läg av o kalla mig för samma person som någon annan här. jag har bara ett nick och behöver inte ändra nick, mitt namn är för bra för det. snigelfarmor slår det mesta.. :-)
ang nosgrimman så anser jag att man borde ta av nosgrimman på alla hästar. absolut de som gapar om man inte har den spänd iallafall, och de andra behöver ju inte den. :-)
jag har genomgått en liten egen revolution inom området hästar sen jag fick blomman i min ägo. från galen hoppryttare med tävling varje helg o rosetter i lådor. till upplysningens tid med läsning, utfrågning här på buke och eget tänkande. Det är faktiskt jätteskönt att ah guts att säga till med när man ser någon med ett för stort bett, hårt spänd nosgrimma, graman snodd, spö eller liknande. det finns överallt, folk som använder sig av saker utan att tänka på varför, eller om det behövs.
hur många hoppryttare hade förgjord för 10 år sedan, nu har ala de den ena dyrare än den andra..
hur många hade tredelade smala bett för 10 år sedan, ingen nästan, bara de som tänkte själv.
Som tur är har torbjörn lundström och hans lärlingar nu gått ut offentligt och berättar om hästens mun, bett och nosgrimmor.
en undersökning om graman är snart helt färdigställd och resultaten är lovande.
världens meste dressyrtränare klaus Balkenhol skällde ut svenska elitryttare för deras höga hand, hårda hand, stora bett och inspänningar.
det bådar gott för sverige.
jag är med på den vågen och börjar tröttna på att se för stora bett, hårda händer, spö i fel händer och det eviga "stödet" man måste ha.
det finns så mycket litteratus och videor och artiklar om detta nygamla tänkande som glömts bort pga hobbyryttare och snabba pengar, snabba inridningar, snabba resultat på dressyrbanonrna. tom dressyrdomarna börjar ifrågasättas nu, skönt!
lite fel tråd att lägga detta i men jag vill väl ha resultat direkt, och när jag ser alla dessa lärdomar försvinna på galoppbanan den eftermiddagen då tv visade det jag blev upprörd över från början
samt de bilder jag hittade på svenska galopphästar idag, då ryter jag väl till och ni får ta skiten.
jag förstår att man inte kan släppa kontakten i hästens mun och att man inte kan stanna på några meter i 65 km /h, men jag tycker det borde finnas mera intresse i att slippa dra i hästen, att slippa slå hästen , varför inte lära hästen kommando tex röst, som gör det hela lättare?
men man har väl inte tid, och tid, är det allra viktigaste när man har med djur att göra. tid o tålamod