En, förmodligen dum, fråga om analys..

Thera

Trådstartare
Vi ska analysera vårt hösilage, och min korta fråga är helt enkelt om det går att ta provet innan man rullar och plastar?

Eller skiljer det mycket när de väl plastats och lagrats ett tag? Hur länge måste man i så fall vänta innan man tar prov?

Sv: En, förmodligen dum, fråga om analys..

Bästa är att gå i diagonaler över fältet innan balning & plastning och ta en tuss här och en där.

Blir mest representativt på det sättet, klart att föredra framför att ta ur balarna (då blir det ju oftast bara ett par balar man tar ur).

Tack för ditt svar!

Då borde ju analysen vara rättvisande även om man tar det innan det plastats. Vilket är oändligt mycket smidigare!

Tänk bara på att TS-halten inte blir den samma i balarna som i analysen, oftast hinner ju gräset torka lite till innan det pressas. TS-halten kan du ju enkelt kolla själv sedan.

Fortsätter med en dum fråga till!!!! Hur kollar du torrsubstansen senare? Min bonde har samlat hö innan han plastade men ej skickat det ännu så torrsubstansen lär nog bli 100%.
Tacksam för svar Eva

Fortsätter med en dum fråga till!!!! Hur kollar du torrsubstansen senare? Min bonde har samlat hö innan han plastade men ej skickat det ännu så torrsubstansen lär nog bli 100%.
Tacksam för svar Eva

Man tar ut prov ur balarna när man öppnar dem för att fodra.

Här finns beskrivning på TS-beräkning med våg och mikro:

http://www.taurus.mu/vall/ts-prov_i_mikrovagsugn_2003_01_20.asp

annars kan man ta ett kilo ensilage och torka i spisens ugn på låg temperatur tills inte vikten minskar mer, väg det som är kvar. Vikten av det som är kvar delat med ursprungsvikten ger TS-halten.

Vi kör helst mikrovarianten eftersom det luktar koncentrerat och "spännande" om ensilage om man gör det hemma i köket. Mikrovarianten går så snabbt att man hinner vädra ut lukten innan den sprider sig i hela huset. Ska man torka i ugnen så tar det ett par timmar och då hinner lukten bli påträngande!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 880
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka