En del av tungan dog *bilder ej för känsliga*

Denver

Trådstartare
Min häst lyckades i söndags morse bita sig rejält i tungan. Distrikt var ute och sydde men igår hade stygnen släppt och de blev Skara hästklinik akut med henne.

Väl där så hade den delen av tungan ca 5*5 cm dött och fick skäras bort.

Har vart/är så orolig över henne att de ska hända mera.

Efter distrikt sytt i söndags

I skara igår

Hemma i boxen igen

Sv: En del av tungan dog *bilder ej för känsliga*

Men kära nån vad otäckt!

Vet du hur det gick till?

Hur klarar hon av att äta?

Kommer precis från stallet nu.

Hästar klarar sig i princip helt utan tungan, detta är ju en bit längst ner.

Märkte igår att hon hade problem med att äta äpplen men idag gick de som hejsan :)
Hon har käkat upp allt hösilage dvs ca 14 kg sen igår kl 17, krafftfodret var borta och krubban renslickad.
Ingen feber, fick metacam. Släppte ut henne i hagen och där racade hon runt en stund och hann rulla sig svart på bägge sidor.

Så hon är helt som vanligt och tungan ser fin ut. Eller vad man nu kan säga, inte så vidrigt som jag trodde.

Hon hade gjort de här mellan frukostmaten och utsläpp. Finns inget blod i krubban eller den sidan boxen. Men boxväggen vid boxdörren var full med blod och golvet där. Hon måste på något vis satt tungan mellan tänderna och bitit samt dragit. En minimal chans finns att de kan vara boxgrannen men de tror vi knappast.

Härligt att hon verkar vara vid gott mod!

Man tycker ju det skulle göra vansinnigt ont men med sånt smaskens som Metacam blir allt mycket lättare :)

Men usch vad otäckt! Hur stor chans är det liksom att en häst lyckas med detta. Fast vid detta laget är jag inte förvånad, en häst brukar ju lyckas med omöjliga haha ^^ Tur ändå att det gick bra och att allt funkar bra efteråt =)

Sjukt otäckt, och som sagt, så lyckas väl hästar typ alltid med det omöjliga :p

Just slemhinnor läker ju otroligt fort(jämfört iaf) så antagligen hade det väl börjat läka ihop redan med den döda "lappen" ovanpå som plåster, det kanske gjorde lite skillnad sådär i början.

Vilken hemsk upplevelse för dig, hade svimmat tror jag :(

Men lilla skimmelstumpan :eek: Hon må ju ha blött som en gris!

Hoppas det inte blir nå mer strul med tungan att ha borta en så liten bit ska inte vålla hästen några besvär. Håller det troligt att det är boxgrannen som gjort det det är inte ovanligt!

Du kommer bli förvånad över hur fort sår i tungan läker! ;) Går ofta jädrans fort!

Blir det känselbortfall även i den sydda delen av tungan? Kommer det vara högre risk att hon biter sig igen menar jag?

Som Sockerbit säger så läker tungor hur fort som helst om det inte blir infekterat :) Stackars pålle dock, såg inte mysigt ut.

Min lillskit fick ett bett på tungan som slet loss en rätt stor bit. Det hade samma form som bettet din har, som ett C typ. Men satt några cm längre ut och kapade tungan rakt igenom. Hela c:et var alltså borta. Och man såg avbitna vita sen-stumpar.:crazy:
Hans tunga har slutit sig och rätats ut. I början var det en grop in. Men nu ser den slät ut. Man bara anar lite ärrvävnad.
Veterinären och jag tror han stått med tungan ute när han lekt med andra hästar. Iom att bettet inte är format som hans egen tandrad, utan precis som en annan hästs utifrån så kunde man gissa att han inte gjort det själv.
Han verkar inte ha några men av det idag. Dessvärre har han inte lärt sig något utan står fortfarande med tungan ute ibland under lek och mys med andra hästar.:p

Din hästs bett ser mycket mildare ut än hans där hela tungan var stympad rakt igenom. Och han blev ju bra. Så jag tror din borde bli helt ok med.:)

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 722
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: cactuspower
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.