En blandning av...

Saeta

Trådstartare
... Atarax, Sobril och Imovane.

I veckan var jag hos läkaren för lite allmänt prat om allt. Jag skulle dels också fråga om jag fick testa någon ny sömnmedicin. Det var en helt ny läkare jag träffade denna gången. Min förra (också en ny läkare) ville knappt skriva ut Atarax till mig då jag sagt att jag varken fungerar på Lergigan, Theralen eller Propavan. Men han skrev iallafall ut en provförpackning. Dessa piller har varit som sockerpiller för mig. Har provat olika styrkor efter ordination utan något resultat.

Den här nya läkaren sa att jag inte borde ta sömntabletter eftersom jag är så ung. Och visst, jag håller med honom. Men samtidigt behöver jag ju få sova också vilket han såklart förstod. Han gick med på att skriva ut mer Atarax, och i kombination med den skulle jag alltså ta en Sobril. Enligt honom blev effekten av att blanda dessa två mediciner en mer "insomningsverkade" effekt. Jag bad först om att få prova mer Imovane då den fungerat väldigt bra på mig. Han sa tvärnej först eftersom han inte vill att jag ska bli beroende och jag förstår honom även där. Men till slut gick han med på att skriva ut typ 30 tabletter, och där i kombination med Atarax. Jag ska alltså varva dagarna med antingen Imovane, eller Sobril, då i kombo med Atarax.

Jag fick endast 30 tabletter av både Imovane och Sobril.
Och då fick jag också lova att inte sälja vidare... ;)

Är det någon här som har fått samma ordination? Eller hört om det?
Hur har det fungerat för er isåfall?
 
Tyvärr (eller tack och lov?) inte. Så kan inte säga hur det fungerar. Däremot är ju Imovane (Zopiklon) beroendeframkallande, dvs äter du en längre period så blir kroppen mer tålig mot det.
Jag har Imovane och måste avstå och istället inte ta nåt (och sova mer oroligt när jag väl somnar) eller ta Propavan istället 2-3 gånger i veckan. Har upptäckt det själv. Läkaren tycker nämligen inte att jag ska vara orolig för beroende-effekten och då har jag ändå fått det utskrivet i snart tre månader.
 
Bra att du inte fick fler piller än 30-pack. Det ska väl räcka länge och väl.

Jag har fått rådet att ta imovane tillsammans med sobril för en snabbare effekt.
Men aldrig med atarax.

Själv tar jag stilnoct till sömnen varje kväll.

Pillerna är beroendeframkallande och det är bra att läkaren inte skriver ut så mycket av dom. Min läkare skriver tex bara ut en ask i taget 30-pack stilnoct, och oxascand 25-pack. Men för min del så räcker det att ringa när dom är på väg att ta slut för att få nya, så får jag det. Inga problem. Men så har jag testat allt annat på marknaden och därför får jag dessa eftersom inget annat hjälper och det vet min läkare.
 
Tyvärr (eller tack och lov?) inte. Så kan inte säga hur det fungerar. Däremot är ju Imovane (Zopiklon) beroendeframkallande, dvs äter du en längre period så blir kroppen mer tålig mot det.
Jag har Imovane och måste avstå och istället inte ta nåt (och sova mer oroligt när jag väl somnar) eller ta Propavan istället 2-3 gånger i veckan. Har upptäckt det själv. Läkaren tycker nämligen inte att jag ska vara orolig för beroende-effekten och då har jag ändå fått det utskrivet i snart tre månader.

Ja precis, både Imovane och Sobril är ju beroendeframkallande.
Fungerar du bra på Propavan? Dom är som sockerpiller för mig. Det enda som fungar är Theralen och Lergigan, då rätt hög dos och bara om jag tar typ 2 dagar i veckan med massa mellanrum mellan gångerna så att kroppen inte vänjer sig. Dock blir jag en zombie dagen efter vilket är oerhört negativt för mig som behöver vara relativt pigg.
 
Bra att du inte fick fler piller än 30-pack. Det ska väl räcka länge och väl.

Jag har fått rådet att ta imovane tillsammans med sobril för en snabbare effekt.
Men aldrig med atarax.

Själv tar jag stilnoct till sömnen varje kväll.

