En fråga till er som använder munkorg.

Deus

Trådstartare
Hej.
Vår nya ponny har haft fång 4 ggr, alla ggr på hösten, då det blivit frost i gräset.
Jag fick med en munkorg som dom har använt, men min fråga är hur länge brukar ni ha den på?
Har ni den på dagen, och sedan tar in hästen på kvällen?
Jag har bara låtit henne ha den några timmar, men jag tänkte om man kunde ha den under en hel dag, typ när man jobbar är det ju svårt att ta in dom, men kan dom gå så länge med den? Är hemifrån ca 10 timmar, och min kära far som brukar luncha och så, känner inte riktigt att han vill ta in dom, då det är en bit att gå på vägen.
(jättebra annars att ha pappa boende nära:o)
Hon får ju i sig gräs med den, men i måttliga mängder, detta är en dam med mat som passion i livet:d

Väldigt tacksam för svar om hur ni gör!

Med vänliga hälsningar

Sv: En fråga till er som använder munkorg.

Min erf är att bara ha den på några h gör att hästen kompensationsäter när den kommer av igen. Dvs äter mer gräs när den är av, så får i sig lika mkt gräs som om man inte haft den alls.

Finns btw studier som visar att hästar som går begränsad tid på gräs äter mer gräs under den tiden för att kompensera den minskade tiden.

Mina har munkorgarna på när de går på gräs, punkt. De går ute 8 - 12 h (den kortare tiden är just när gräset kommit på riktigt) och munkorgen är på. Sätts på inför utsläpp, tas av vid insläpp. Båda mina stödfodras med silage i hagen, och båda har lärt sig äta det med munkorg/reducerare. Men det är inte alla hästar som behöver stödfodras (och inte alla som lär sig äta hö/silage med reducerare), så beroende på hur mkt gräs hon får i sig kan det utan problem vara tillräckligt med gräset.

Dock, munkorgen skyddar inte mot frostgräs, de 'bara' minskar mängden. Men 4 fånganfall pga frostgräs och jag skulle hålla hästen HELT borta från gräset när det är frost/risk för frost, dvs inte lita på en munkorg.

Oki, tack för svar.
Jag tror att hon får i sig så att hon klarar sig utan stöd foder.
Jag köpte henne i Augusti förra året, och jag lät dem då gå i vinterhagen, vi fick avliva barnens förra ponny förra midsommar, så försiktig är jag, skulle aldrig släppa ut henne då det är frost då jag vet att det är då hon fått det.

Tack snälla för svar.

Min har på sig sin dygnet runt i hagen, tar bara av den om han arbetar eller är inne i stallet. Har inget behov av att stödfodra för tillfället, behövde inte det heller hela förra sommaren.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 698
Senast: Sel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 280
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka