En dum fråga kanske..

E

edda

tappar hästen sina första tänder precis som hundar och människor :confused: och isåfall när och vilka? jag har kollat i böcker men kan inte hitta nåt svar :o

Sv: En dum fråga kanske..

ja hästen tappar tänder pricis som vi andra! och det gör dom vid 2 års åldern. och det är framtänderna som dom tappar då! det är inte lätt att upptäcka oftas sväljer dom dem! Men ibland har det häänt att man hittat någon tand i krubban!
Jag upptäkt att min tappade tänderna pga att våran lille ponny var pricis blodig i manen och ryggen. Då hade den store varit och gnagat eftersom det kliade och den lille blev nerbload. När jag lyfte på överläppen så fattades båda stora framtänderna. han såg helkul ut. men dom växte ut ganska snabbt igen.

vår ponny blir 5 år till sommaren och har varit lite bökig vid ridning det senaste och igår när min dotter kollade i munnen på henne så hade hon tappat en hörn tand i nederkäken.Är inte det lite sent då?

Ston brukar inte ha hörntänder o dessa fälls inte. Yttersta framtänderna byts vid ca 4,5 års ålder.
PL

Kanske en smula offtopic men jag frågar ändå.

Peter, har du bra koll på tänder och så? Det verkar så, så jag frågar dig :)

Kan det hända att mjölktänderna blir kvar längre, bort mot 6 års åldern?

Kan det vara hos hästar som hos människor att mjölktänderrna blir kvar (1 eller flera tänder) på grund av att det inte finns ett anlag till tand under som "trycker upp" mjölktanden?

Mvh Mimmi-nyfiken :D

Ja det kan mycket väl hända ffa på framtänderna, ofta ser man då mjölktanden framför eller bakom den permanenta tanden. Det är ung som du säger den permanenta tanden som trycker mot mjölktandens rot så att den luckras upp.
PL

peter_lundin skrev:
Ston brukar inte ha hörntänder o dessa fälls inte. Yttersta framtänderna byts vid ca 4,5 års ålder.
PL

Med hörntänder menar du då betar (alt det som slarvigt benämns hingsttänder)? *nyfiken* När dyker dessa upp om de får dem?

Jag har lyckats ha betar på mer än ett sto.. Återstår att se vad Kele tänker få..

Ja med hörntänder menar jag betar. Jag har för mig att dom brukar komma i 2-3 års åldern kommer inte ihåg precis. De ston som får betar får dem ofta senare.
PL

Min häst, 4 år hade vargtand !!...Visserligen satt tanden jättelöst, så dom nästan bara pillade bort den. Men jag trodde inte ston hade vargtänder...eller så kanske det var något likande..

Mynta2 skrev:
Min häst, 4 år hade vargtand !!...Visserligen satt tanden jättelöst, så dom nästan bara pillade bort den. Men jag trodde inte ston hade vargtänder...eller så kanske det var något likande..

Antagligen har du blandat ihop vargtänder med betar. Betar förekommer normalt inte hos ston (men de KAN få det), vargtänder kan både ston och valacker/hingstar få.

Vargtänder saknar rötter, betar har rötter som vanliga tänder. Så det låter som det var en vargtand din hade (såvida det inte var en kvarvarande mjölktand men det borde inte vet kalla vargtand)

peter_lundin skrev:
PL
ja då är jag med :smirk: då är allt i sin ordning, det stämmer med hennes ålder.Tack för alla svar :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka