En domare Lagtävling

L

LinneaM

Var på Div 1 ponny i helgen och det var bara en domare i laget.

Så vad tycker ni? En domare i stället för tre? Bra eller dåligt?

Sv: En domare Lagtävling

i vårt distrikt är det alltid bara en domare i Div I vare sig det är häst eller ponny, helt OK tycker jag.

det bästa hade ju alltid varit alltid ha tre dommare oavsett klass..men när jag red div 1 (-98 dvs lääängesen) hade vi oxå bara e dommare de två första gångerna sen tre i sista

Det är väl alltid bättre att ha tre domare, men det innbär ju en stor kostnad för klubbarna.

Dessutom så tror jag inte att resultatet hade blivit annorlunda igår även om det hade varit tre domare, de flesta ekipagen hamnade (enligt mig) på rätt plats i resultatlistan även om domaren använde "den lägre skalan".

Jag tycker att det är tråkigt med bara en domare, särsk i lagtävling där man är beroende av att alla i laget får bra poäng (blir kostsamt tex om en ryttare i laget inte ligger på plus hos just den domaren som dömer för dagen).

Jaaa, ursäkta att jag glömde det :devil:

konstigt att man får en helt annan känsla ibland :angel:

eller för den delen att nån av domarens älsklingar är med - i fel lag...

Förr om åren har ju vårt distrikt haft tre domare även i grundomgångarna, numera är det alltså bara en. Att det blev "upprört" i går var nog pga att de flesta ekipage hamnade under 60 %...

Jo jag vet, tycker att det är synd att de har ändrat allsvenskereglerna (även häst).

ojdå nu såg jag vad det var för domare :crazy: :crazy:
då är jag inte ett dugg förvånad över resultaten....

/PF - som var placerad i LA:6 på 58% med ovan (o)nämnda domare...tror att 2 el 3 ekipage på hela klassen nådde över 60% den gången btw
och av förklarliga skäl _inte_ tillhör domarens fanclub

Tråkigt när poängen ligger så lågt för ponny åxå, man uppmuntrar ju inte direkt till fortsatt dressyrkarriär för de mer orutinerade som kanske blir övertalade att rida med i laget om det saknas en ryttare el likn...

Ja jag såg ju inte så jag kan inte uttala mig, har inte ridit för den domaren heller.
Men det är ändå trevligare än att alla sågas jäms med fotknölarna, särskilt när det är mindre barn det handlar om...

Förr om åren har ju vårt distrikt haft tre domare även i grundomgångarna, numera är det alltså bara en. Att det blev "upprört" i går var nog pga att de flesta ekipage hamnade under 60 %...

Ja,, en i min klubb var väldigt nöjd med sin ritt och tyckte att det kändes bra,,, hon fick 54%

Det är väl alltid bättre att ha tre domare, men det innbär ju en stor kostnad för klubbarna.

Dessutom så tror jag inte att resultatet hade blivit annorlunda igår även om det hade varit tre domare, de flesta ekipagen hamnade (enligt mig) på rätt plats i resultatlistan även om domaren använde "den lägre skalan".

Ja,,jag tycker det är roligare med tre domare. Eftersom man får olika åsikter!

Nja, det kan nog diskuteras tycker jag. Blev väldigt konstigt ibland. Fina ritter utan missar kunde belönas en bit under 60% och spända ritter kunde belönas med en bra bit över 60%. Men det är klart dressyr är ju en bedömningssport och det blir subjektivt. Såg du alla ritter? Jag tycker det är bättre med tre domare, risken för favorisering minskar dramatiskt, sedan förstår man att det blir för dyrt för klubbarna.

Ja, jag såg faktiskt större delen av ritterna i lagklassen. Jag tror inte att ekipagen hade fått en annorlunda placering med en annan domare - dock tror jag att de hade fått en högre %. Men det är ju en bedömningssport detta och då får man ibland resultat där man inte alltid är överrens med domaren om ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: Robina
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2