En eller tva kaninkompisar

turbofling

Trådstartare
Vi har en kasterad pojkkanin som är 10 manader. I helgen kommer vi köpa en kanin till, en hona. Jag har känsla av att hankaninen inte kommer aceptera sällskap sa jag funderar pa hur vi ska göra.

Tanken är att dela hängnet sa far dom bo pa var sin sida om dom inte kan bo tillsammans men jag funderar pa om vi direkt ska skaffa tva honor sa kan dom bo tillsammans om det inte fungerar med hanen. Hur paverkar det för hanen om han far tva "flickvänner" istället för en?

Vi fick en liten kille av en bekant och eftersom vi inte ville att han skulle vara ensamkanin köpte vi två kullsystrar som vi satte i en bur bredvid. De kunde hälsa på varandra genom nätet. Vi lät dem bo bredvid varandra i en dryg månad (inkl kastrering av killen) innan vi släppte ihop dem i en stor bur med möjlighet att komma undan ifall det skulle bli bråk. Det gick jättebra och de har mig veterligen inte bråkat under de 5 år de bott tillsammans. De var 6-7 mån gamla när de flyttade till oss.
Å andra sidan har jag haft en kastrerad hane som inte accepterade någon annan kanin (eller annat djur) dock tyckte han att det var helt ok att det bodde två kompisar i buren bredvid (nät emellan).
Så har ni plats tror jag att 2 tjejer är ett bra val, men stort utrymme är viktigt.
Lycka till!

Så har ni plats tror jag att 2 tjejer är ett bra val, men stort utrymme är viktigt.
Värt att understryka!

kl
Jag hade en kastrerad hane och så köpte vi en hona. Kaninrummet på 10 kvm delades av så de gick åtskilda först. Två ruskigt bestämda individer.
Sen hände något och de lyckades riva avskilningen, det rök både päls och öronbitar. Tyvärr var jag inte hemma och kunde avstyra slagsmålet men efter det hade de gjort upp om rangordningen och bodde ihop i flera år utan gräl tills vi tvingade avliva hanen.

De älskade varandra, tog väl om varandra men gick varandra på nerverna om de blev ihopträngda i "vanlig" kaninbur (1.40x50cm). Men i stora utrymmen var de oskiljaktiga :)
De var nog båda ett år när de sattes ihop.

Har även fört ihop en livrädd hona och ohanterad kastrerad hane, båda dock rätt milda i humöret.
Honan sprang så fort hanen kom i närheten men med tillräckligt stort utrymme (trädgård 20 -30 kvm) så kunde hon gömma sig när det blev för läskigt. Hon vande sig mer och mer vid sällskapet och nu bor de tillsammans i "vanlig" kaninbur, visserligen två stycken som är ihopbyggda (1.40x50+120x40) men de bråkar aldrig och trivs riktigt bra ihop, sitter ofta och putsar varandra.
Honan ungefär 5-7 år (hittekanin) och hanen 1 år när de sattes ihop.

Så jag tror att ledorden är rejält med utrymme när man ska introducera kaniner med varandra :)

vi var och hämtade kaninen idag, det fanns bara en hona kvar sa valet blev enkelt. Nu bor dom med galler mellan sa far vi se hur det gar ngr dagar innan vi provar att sätta ihop dom pa neutral mark. Hon vi köpte av sa att hon skulle bli förvanad över om det inte fungerade att sätta ihop dom. Vi har ett utehägn, tror det är pa 7 kvm sa plats finns

Liknande trådar

Utrustning Om allt gar som det ska hämtar vi hem tva shettisar i helgen (en mini, 85cm och en normal, 100cm). Nu funderar jag pa hur vi ska...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: ameo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 191
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama