En extremt avslöjande övning...

T

tant agda

är att rida bakdelsvändning på hackamore!!!

provade de idag pga att pålle fått skav i mungipan och jisses så avslöjande!
åt ena hållet gick de kalas, men åt de andra :crazy:....

och i allmänhet är de väldigt avslöjande att rida på hackamore, sitter man och tjyvbromsar lite med handen blir de tvärstopp!

ett litet tips bara, nyttigt att pröva nån gång ibland...

Sv: En extremt avslöjande övning...

inte jag heller. MIn häst lyssnar knappt istället, blir helt stum...

Jag håller nästan med dig Tant Agda!
Jag fick också rida min sköthäst ett tag med hackamore för hon har skav i mungipan (annars rider jag med smalt,rakt gummibett)
Man fick verkligen lägga på mer med benen då man tog i tyglarna, eftersom det tog stopp annars. Däremot så blev hon mycket mer arbetsvillig!!! Däremot när hon blev skrämt i paddocken så kvittade det nästan hur mycket jag än tod så lyssnade hon inte... mysko häst! :crazy:

Håller med... brukar växla med Hackamore emellanåt just för att få koll på mig själv hur väl jag faktiskt använder säte och ben snarare än sitta och bli för "meckig" med hand osv.. förutsätter förstås att man har en häst som funkar vettigt på hack.

Hackamore funkar inte på min häst. Märkte det när jag provade det och glatt red ut i skogen, det skulle jag inte ha gjort.

nä man får ju göra "bromsprov" innan man ger sig på att rida på hackamore!
men funkar de på hästen så är de väldigt nyttigt å rida på ibland

Haha, kan vara smart. Och att kanske testa i ridhus/ridbana innan man ger sig ut i skogen :p
Men min häst lyssnar mycket bättre nu så jag tror jag ska köpa ett nytt hackamore och prova igen.

Man får bara vara medveten om att det är en form av stång. Klart det blir större utslag av en stång än ett vanligt bett/bettlöst. :)

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens hopplektioner börjar med markarbete, och det var dags för en markarbeteslektion. Jag stod trevligt nog uppskriven på Laroko...
Svar
0
· Visningar
281
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022