Pillerna är beroendeframkallande och det är bra att läkaren inte skriver ut så mycket av dom. Min läkare skriver tex bara ut en ask i taget 30-pack stilnoct, och oxascand 25-pack. Men för min del så räcker det att ringa när dom är på väg att ta slut för att få nya, så får jag det. Inga problem. Men så har jag testat allt annat på marknaden och därför får jag dessa eftersom inget annat hjälper och det vet min läkare.

Jo det är ju sant. Det är jättebra att läkaren bara skrev ut små förpackningar. Jag är verkligen livrädd att bli beroende, då jag sett på väldigt nära håll hur jobbigt det är när man väl ska ta sig ur det. Så det är bra att läkaren är försiktig med vad han skriver ut.

Nu skulle jag bara kombinera Imovane + Atarax eller Atarax + Sobril.
 
Propavan fungerade i början. Sen blev de som sockerpiller för mig med, därav fick jag imovane istället. Efter ett långt uppehåll med propavan fungerar de igen, tar dem ca 1-2 gånger i veckan. De gör mig otroligt seg dagen efter. Tar dem bara för att slippa imovane alla dagar.
 
Ja precis, både Imovane och Sobril är ju beroendeframkallande.
Fungerar du bra på Propavan? Dom är som sockerpiller för mig. Det enda som fungar är Theralen och Lergigan, då rätt hög dos och bara om jag tar typ 2 dagar i veckan med massa mellanrum mellan gångerna så att kroppen inte vänjer sig. Dock blir jag en zombie dagen efter vilket är oerhört negativt för mig som behöver vara relativt pigg.

Jag har testat imovane, stilnoct, atarax, propavan och theralen.

Propavan däckar mig totalt. Räcker med 1/4 tablett för att jag ska sova i ett dygn ungefär. Det är inte heller någon skön sömn utan mer en tvingad sömn. Gillar den inte alls.

Atarax gör så jag kan somna rätt okej, men däremot blir jag otroligt seg dagen efter och är som en zombie. Så dom fixar jag inte att ta ens i en lägre dos.

Theralen började först verka dagen efter ungefär. Alltså tog effekten typ 12 att sätta in och den gjorde mig något otroligt seg i skallen. Stod nästan och sov när jag lagade mat typ.

Imovane och stilnoct är dom som funkar allra bäst. Jag somnar snabbt på dom och känner knappt av dom på morgonen när jag vaknar. Något seg att få liv i men när jag piggnat till så känner jag absolut ingenting av dom. Så typ bara en timma när jag vaknat ibland. Jag tror det kan bero lite på när jag tar den på kvällen. Ju senare desto segare på morgonen.
Stilnocten ger en skönare känsla att somna till än Imovane, därför föredrar jag den mest av alla.
 
Varken Atarax, Lergigan eller Theralen har någon vidare insomningseffekt på mig. Atarax tog jag morgon, middag och kväll när jag hade svåra ångestproblem för några år sedan utan att vara det minsta trött av det. Då kunde det bli att jag tog Imovane på kvällen men jag har inga minnen av att jag upplevde starkare effekt då. Å andra sidan tar jag Seroquel varje dag för sömnen numera, så jag har ju ändå en dubbel effekt i vilket fall.

Imovane fungerar alltså bra för insomning och jag har det alltid hemma men tar det inte så ofta och max 2-3 dagar på raken när jag har såna sömnproblem att jag behöver hjälp för att komma på banan igen.
 
@Matmissbrukaren Men oj! Tänk så olika det är hur mediciner påverkar oss.
Det där med tvingad sömn känner jag verkligen igen. Speciellt av Theralen och Lergigan. Himla jobbig känsla.

Imovane fungerar jag också super på. Då somnar jag som en liten bebis och mår bra och kommer upp hur lätt som helst dagen efter. Eller ja, jag kommer allt som oftast upp i vettig tid iallafall :p. Är det någon skillad beroendemässigt mellan Imovane och Stilnoct?
 
Hur ser dina sovrutiner ut i övrigt nu? Har du lyckats få sovrummet till en plats där du bara sover och inte gör massa annat och går du och lägger dig i vettig tid?

Nej det är tyvärr omöjligt då sängen är min enda sittplats i vårat rum, eftersom vi fortfarande bor hemma (jag och pojkvän).
När jag har sömnmedicin går jag och lägger mig runt 22-23 varje kväll. När jag inte har så somnar jag aldrig så blir jag vaken längre. Försöker ändå gå upp samma tid varje morgon. Det kan dock variera, men ja..
 
