En fundering

lil-sis

Trådstartare
Och bara lite skryt ;)

Hur är era hästar när andra hästar skyggar, busar, dummar sig osv? Hakar de på? Reagerar de alls? Kan ni vara sturska och gå förbi det läskiga?

Ponnyn är iaf en klippa i de lägena, bekymrar sig inte alls utan tar hand om sin hariga matte och föregår med gott exempel :love:
 
Med varmblodet vet jag inte riktigt eftersom jag oftast är ute ensammen med henne. Hon har ju själv nerverna utanpå kroppen så jag skulle tippa på att det blir så att hon är som vanligt förutsatt att hon får gå fram. Måste hon stanna och vänta på en annan häst så skulle hon nog börja konstra själv oxå. Men oftast är det ju hon som reagerar :D

Ponnyn däremot vet jag att hon håller sig i skinnet om jag vill. Kanske med lite protester men det går. Har tom hänt att andra hästens ryttare trillat av och hästen galopperat hem och ponnyn har stannat där jag ville.

Sånt här sattes mer på prov när man stod inhyrd och var flera samtidigt som red ut el på banan. Nu när det bara är två hästar så händer sånt inte så ofta.
 
Det beror väl på vilket humör hästen är på. Min kan starta upp ett bus o s v. Om andra brallar till så är det olika hur han reagerar. Dagsformen alltså. Själv föredrar jag hästar med lite "liv" i men naturligtvis inom rimliga gränser.
 
Ponnyn är mkt "om sig och kring sig" men ser ingen anledning till att dra eller så om det inte är ngt VÄLDIGT läskigt och ngt sådant har vi inte stött på ännu.

Och hon är rätt pigg :) Trygg i sig själv.

Idag så red jag ut efter att hon stått fyra dagar och kompisens unghäst (min är också bäbis) tvärvände och gick ett varv runt oss så hon snodde in oss i tömmarna och Patsy gjorde ingenting, sen när vi var "fria" så gick vi före. :love:
 
Det beror lite på dagsformen. Oftast så är hon lugn och går förbi de farliga sakerna även om sällskapet skyggar etc.

Men det har väl hänt ett par gånger att hon hängt på bus och/eller dumheter.
Fast alla de gångerna tror jag att det har berott på överskottsenergi, när hon inte har blivit riden någon dag så kan hon vara rädd för allt och blåsa upp sig för inget.
Vilket hon inte gör annars. (inte så ofta i alla fall :angel: )
 
min tar efter dom andra som vi rider med.
en liten fjolla är han nog....men det gör inget,
jag vet han bara forsöker härma,
men jag vet min gör det bara på pur faenskap
 
hehe, min häst är supertöntig (vanligtvis) och rädd fö rprecis allting. går dom andra förbi går hon KANSKE med, annars står hon stilla och blåser upp sig tills jag övertalat henne ett par minuter.. :D

är det riktigt farliga saker (får, grisar etc.) måste man först galoppera in i skogen av rädsla innan man kan smyga förbi... :)

andra saker, (d.v.s inte djur) är hon inte alls rädd för, bilar, lastbilar, motorcyklar, no problem. åar och annat vatten älskar hon och hon får oftast gå först när vi är ute, så då får ajg iaf vara liiite stolt! :)
 
min är oftast lugn, iaf på tävlingsplatser och banor.

i skogen kan han va lugn om den före brallar. men blir det för mkt så vill han oxå, för att leka.
 
beror på.. ibland står han bara och ser dum ut och ibland så blir han lika rädd som den andra
 
Min brukar inte heller haka på. Möljligen att han reagerar med skärpt uppmöärksammhet, men han hoppar sällan eller aldrig. Han har bara hoppat med mig en gång. Det var när vi red på en gång/cykel/ridväg med asfalt och någon hade målat en krumelur på den då flög han rakt upp. Jag tror att han trodde det var en orm ! :rofl:
 
Action hänger på eller står still men gå först gör han inte!
Galax bryr sig inte alls och knatar gärna först. Hon är så självständig så det är illa ibland. För hon bryr sig inte heller om att hon blir kvar själv och dom andra går iväg (dom gånger när hon är den som bråkar). I sådana lägen följer nämligen Action snällt med kompisarna.
 
Jag rider då och då tillsammans med en tillsynes stencool häst. Men ibland kan denna stora kille få panik över småsaker och det har hänt fler än en gång att han plötsligt tvärvänt och nästan hoppat upp i knät på mig som sitter på min häst en bit bakom. Då visar verkligen min egen häst hur lugn och trygg han är för hittills har han knappt reagerat, möjligen tittat lite extra åt det hållet.

Jag som också är rätt harig är så glad över att ha hittat denna underbart tygga, lugna och lydiga häst.
 
Fjordingen är cool i alla lägen, kan inte komma på att hon vägrat gå någonstans, vresig vi är ensamma eller med sällskap som ej vill gå. Stressar upp sig då dom andra gör det gör hon inte heller.

Varmblodet går fram nästan överallt, men är det någon innan som ej vill gå så kan hon tjura, men inte alltid. Stressar inte heller upp sig åt andra, hon stressar bara upp sig själv... :angel:
 
Har man en arab så får man tyvärr acceptera att svansen ryker i vädret lite då och då, men trots detta så betyder det inte att de måste balla ur för det. De kan gott och väl kliva förbi/på faran trots att de spänner upp sig.
 
Är det så att en annan häst gör ett stort skutt så rycker min till också men i och med att jag nästan alltid ridit själv på henne förr och lärt henne att man alltid går fram och luktar på det otäcka så gör hon det nu också....det är det värsta jag vet med hästar som kastar sig för saker och ting stup i ett, speciellt när man kommer i galopp. Fast det är klart, det tar nog ett par sekunder extra att övertala henne om den andra först blivit rädd, men det går alltid! :)
 
Rider oxå arab utan att märka av så mycket fjomp. Visst kan hon få för sej att fjompa lite om dom andra e väldigt fjolliga, men för det mesta lunkar hon vidare! Om det är något otäckt (leriga vattenfyllda diken och älgar) så blåser hon och frustar en stund testar om hon kan få vända om, alternativt lättar lite i fram men säger man till en gång så är det bara att gå förbi sen!
 
Jag är så glad åt min trygga pålle :love: som på sin höjd rycker till när andra fjompar sig. Själv är jag värsta mesproppen och blir rädd för saker långt innan hästen blir.

Och apropos araber - nu har jag inte så stor erfarenhet av araber, men i alla fall - red en arab ett tag och hon var något av det coolaste jag träffat. Visst blev hon spänd för saker och ting, men när de andra blev spända och hoppade in i skogen, fnös hon lite och trippade hon så nätt förbi så. Minns speciellt en episod med en gräsklippare, då alla hästar och ryttare flög åt alla håll runt omkring mig och pålla, som ganska snabbt konstaterade att det var ju en GRÄSKLIPPARE och ingen HÄSTÄTARE. Stor skillnad.
 
Min herre kan mycket väl tänka sig att leta upp spöken både här o där när han känner för det. :smirk:
Men om det skulle vara så att någon av de hästarna som vi rider med skulle börja skygga, busa eller dumma sig så blir han en filbunke på 2 röda och uppför sig exemplariskt. Då kan man ta täten o gå förbi det "läskiga" utan några problem. Detta är mycket smidigt. :love: :love: :love:
 
Min brukar hålla sig ganska lugn när dom andra tokar sig. :)
Men däremot har han idéer om att saker är läskiga och att han absolut inte kan gå först förbi dom. När dom andra går före är det dock inga problem. Det lustiga är att det är såna saker som han går förbi utan att tveka när vi är ute ensamma... :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp