En bra sits..

H

Hidalgo

Har nån något bra tips om hur man får en bra sits? I traven sitter jag och skumpar på rätt bra.. :angel: Skulle vara bra med lite tips :D

Sv: En bra sits..

slappna av;)

Rid mycket och rid barbacka.

Sits träning, skaffa dig en tränare som kan gorma på dig samtidigt som h*n longerar runt dig. *underbart*

Våga be hästen trava långsamt och känn vilka muskler du måste aktivera för att kunna fånga upp stötarna. Försök lossa din egen korsrygg och var inte stel där. Stärk din bål-styrka rent allmänt.

Om du skumpar så spänner du antagligen någon del på kroppen. Känn dig följsam, följ med hästen, känn dess rörelse bära dig och bara följ. Du måste åxo sitta balanserat, så en lodrät sist är att eftresträva.
Prova att sträcka upp en hand mot skyn när du travar, kan hjälpa dig att hitta balansen.

Lycka till!

Vill bara tillägga: om du skumpar spänner du troligen någon FELAKTIG del. En av de mest spridda missuppfattningarna är att en god ryttare är avslappnad på hästryggen. Det är den inte, den har ganska hög grundmuskeltonus, men den är mjuk och rörlig på rätt ställen för att rörelserna ska absorberas rätt.

man är inte avslappnad i den bemärkelsen, man är mer avslappnad psykiskt.

Med avslappnad fysisk menar jag; Inga spända, stela, hårda, "kantiga" rörelser. men självklart är man inte så avslappnad som en livlös docka.

Jag vet att många menar det, men om man inte är en naturbegåvning så förstår man inte det. När en ovan ryttare hör "slappna av" så gör den det, eftersom det är det som man får som tips. Ingen förklarar att det krävs magmuskler, att det ska se ut som om man är stilla på hästen, att man ska fånga upp rörelserna mjukt och fjädrande utan att förstärka dem (ngt som är väldigt vanligt i Sverige där många sitter och guppar/nickar/juckar) osv. Språkbruket är torftigt använt då vi ska lära våra medmänniskor rida...

jo, du har rätt. var bara tvungen att förklara vad jag menade ;)

Barbacka är jäääätte bra.. red barbacka hur mkt som helst när jag var liten, när jag inte var i väg på träning. O det gör att man får en sådan bra balans... Iaf fick jag det.. Samma sak med hoppningen, balansen o sittsen blev såååå mkt bättre.
Är glad för det idag, att jag red barbacka....
O sen är det j*drigt mysigt också att rida ut i skogen så=)

Ok, tack så mycket allihopa... ska ut o prova d nu:D

Kan bara rekommendera boken "Ett med hästen" av Sally Swift.
Den är helt super och beskriver mycket ingående både hur du ska använda de olika delarna av din kropp, såsom armar,, axlar, huvud, bål, bäcken, ben mm.
Dessutom får man massor av information om hur skritt, trav, galopp, öppna, sluta mm skall ridas med exakt beskrivning av hur din kropp ska agera hela tiden.
Visserligen en ganska gammal bok, men helt super eftersom den beskriver så lättfattat och det finns massor av övningar att göra.

Ok.. a den verkar intressant!! Då blir d väll bara å åka iväg till bibblan idag då:D

rid barbacka & utan stigbyglar.
red i typ 1 termin 2ggr/veckan utan stigbyglar typ 1 1/2 timme för min dressyrtränare,fick mkt bättre sits & balans :banana: :D

Bästa sitsträningen får du om du kan rida på lina. Ta hjälp av någon som är bra på att longera. Du kan i lung och ro koncentrera dig på din sits och balans när du inte behöver tänka på att styra eller hålla tempo. Ta bort stigbyglarna och slå en knut på tygeln. Hästen bör vara inspänd. lycka till!

Läs ockå Sally Swifts bok "Centrerad Ridning"
Den innehåller flera övningar både markbundna och till häst.
Är helt frälst :bow:

Liknande trådar

Fritid Vilka företag är enklast att använda, till ett vettigt resultat och pris? Nån som har bra tips hur man får till snygga fotoböcker?
Svar
3
· Visningar
251
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 416
Senast: Lobelia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar