funderingar. Särskilt vad gäller frågan varför vi börjar med att lära oss rida med bett.

Jag blir allt mer skeptisk till den generella "sanningen" kring bett. Nu har jag aldrig gått på någon vanlig ridskola, så jag kan förstås inte tala för andra. Men precis som de allra flesta, kan jag tänka mig, fick jag först och främst lära mig att styra hästen (eller, ponnyn var det ju på den tiden.. :)) genom tyglarna. Vikthjälper var en senare fråga och att rida hästen bettlöst, eller för den delen helt utan något som band handen till huvudet är något som tog mycket lång tid (och mycket inspiration från buke :D) innan jag ens fattade att även jag kan "våga" mig på sådant.

Man ser ju bilder och filmer då och då på folk som rider utan något hjälpmedel alls på hästens huvud och tänker att Wow! det måste vara en super-hästmänniska! Men är det så? Är det bara några få som kan klara det? Eller är det vi andra som har fel bild av verkligheten? Skulle vi kanske börja med att lära oss rida utan tyglar? Utan sadel också, kanske, för att verkligen lära oss känna vår inverkan på hästen?

Tanken är för mig svindlande. Men när jag tänker på hur lätt det faktiskt var, även för mig, att rida tränslöst och tygellöst, den gången jag ärligt prövade och litade på att det var lika naturligt som med träns (om inte mer naturligt!) så känns det inte lika avlägset.

Men kan även små barn klara detta? De flesta är ju ganska små när de lär sig rida.. Problemet är väl att de flesta nuvarande ridlärande hästar inte direkt har blivit tränade så och man kan ju bara tänka sig kaoset i manegen när hästarna tar sin chans... Så tygellöst kanske inte skulle funka så bra där, men mindre/ingen fokusering på bettet, tror jag skulle funka. Även små barn känner sin kropp, jag skulle nog vilja säga att de känner sin kropp bra mycket bättre än vuxna, så det skulle väl egentligen inte vara några problem att lära barn rida med kroppen som hjälpmedel?

Vad var det egentligen för en "stjärna" som kom på att vi skulle betsla hästarna? och varför fortsätter vi den trenden?

Det intressanta egentligen är ju varför en del tror att de kan få stopp med bett men inte utan? Finns många hästar som får panik av att de har antingen ett bett i munnen eller för att de är inspända med olika hjälptyglar... Utan hade de kanske aldrig försökt fly.

Visst förstår jag om inte alla kan rida sina hästar på bettlöst för att det kan bli farligt osv, men ska man ändå inte sträva efter att betsla ner sin häst?

Ja och nej. Att sträva efter att rida med så snäll hand som möjligt säger jag absolut ja till, och själv vill jag gärna ha så milt bett som möjligt som jag fortfarande har kontroll med - för att det i regel gör hästarna mer avslappnade.
Däremot så ser jag skarpare bett (som att rida på blank stång t ex) snarare som ett mål än som ett "fusk". Man kan använda det som ett fusk också, och jag är inget undantag i det fallet, men det är SVÅRT att rida bra med ett skarpt bett. Klarar man det utan att hästen blir spänd då tyder det i regel på att hästen är lyhörd för sitsen och ryttaren har lärt sig behärska sin sits, plus att hästen måste ha lite självbärighet och bra balans - endast då man kan rida riktigt "lätt".

Lite sammanfattat - "vardagsmål" eller träningsmål snarare är att ha så milt bett som möjligt om man nu inte kan det redan från början. Slutmål är att kunna rida bra även på skarpare bett som kvitto på ovanstående (och för att ett hävstångsbett ibland inverkar bättre på en häst i hög samlad form).

Vore det inte bättre om man redan från början red på bettlöst?

Jo, absolut!
Hästar reagerar dock lite olika på den biten, kanske beroende på hur de tidigare är inlärda i grimma + grimskaft, så vissa är mycket känsligare och lättsammare än andra. De "hårda" kan behöva mycket jobb innan man kan känna att bromsen sitter. Då kan man behöva jobba en hel del även med mentala faktorer för att få hästen lyssna även om den tycker att trycket på nosen är obefintligt jämfört med kusens egen styrka! :angel:

Bara frågan, vågar du, fick mig att fundera.. Är det så farligt att rida utan bett?

