En fråga om puls, svara gärna!

Empalie

Trådstartare
När jag känner min hästs puls så känner jag vid kotan, för ca två veckor sedan kände jag pulsen bara av att hålla, inte särskilt starkt men jag kände den.... nu i dagarna känner jag bara pulsen om jag trycker ,ed tummen och pekfingret på varsin sida inte om jag bara håller med fingrarna mot. Vad säger detta?

Ska man inte vara orolig om man bara känner pulsen när man trycker hårdare och ska man vara orolig då man känner det dunka mot fingertopparna när man bara håller. Tacksam för svar!!!!:p

Sv: En fråga om puls, svara gärna!

Det kan ibland vara lite svårt att hitta pulsen. Men det som är intressant är alltid antalet slag. Inte hur bra/eller dåligt du känner den.

Inget att oroa sig för mao.

Det kan ibland vara lite svårt att hitta pulsen. Men det som är intressant är alltid antalet slag. Inte hur bra/eller dåligt du känner den.

Inget att oroa sig för mao.

Det där stämmer ju inte riktigt. En förstärkt digitalpuls, oavsett antal slag, kan bland annat tyda på fång.

Precis så där är det på min pålle också. Vissa dagar känner man pulsen lättare och vissa dagar får man leta lite mer :)

Jag har lagt märke till att när det är väldigt varmt ute så känner jag pulsen väldigt lätt och tvärt om när det är kyligt.

Sen har jag märkt att vissa dagar när det är mycket insekter som surrar runt pålle så känns pulsen starkare och det tror jag beror på att han då står och stampar och viftar med hovarna hela jäkla dagen. Måste ju vara tröttande och puls-höjande :)

Det varierar alltså beroende på lite olika saker. Däremot vill jag påpeka att jag nu pratar om att det är ungefär lika puls i alla ben. Skulle det vara i bara ett ben så kanske man får fundera.

Jag fick nästan "fångest" (ångest ) i början innan jag lärde mig att det inte alls behöver betyda fång bara för att pulsen kändes lite mer ibland. Det svåra är att veta när det verkligen är tidiga fångsymtom och inte bara helt normalt :crazy:

Vad glad jag blev når du skriver att din häst får kraftigare puls
vid varmt väder.
Mina får också det och jag har frågat, men inte fått ngt vettigt svar.
Man kan ju bara se till sig själv vid varmt väder att fossingarna blir varmare och lite svullna, när man trampar omkring.

Hej från hambo

Vad glad jag blev når du skriver att din häst får kraftigare puls
vid varmt väder.
Mina får också det och jag har frågat, men inte fått ngt vettigt svar.
Man kan ju bara se till sig själv vid varmt väder att fossingarna blir varmare och lite svullna, när man trampar omkring.

Hej från hambo

Ja, eller så har det med insekts-stampandet att göra. När det blir varmt och klibbigt så verkar det ju fullkomligt explodera av irriterande insekter :eek:

Men det läskiga är att hästar får ju fång även vid varmt väderlag :smirk: så man måste ju ändå försöka vara uppmärksam på vilken "puls" som är farlig och vilken som inte är det. :confused:
Och för att krångla till det ännu mer så uttalade sig fångexperten Ove Wattle från SLU i en artikel "att det är inget ovanligt att alla hästar av och till får lite puls när de går på bete utan att det är fråga om fång!" :crazy:

Ja ja, livet var bra mycket lättare för länge sedan innan man hörde talas om fång. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 828
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 699
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka