En elr två debutant..?

L

Lincygirl

HMM...? Jag trodde verkligen att jag VISSTE att man är tvungen att gå felfritt på hinder i terrängen i två deb för att få starta lätt.. MEN nu läste jag häromdan såhär: som kvalificerande resultat gäller max 20 fel på hinder i terrängen... Detta gällde alltså från deb-> lätt, jag läste flera ggr & jag är helt säker på att jag tolkat det rätt.. Kan nån bara säja som det ska vara, *förvirrad... Kan det vara felskrivet elr stämmer det faktiskt?.. Tacksam för svar! :bump:

Sv: En elr två debutant..?

Ja det stämmer! Alltså du ska ha ridit minst 2 debutanter med max 20 staff i terrängen vardera..

Så här är kvalreglerna:

Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.

För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC**samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Vad gäller CNC** och uppåt kan kvalifikation också uppnås på CIC eller CCI tävlingar varvid samma stjärnstatus som anges ovan skall gälla för de kvalifice-rande resultaten oavsett om det är i nationell eller internationell klass som det kvalificerande resultatet uppnåtts.
Som kvalificering för Svenska mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilket mästerskapet avgörs.

Senast ändrad:

okej, tackar! :)
det var precis i den texten ur ändringarna till TR jag läste det, men jag fattade för att det bara gällde internationellt.. men nu vet jag hur det är! tack.!

Konstigt.. när jag tävlade ponny så red jag bara en debutant (felfri i banhoppning & terräng, minns inte dressyrpoängen) och sen gick jag över till lätt klass. Jag hörde mig för, tror det var Ebba Söderström (osäker på efternamnet) i Latorp jag talade med och hon sa att jag kunde göra så :confused:

Senast ändrad av en moderator:

okej, men när var det då? det kanske var nåra andra regler då?.. jag vet folk som i år startat debutant o inte ens kommit runt, utan antingen ramlat av/stannat ut sig och ändå gått upp på Lätt.. vilket jag inte tycker är helt rätt,eftersom det finns vissa regler som är till för att följas.. men det är ju upp till dem.. ska prata med bosse, magnus kom inte ihåg när jag frågade :D (österlund).. tack ändå!

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var i och för sig några år sedan så det kanske har ändrats sen dess.
Blev mest fundersam över om det är jag som gjort fel, det var ingen som sa något om det när jag tävlade i alla fall :angel:
Men vi blev ju felfria utan några som helst problem både i vår första debutant och i vår första lätt så det var ju ingen tvekan om att vi var redo för uppgiften i alla fall.

_Asynja_ skrev:
Konstigt.. när jag tävlade ponny så red jag bara en debutant (felfri i banhoppning & terräng, minns inte dressyrpoängen) och sen gick jag över till lätt klass. Jag hörde mig för, tror det var Ebba Söderström (osäker på efternamnet) i Latorp jag talade med och hon sa att jag kunde göra så :confused:

På ponny finns en regel till. Om du har 2 nollor i LB hoppning så räcker det för start i Lätt.

Idasagare skrev:
På ponny finns en regel till. Om du har 2 nollor i LB hoppning så räcker det för start i Lätt.

Aha! Det var nog det Ebba sa ja, hade glömt det.
Men då hade jag ju rätt att starta Lätt i alla fall *pust*

Lincygirl skrev:
okej, men när var det då? det kanske var nåra andra regler då?.. jag vet folk som i år startat debutant o inte ens kommit runt, utan antingen ramlat av/stannat ut sig och ändå gått upp på Lätt.. vilket jag inte tycker är helt rätt,eftersom det finns vissa regler som är till för att följas.. men det är ju upp till dem.. ska prata med bosse, magnus kom inte ihåg när jag frågade :D (österlund).. tack ändå!

ryttaren kan ha varit kvalificerad på annat håll om den nu gått upp i klassen.

ja trodde de va så att på ponny behöver man bara rida en och på storhäst två... :confused:

jag har oxå hört att det är så som d va nån som skrev! Att man kan kvala till lättfälttävlan genom två felfria l:b eller två felfria teränger och dressyr under 75 straff!

FälttävlansProffset! skrev:
jag har oxå hört att det är så som d va nån som skrev! Att man kan kvala till lättfälttävlan genom två felfria l:b eller två felfria teränger och dressyr under 75 straff!

men gäller det äv på häst?, nån skrev ju att det bara gällde på ponny med två nollor i L:B hopp.. :confused:

Kval genom hoppning gäller endast för ponny

Lincygirl skrev:

Tränar du för magnus eller bosse? jag gör. du råkar inte vara en uddetorpare? ;)

hejsan. enligt TR mom410 så ska du ridit två debutanta med 0hinderfel i terrängen. tjing;)

två debutant med 0hinderfel i terrängen! gäller ponny!- sitter med TR IV Fälttävlan mom 410

FälttävlansProffset! skrev:
Så var det förr på ponny.
Nytt för i år är som flera skrivit tidigare, 2 deb utan hinderfel i terrängen.

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har läst i TR att man ska, för att starta lätt-klass fälttävlan antingen gå en debutant med 0 hinderfel i terrängen eller två LB...
Svar
14
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka