En fråga om fodervärdar...

C

Connemara_Lover

Jag funderar på att ge ut min häst på foder ett tag för att rida en annan. Men jag är inte så duktig på sånt här och behöver lite hjälp...

Om jag nu ska ge ut min ponny på foder, vad brukar då vara vanligast med betalning och grejer från dem som tar emot honom? Betalar dem ingenting till mig utan bara för att ta hand om honom och stallhyran eller får jag också pengar? Vad jag förstår så brukar ägaren och fodervärden komma överens om det men vad brukar vara vanligast?

Tacksam för svar :bow:

Sv: En fråga om fodervärdar...

alltså,när jag var fodervärd innan,betalade jag typ "hyra" eller vad man ska säga,hade den ponnyn i 9 månader,och betalade 5000 kr för den tiden. Fick med sadel + träns,inget annat,täcken mm fick jag köpa själv.
och med försäkringen och det,om något hade hänt hade jag fått betala självrisken,eller nått sånt tror jag det var... :smirk:
Men jag vet inte hurdet brukar vara,jag var och tittade på typ 7 ponnyer innan jag bestämde mej för bella,och bara en av dom andra tog dom oxå ut hyra,de andra 5 ville inte ha ngt betalt.
så det är nog olika.
:)
men sen så tror jag att äagren till bella ville hitta ngn seriös oxå,och därför ta lite mer betalt....

;) :d :)
johanna

Har själv haft två ponnyer på foder när jag var mindre.
Ponny nr 1: Jag betalade dels en summa för att bara få hästen, och betalde sedan en mindre summa varje halvår (hade hästen tre år).
Ponny nr 2: Betalade en minder summa varje månad.
Fick utrustning till hästarna och försäkringarna betalades av ägarna, allt annat betalde vi.
Vet inte om det är normala uppgörelser, men så har det gått till båda gångerna för mig.

Så som jag har fått en bild av detta så är det så att det finns alternativen "hyra ut" och "lämna på foder". Hyra ut är oftast en fast period och har då en hyres kostnad antingen per månad eller för hela perioden.
Lämna på foder är det då oftast ingen hyra utan fodervärden står för hästens kostnader (dock ganska vanligt att ägaren betalar försäkringskostnaden som kommer varje mån eller något liknande)
så då är det inget lån utan mer ett omhändertagande, fast ibland står även fodervärden för försäkringen också. Men som sagt det finns inga begränsningar på vad avtalet ska innehållaundefined.

Jag är fodervärd just nu.
Jag betalar själv ev. utrustning, mindre veterinärkostnader osv. Däremot betalar jag inget till hästens ägare, hon betalar försäkringen och skulle ngt allvarligt hända hästen så att han kostar skjortan i veterinärräkningar kommer vi antagligen att dela på kostnaden.
Det är den deal vi har. Men allt det där varierar från vad man kommer vöerens om i kontraktet. Noga med ett ordentligt, skrivet kontrakt så att det finns bestämda riktlinjer för vem som ska betala vad och hur...
Hoppas jag inte virrade till det? :confused:

Själv skulle jag aldrig betala för att ha en häst på foder (det är ju just det som är poängen att man betalar för hästens foder och skötsel när man tar på foder). Jag tar hand om och utfodrar någon annans häst och motionerar den, under en tid då de inte har möjlighet. Jag utvecklar även deras häst. Jag har dock eget stall och tar hem hästen och det som ägaren bara gör är att hålla med veteriärvårdsförsäkringen, sedan tar jag hand om resten av kostnaderna för hästen. Utrustning har jag själv.
Fast som sagt det är alltid en fråga om tillgång och efterfrågan. En välutbildad häst t.ex. är mer attraktiv och det finns kanske då folk som är villiga att betala. Då kallas det att man hyr ut sin häst, inte att man lämnar den på foder.
Hälsning Maja

mina erfarenheter är att man inte betalar för att ha hästen på foder. Man betalar skoningar, stallhyror o sådant vanligt. Försäkringen brukar ägaren stå för. Men sen har jag hört talas om folk som hyr ut hästar, men om man vill ha en seriös fodervärd så kanske man inte ska ta betalt? bara en liten tanke, att de som vill ha foderhäst letar efter hästar de inte behöver hyra i första hand... känner en som hyr häst nu, hon ska lämna tbx den och hämta hem en annan...

menmen, det e ju olika. Lycka till!
:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 827
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.