HA, ha, bara ytterligare ett bevis för att man inte ska dra alla galoppmänniskor över en kam liksom man inte skall göra det i något annat sammanhang heller.
En proffstränare jag jobbade hos hade ca 50 hästar. Dessa var uppdelade på 3 hagar och gick på lösdrift ute året runt (ej i Sverige). En hage var för nyanlända hästar eftersom vi inte ville ha in dom ibland de andra hästarna med en gång. En hage för ston och vallacker (runt 35-40 hästar) och en hage för hingstarna (ca 8-10 hingstar mellan 2 och 7 år). Som svensk blev jag givetvis chockad när jag såg hanteringen men eftersom detta var en tränare med mycket hög placeringsprocent i ett land där galoppsporten är bra mycket mer utvecklad än i Sverige så insåg jag snart att jag hade en del att lära. Denne tränare hade också ca 10 "uteboxar", boxar med egen hage på ca 15*10 m för hästar som skulle ta det lugnt t.ex när de var skenbensömma, sådana som inte kunde/ville gå i flock pga deras psyke eller om de skulle specialfodras eller sprutas. Även helt ohanterade unghästar fick stå i utebox då det inte var praktiskt möjligt att fånga in vildhästar i jättehagar. Oftast var det bara en eller 2 av dessa som användes åt gången.
Har sett många galoppstall med hästar som går i små dränerade rasthagar ensamma men jag har sett FLER stall med sådan hästhållning när jag tittat på stall för ridhästar och travhästar.
Jag tycker att en häst alltid skall få vara en häst men jag ser också riskerna med att släppa ihop ett antal fullblod/travare/ridhästar i tävlingskondition i små hagar utan flyktmöjligheter. Riskerna är för stora och då pratar jag BÅDE om riskerna för ekonomiska avbräck OCH riskerna för en tragedi när en häst jagas och skadas i en hage.
Ni som sitter och skriver inläggen här på Bukefalos, varför sitter ni och klagar på OSS? Skulle det inte vara bättre att ni åker ut till ett galoppstall och frågar om ni kan praktisera där och då få lära ett och annat. Om man visar intresse för att lära är det lättare att få någon annan att ta till sig kritik. Själv har jag alltid strävat efter en så naturlig hästhållning som det bara är möjligt. Mitt fullblod gick på lösdrift året om i jättehagar fram tills han var 3,5 år. Efter det gick han i mindre hagar men alltid (utom när han hade sjukhagevila) tillsammans med jämnåriga kompisar. Jag tror även helt säkert att alla här på sidan gör sitt yttersta för att deras hästar skall må så bra som möjligt, fysiskt och mentalt för en häst som inte mår bra vinner inga löp.
//Shayd