Nej, men jag skulle absolut inte ge mig ut på vilken häst som helst utan bett. Utan att ha checkat av att den förstår och ev. lagt ner det förarbete som krävs.
På mitt varmblod känner jag mig tryggare med bettlöst än bett, på mitt kallblod skulle det bli lite gambling huruvida vi hamnar i någon situation där det hade behövts en nödbroms eller inte (men så skulle han behöva mer jobb redan i grimma och grimskaft). På varmblodet har jag nödbroms även med det bettlösa.

Och får man bättre kontroll på sin häst med ett bett?

Det beror på huruvida hästen förstår det eller inte. Vissa hästar har man bättre kontroll på med bettlöst, andra med bett. Vissa är felinlärda med bett och blir snarare svårare att kontrollera om man börjar dra i det ofrånkomligt skarpa metallbettet (allt man stoppar i munnen på hästen blir skarpt!) och de kan fungera mycket bättre med bettlöst.
Vissa stänger av och då kanske man verkligen måste "tvinga" hästen stanna genom något som blir för obehagligt för att stå emot. Då bör man givetvis jobba med att hästen inte ska "stänga av" för det är ju itne snällt att sitta och blådra i hästen, samtidigt är ju det något man i regel bara behöver göra i nödsituationer.
När jag rider bettlöst använder jag ett ryck/en snärt (ett ryck snett åt sidan i tygeln som låter mer än det känns) vilket brukar få hästarna att haja till och har fått stopp på kusen även när man känt att den varit på väg att bränna iväg.
Som när vi red ut 4 st hästar - den ena rider i förväg för att hon vill rida lite snabbare än oss. De två andra hästarna som har travinstinkter får för sig att bränna iväg i full galopp efter den första hästen. Min vill såklart också göra det (har också travinstinker) men med hjälp av en ryck/snärt som påminnelse att lyssna på tygeln så tripp-travar den skänkelvikningar istället! :angel: På hemvägen fick vi använda min som bromskloss eftersom det var den enda som kunde skritta i det läget. Trots att det var den enda med bettlöst.

delvis knapprån.

Jag ska kolla upp det där med Betless Bride. Lät superspännande ju!
Då måste man alltså vara extra tydlig i vikthjälper och skänklar hah? för jag kan tänka mig att det bara blir svänga och stopp som kommer fram genom tygeltagen?! *känner mig lost* :D

Det orde egentligen vara en bättre ridkunskap att kunna rida en häst i korrekt form redan från bettlöst. Just för det 'vanligare' bettlösa har ett tyck på nosryggen vilket oftast leder till att hästen böjer nacken. Så det måste väl ändå vara bättre att få 'ner' en häst på bettlöst än med bett? - Dock krullar ju somliga ihop halsen även med bett, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag kan ju endast tala för 'min' häst och jag har märkt att om jag blir hård i handen med ett bett i andra änden så spänner han sig, blir stumm i munnen och protesterar. Men med bettlöst så verkar han känna sig mycket.. bekvämare. Sedan är det antagligen upp till var och en som häst vad som är bäst för denne.
Mitt mål är nu att kunna rida helt utan träns eller huvudlag inom avspärrat område. :bump:

Det intressanta egentligen är ju varför en del tror att de kan få stopp med bett men inte utan? Finns många hästar som får panik av att de har antingen ett bett i munnen eller för att de är inspända med olika hjälptyglar... Utan hade de kanske aldrig försökt fly.

Om man hamnar i en situation där man måste förstärka för att få hästen lyssna, då måste man kunna ta till olika faser tills man får en reaktion. Ibland behöver de faserna inte vara särskilt höga, kan t o m räcka att göra det lite obekvämt för hästen att göra det man INTE ville. Ibland måste de faserna vara väldigt höga om hästen använder fel hjärnhalva och stänger av kommunikationen.

Visst skulle man önska väldigt mycket förarbete, ledarskapsträning och kommunikationsträning innan man isåfall öht rider ut, men de flesta har trots allt hästar för att rida - inte för att till varje pris kunna rida utan utrustning.
Men absolut - det är inte säkert att man får stopp på hästen med bett heller. Bara det att man har ett annat verktyg att ta hjälp av.

Ja ett bettlöst med enbart tryck över nosryggen kan tyvärr resultera i att hästen bara böjer på nacken, som är lätt hänt vid t.ex hackamore.

Förövrigt så krävs att man rider med sätet, för bästa resultat men det är å andra sidan lika viktigt med bett.
Med bettlöst kan man göra det mesta som med bett fast med andra tygeltag.

delvis knapprån.

Jag ska kolla upp det där med Betless Bride. Lät superspännande ju!
Då måste man alltså vara extra tydlig i vikthjälper och skänklar hah? för jag kan tänka mig att det bara blir svänga och stopp som kommer fram genom tygeltagen?! *känner mig lost* :D

Det orde egentligen vara en bättre ridkunskap att kunna rida en häst i korrekt form redan från bettlöst. Just för det 'vanligare' bettlösa har ett tyck på nosryggen vilket oftast leder till att hästen böjer nacken. Så det måste väl ändå vara bättre att få 'ner' en häst på bettlöst än med bett? - Dock krullar ju somliga ihop halsen även med bett, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag kan ju endast tala för 'min' häst och jag har märkt att om jag blir hård i handen med ett bett i andra änden så spänner han sig, blir stumm i munnen och protesterar. Men med bettlöst så verkar han känna sig mycket.. bekvämare. Sedan är det antagligen upp till var och en som häst vad som är bäst för denne.
Mitt mål är nu att kunna rida helt utan träns eller huvudlag inom avspärrat område. :bump:

Ska försöka förklara hur jag tänker angående form vs. bettlöst:

Du kan lära hästen reagera nästan hursomhelst på ett tygeltag. Genom repetition, tryck-eftergift. Det gör vi även omedvetet, men för att använda det till sin fördel bör man försöka göra sig medveten om vad man lär hästen.
Från marken är det guld att lära hästen svara med att söka sig framåt/nedåt för ett tygeltag - iom att du t o m kan förstärka genom att antingen lägga handen ovanpå huvudet (vid nacken) på hästen eller ta nedifrån i tyglarna, eller både och, för att få hästen tänka nedåt med huvudet. Det är en av de första sakerna jag brukar lära in, för att sedan överföra det till att hästen ska söka sig framåt/nedåt så snart jag tar ett tygeltag även vid ridning.

Sen kan jag försöka utveckla den hjälpen till att hästen ska reagera med avslappning rent allmänt, med bibehållen sökning, t ex be om avslappning i ena sidan av nacken när jag vill ha ställning genom att ta ett tygeltag och belöna med eftergift när hästen slappnar av.
Sen kan jag även i vissa fall förfina det till att få avslappning på andra specifika ställen - t ex i en viss halskota - vid tryck från olika vinklar, men det kanske är lite överkurs! :p

Det man får vara försiktig med är att använda samma signal för sökning framåt/nedåt eller avslappning och förhållningar. Lätt annars att göra hästen avtrubbad för förhållningarna. Jag brukar använda snabba tygeltag för förhållningar och att jag förstärker lite med säte och tanke för att minska risken för förvirring.

Men formen är ju givetvis mer än tygeltag - menar bara på att tygelfunktionen inte behöver skilja särskilt mycket. När man väl fått avslappning och lång och låg så jobbar man ur det "upp" hästen genom övningar och att plocka under bakbenen lite mer. På så vis tycker jag man brukar få en väldigt ärlig form jämfört med att helt sonika plocka upp hästens huvud och driva.

Ja ett bettlöst med enbart tryck över nosryggen kan tyvärr resultera i att hästen bara böjer på nacken, som är lätt hänt vid t.ex hackamore.

Därav att man helst inte ska erbjuda hästen stöd i ett bettlöst, kontakt - ja, stöd- helst inte (risk för fulkrök och segare reaktion på tygeltagen).

Om man filosoferar som det jag skrev ovan - att man lär hästen tvärtom söka sig framåt/nedåt vid tygeltryck, då är risken för fulkrök obefintlig.

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17