en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre

Sv: en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre

Det är som för oss människor, Med <GI metoden lågt kolhydrat intag . Mer fett och mer protein Då håller man ner vikten.

Hundar funkar inte som människor. Köp hem SKK:s Hundmatboken, kostar bara strax under 200 spänn och förklarar grunderna bra.

Mycket kolhydrater blir snarare bulk för en hund och om du kikar på lightfoder så har de ofta lägre halt av protein/fett. Sen om det är bra eller inte är en annan diskussion.

Senast ändrad:
Sv: en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre

Provar igen =)

Siffrorna för omsättningsbar energi ska PASSA HUNDEN. En svårfödd hund behöver mer energi än en lättfödd hund. Du har en hund du vet fungerar på X dl mat/dag med en oms. energi på 16 MJ/kg foder. Då är det en god ide att hitta ett annat med ungefär samma. Om du ger ett foder med lägre oms.energi än 16 MJ/kg, så kan det också fungera utmärkt, men du behöver antagligen ge hunden lite mera mat. Vilket gör att det fodret kanske inte blir så mycket billigare, eftersom du gör av med mer.

Det är OMÖJLIGT att säga vad din hund blir fet av eller ej, men utefter det hon ätit innan, så borde hon inte bli tjock av Hallas, däremot kanske du får ge större mängd av Hallas för hon ska hålla hullet. Eller så behöver du inte det, det märker du. Vissa hundar har ett STORT spann där de står still i vikt, och om du ger 2 dl mer eller mindre syns knappt på vågen. Medan andra hundar direkt tappar alt lägger på sig om du så ökar/minskar maten med en dl. De är givetvis känsligare för om de får samma mängd av ett annat foder med mindre energi, och kommer då tappa alt lägga på sig.

Så det är trial and error helt enkelt.

JAG skulle inte byta RC om hundarna tycker om det och fungerar på det och du anser innehållet är okej. Visst är det trevligt att tjäna en slant på foder, men jag anser som sagt att då ska det vara för man hittat ett BÄTTRE foder billigare, inte för man vill byta bara för plånbokens skull. Men ingen kan svara på om Hallas fungerar för dina hundar innan du provat.

Jag anser att ca 450 - 550 kr/säck är 'mellanprisklass'

Jag ger just nu Hills r/d (690 kr/12 kg), Franks Pro Gold Sensitive (499 kr/15 kg) och väntar på 2 säckar Olivers Weightloss (549 kr/15 kg). De två senare anser jag är normal prisklass, dvs 450 - 550 kr/15 kg.

(Olivers har i samband med ett visst försäkringsbolag ett erbjudande just nu, köp två säckar, betala för en´, så ska prova och se om det kan funka på den som äter r/d, just för att r/d är så dyrt, och har ett innehåll som får mig att gråta. Dock, är det det enda som funkar så får jag blunda för innehållsförteckningen)

ENligt foderbilen kostar RC Maxi Adult 549 kr, vilket jag alltså anser är normalprisklass. DOck anser jag inte utefter innehållsförteckningen att fodret är VÄRT det priset. Fast jag skulle inte lösa det till ett med ungefär samma halvdana innehållsförteckning men lägre pris. Utan byta till ett bättre i samma prisklass.

MEN, återigen. Är du nöjd med innehållsförteckningen, och tycker den är okej, så absolut prova byt till Halla, det har mer ett pris som speglar innehållet =)

Jag va inne och kollade på foderbilens priser i dag
149 kr för rc + 19 kr frakt då är det dyrare

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 348
Senast: isafore
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var... 2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Övr. Hund Vuxen foder till valp på 5 mån. Jag funderar byta foder på båda mina hundar Jag tycker Royal C har blivit för dyrt,560 kr för stor...
Svar
15
· Visningar
1 464
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka