En fråga om ensamhet

S

soma

Jag vet att det finns många trådar om ensamhetsträning, men jag har inte funnit svaren på mina frågor där så jag startar en ny ändå!!!

Wilton är 20 v nu och han klarar att vara ensam upp till en timme. Han gnäller inte så det hörs genom dörren men vid ett tillfälle när jag kom hem så skällde han och då backade jag ett par steg och det gick bra för han skäller inte längre.

Problemet är att han inte är så lugn som jag skulle vilja. När jag kommer hem så sitter han vid dörren och väntar och jag tror att han sitter där hela tiden (oavsett om han sover, ligger i soffan, fixar med ett ben etc när jag går). Och han har liksom gnället i halsen och är stel i hela kroppen när jag kommer. Det är klart att han blir glad, men det märks att han verkligen har väntat hela tiden, medan jag vill att han ska vara lugn och vila. Hur tränar jag det? Är det något som kommer ju äldre han blir? Ska jag ignorera det och kämpa vidare eller ska jag prova en sån där DAP spray eller en sådan man sätter i elen? Han släpper godis och märgben så det går inte att "lura" honom. Någon som har goda tips och råd eller varit i samma situation som kan berätta hur det gick?

Sv: En fråga om ensamhet

Hej, jag kommer inte ihåg om jag har svarat dig tidigare men jag svarar igen iaf :)
Min hund var sån i början. När jag började träna henne så fick hon bara vara i ett rum. Ibörjan ylade hon bara, det som hjälpte bra och fick henne att koppla av tillslut var när jag lämnade rummet ofta och korta perioder. Ibörjan blev hon jätteglad när jag kom och hoppade omkring som en tok men jag brydde mig inte om henne, ignorerade henne totalt, tittade inte ens på henne utan gick bara in, hämtade en grej och gick ut igen.
Tillslut fattade hon att matte kommer faktiskt tillbaka. Då låg hon still och kollade bara upp på mig lite när jag kom såg ut som att hon tänkte "Jaha.. kommer du nu igen" ;)
Visst kan hon fortfarande ibland gnälla men det går mycket bättre.
Om jag behöver lämna henne själv borta tex hos pojkvännen så får hon vara i sin bur, för där vet hon att hon ska sova och då bryr hon sig inte.. (men det vet jag ju att du inte vill göra ;) ) Ps.. nu sover hon utan bur ;)
Det blev visst ett väldigt långt inlägg.. Lycka till!

Jaa du... jag håller själv på att träna min 10v valp lite. Än så länge går jag bara ut och in ur rummet hon är i. Vi har också en bur som vi håller på att vänja henne vid. Hon sover själv där i bland nu, men tycker fortfarande att det är tråkigt att blir instängd. Så det får ta ett tag.

Du tror inte att han lugnar ner sig av sig själv efter ett tag, när det blir rutin att ni lämnar honom och han märker att ni kommer tillbaka? Kanske ska gå tillbaka lite i träningen och börja med att lämna honom i 10 min eller så...göra det många gånger och inte bry dig om honom när du kommer tillbaka, sen utöka till 30 min och se hur han reagerar. Har ni honom lös hemma när ni är borta? Hur funkar det? Vår lilla river ner allting när hon är på lek humör så jag kommer nog inte att ha henne lös när hon är själv :crazy:

Antar att ni har rastat och lekt med honom innan så att han är lugn och lite trött när ni lämnar honom.

Tråkigt att han är spänd men toppen att han inte skäller/gnäller högt hela tiden! En liten vinst på vägen...:)

Vi tränar alltid våra hundar att klara av att sova i bur, detta från första natten vi får hem dom till oss. Buren blir en "trygg" plats där dom lär sig att man ska ta det lugnt och det inte händer något. Buren blir en plats för vila och ro. Där får dom även äta tuggben och annat smaskigt.

I början blir det kanske lite "yla" och oro när man lämnar dom där själva, men om man bara ignorerar detta och går tillbaka till dom först när dom är tysta, så brukar dom lära sig ganska snabbt att det inte lönar sig att stressa upp sig. När du sedan kommer hem så ska du också vara ganska "cool" och inte göra så stor affär av att hunden varit i sin bur medans du varit borta. Släpp ut den men tillåt inte att den "stressar upp sig", hoppar och tigger om uppmärksamhet. Var ganska nonchalant istället och försök dämpa den om den blir väldigt uppspelt.

Mycket av hundars ensamhetsproblem ligger i att dom får för stora ytor att "vakta". Har du ingen bur så försök att begränsa ytan till att hunden kanske är i hallen, i ett särskilt rum eller liknande.

Vad är det för ras? Lycka till!

Vi har provat olika sätt, men han verkar inte bry sig om vi begränsar ytan eller inte. Jag tror inte heller att han känner sig rädd eller ensam. Han är ganska självständig och bryr sig inte om var vi är i hemmet utan ligger där han vill etc. Jag tror att han bara vill hänga med och att det är därför han väntar... "matte/husse kom tillbaka och hämta mig så jag också får hänga med på allt det där roliga". Han är inte alltid ensam en timme oftast är det 10 min. Kanske är det så att vi varierar tiden för mycket?

Någon bur vill jag inte använda. Han har en i bilen, men jag vill inte ha en hemma. Det blir ju hunddagis och hundmatte i höst iaf så det är ingen brådska. VI jobbar vidare!

Han är helt lös och ahn biter inte på någonting och river inte ner något. Han äter inte ens godis på golvet om jag lägger ut... han bara väntar :love:.

Har han alltid varit sån eller har det kommit den senaste månaden *Hoppas* :angel: Jag har kanske 2 sekunder på mig att ta upp det jag tappar på golvet.

Jag lämnar henne inte långa perioder så ofta Jag har lämnat henne mellan 1-2 timmar någon gång och det klarar hon bra.

Han har alltid varit sådan, men det faktum att det finns gott om löptikar i närheten gör ju inget bättre...:crazy: Stackarn är i första könsmognadsfasen och fattar inte varför, men vissa kissfläckar på marken luktar såååå gott :love:

Det spelar liksom ingen roll hur trött han är. Är vi hemma så kan han sova i timmar. Men skulle vi gå ut då är han klarvaken och SKA med! Han sitter där vid dörren och väntar stackarn. Men som sagt, vi jobbar vidare. I morgon flyttar vi till en villa med en JÄTTESTOR hall. Hoppas att han kommer att gilla att ligga där! Ska till veterinären idag i ett annat ärende. Ska kolla med henne vad hon tycker om DAP... man kanske ska använda det i en övergångsperiod för att få honom lugnare.

Annars är han en dröm. Jag är verkligen nöjd med valet av valp och på lördag börjar valpkursen. Det blir nog mycket racing!!! :bump:

Hmm... osäker på om jag missuppfattat problemet. Om han nu ligger vid dörren och väntar och inte stressar över det - varför kan han inte få ligga där? Sätt en hundsäng vid dörren så känner han att han har full koll på när matte/husse kommer hem igen!

Det var nog en miss av mig att inte sätta henne i buren på en gång när hon kom hem till oss, men men... för öva nu istället.

Tycker att det verkar som en bra tanke att lägga en säng i hallen, eftersom han ändå vill ligga där. Då kanske han blir lugnare oxå. Perfekt om ni har en stor hall, så att han kanske får plats med en säng där utan att den är för mycket i vägen. Skönt att ha en hund som inte ska leka med allt...Kanske lägga hunden där när ni är hemma också, med ett gott ben, så att han fattar att det är hans plats även när ni är hemma så blir den inte så speciell?

Är det för tidigt att på allvar börja träna hunden att vara ensam när valpen bara är 11 veckor? När började ni? Lämnade henne ensam i en box i stallet idag eftersom jag var tvungen. Bara typ 5 min, och hon skällde i början men sen var hon alldeles tyst. Släppte ut henne när jag kom tillbaka med hästarna och sa bara hej till henne, inget mera. Hon verkade inte speciellt uppstressad... Man vill ju varken börja för tidigt, innan hon är trygg, eller för sent så att man får jobba ihjäl sig.

Klart att du ska träna från början, men små steg...

Han har en bädd i hallen. Just nu är det samma som han sover i på natten (då i sovrummet) som vi flyttar fram eftersom vi bor ganska litet nu. Sen ska han få en säng till. Han älskar den bädden och ligger där när man är hemma. Men direkt när man går så sätter han sig vid dörren... och väntar...

Problemet är väl att jag uppfattar honom som stressad även fast han inte skäller, ylar eller gnäller högt. Men jag vet inte om det är ett problem, eller om jag läser in för mycket. Men jag tycker att det vore bättre för honom om han sov under tiden jag är borta. Han ska få en jättemysig plats i hallen som jag hoppas han kommer att vilja ligga på isf att sitta vid dörren och bara vänta... I början kommer vi avgränsa hallen med kompostgaller så att han känner sig trygg och det blir självklart korta stunder i början tills han känner sig helt trygg i nya hemmet.

Nä nu måste jag packa lite till. I morgon går flyttlassen! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 590
Senast: fixi
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 331
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv