Vill bara göra ett kort inlägg i den här intressanta debatten. Klockan är fyra på natten så ursäkta om det blir lite stavfel.
Har blivit "fostrad" i engelsk ridning sedan barnsben av dressyr- och hoppryttare i landslagsklass. Har många vänner i denna värld. Äger en galoppör nu sedan en tid tillbaka. Han är inte på banan längre utan har blivit ridhäst.
I dressyrvärlden finns det grymheter som nog slår det mesta. Kanske slår det tilloch med grymheterna i hoppning där man lägger glasbitar i benskydden för att det ska göra ont när de slår i bommen. Jag har tyvärr varit med och smörjt skokräm i såren på sidorna på en dressyrhäst innan tävling. Såren fick han av stjärnsporrar som "spärrats" för att de inte skulle kunna rulla = orsaka så stor smärta som möjligt. Jag vet om internationella toppryttare som piskar sina hästar blodiga för att göra det där galoppombytet eller piaffen lite, lite bättre. Jag vet hästar som blivit apatiska för att de inte pallar alla spörapp och sporrhugg och som vägrar gå ur boxen. Vad är det för nåt i den här världen som är så mycket bättre än galopp?
I all ridsport finns det idioter. Några som ligger lååångt ner på världsrankingen och några längst upp. Man kan aldrig komma ifrån dem, tydligen, men för den skull betyder det faktiskt inte att alla är likadana. Däremellan finns det massor med människor som sköter sina hästar, sätter rätt bett i munnen på dem och som aldrig misshandlar sin häst med ett spö. Jag drar inte alla dressyr- och hoppryttare över en kam bara för att jag har stött på en del idioter.
Jag har bara sett ett galoppstall, kan inte speciellt mycket om galopp men har blivit mer och mer intresserad. Det stallet jag såg var fantastiskt! Vem som helst skulle bli glad i själen av att gå dit och titta. Glada, sunda hästar i glad och sund miljö.
Och på tal om tidig inridning. Fullblod växer snabbare. Det finns måååååååååånga halvblodsägare som rider in sina hästar vid två års ålder. Skulle det vara så mycket bättre? Engelsk ridning är betydligt jobbigare för en otränad hästrygg än vad en jockeyvikt är. Tycker det är skräckinjagande många hästar till salu som är tre år och grundridna. Ofta ackompanjerade med bild på nån stor människa som sitter och rider dressyr.
Fullblod rids in vid 1,5 års ålder av mycket små människor som mest "åker häst" i början. De har en äldre rutinerad häst framför och så galoppar man ute i skogen eller på banan. Ingen sitter och drar i munnen och försöker få hästen att gå i form vid två års ålder på hästar som dessutom växer långsammare. Rätta mig om jag har fel nu.. (om inridningen)
Jag tycker att det är tragiskt att man kastar ur sig massa dynga om saker man inte vet mycket om. Se dig om i världen. Du kan aldrig generalisera bara för att du sett en del bilder. Skulle man generalisera hoppning och dressyr så ser det ju så himla fint ut på alla bilder i media. Men bakom de bilderna finns kanske något helt annat. Och bakom galoppbilder med hästar med för långa bett finns det kanske ändå en glad häst som får mycket omvårdnad och massor med mat och en trevlig hage att gå i. Vet man inget ska man inte ge sig in i nån diskussion annat än för att lära sig. Framför allt inte kritisera utan att vara mottaglig för ny kunskap.