Fall det inte funkar med bara Imovane ta den + sobril o kolla fall det hjälper. Vet folk som tar först Imovane o sen Attarax fall där inte somnat så ja man kan kombinera. Själv tar jag bara Imovane 7,5 mg och har gjort det i flera år . Visst man kan bli beroende eller jag är väl redan det efter som jag inte kan somna/sover väldigt oroligt utan :crazy: Men jag har inte behövt höja dosen på flera år ( det var väl set läkaren var rädd för att jag skulle behöva mera o mera för att kroppen vänjer sig vid substansen) jag får faktiskt recept för 1år så jag får 100-pack med tabletter, tar en varje kväll o sover väldigt bra.
 
Nej det är tyvärr omöjligt då sängen är min enda sittplats i vårat rum, eftersom vi fortfarande bor hemma (jag och pojkvän).
När jag har sömnmedicin går jag och lägger mig runt 22-23 varje kväll. När jag inte har så somnar jag aldrig så blir jag vaken längre. Försöker ändå gå upp samma tid varje morgon. Det kan dock variera, men ja..

Har ni inga andra rum ni har tillgång till? Och går det inte att ställa in någon extra stol så att du åtminstone inte sitter i sängen? Det går att göra rätt smarta lösningar, jag bodde i en etta på 21 kvadrat under ett par år och trots att en del av det utrymmet togs upp av hall, badrum och kokvrå + matplats så fixade jag med bokhyllor så att jag hade en separat sovhörna med säng och en annan hörna med tv och fåtölj där jag satt med datorn.
 
Jag har provat propavan, som ger mig myrkrypningar i benen som gör mig galen. Theralen sover jag på, men då i 3 dagar, även av minsta, minsta dos.
Atarax mår jag illa av, Lergigan gör mig trött men myrkrypningar där också, annars skulle nog Lergigan kunna funka.

Imovane funkar sådär. Bra ibland, mindre bra ibland. Stilnoct brukar funka bättre, men min läkare vägrar skriva ut det.

Sobril har jag testat som ångestdämpande för flera år sen och gillade den inte alls. Den var för långsam och satt i för länge. Dessutom fick jag starkare ångest av att kroppen blev så avslappnad.

Nu har jag fått en antidepp att ta bara ibland för insomning. Låter kanske konstigt, men man blir snortrött av dom. Jag ska inte ta dom regelbundet, tar låg dos enstaka dagar.
Kan tänka mig att remeron borde ha samma effekt. När jag fick remeron som antidepp somnade jag inom 10 minuter. Satt i soffan och nickade, sov sen som bland bomullspuffar. Så kunde man få remeron att ta enstaka tillfällen så skulle jag lätt ta det. Godare har jag aldrig somnat och man blir inte konstigt påverkad som man kan bli av tex stilnoct.
 
@Matmissbrukaren Men oj! Tänk så olika det är hur mediciner påverkar oss.
Det där med tvingad sömn känner jag verkligen igen. Speciellt av Theralen och Lergigan. Himla jobbig känsla.

Imovane fungerar jag också super på. Då somnar jag som en liten bebis och mår bra och kommer upp hur lätt som helst dagen efter. Eller ja, jag kommer allt som oftast upp i vettig tid iallafall :p. Är det någon skillad beroendemässigt mellan Imovane och Stilnoct?

Tror stilnocten är lättare att bli beroende av. Min förra läkare totalvägrade skriva ut det men Imovane skrev hon ut. Men fick till slut en ask stilnoct precis innan jag skulle byta läkare. Som tur var, sömnen höll på att ta kål på mig. Mycket bättre nu när jag kan sova varje natt :)
 
Remeron och Mirtazapin är samma sak. De funkar ofta bra som hjälp för sömnen om man tar 15mg. Har du ätit den, @Saeta ? Jag tror fortfarande inte att du försökt hålla sovrutiner tillräckligt länge, (gå upp 8, motionera, ät rätt, varva ner, i säng i tid i flera månaders tid), och jag hoppas att du också får hjälp med att sätta ordentliga rutiner i ditt liv.
 
Har ni inga andra rum ni har tillgång till? Och går det inte att ställa in någon extra stol så att du åtminstone inte sitter i sängen? Det går att göra rätt smarta lösningar, jag bodde i en etta på 21 kvadrat under ett par år och trots att en del av det utrymmet togs upp av hall, badrum och kokvrå + matplats så fixade jag med bokhyllor så att jag hade en separat sovhörna med säng och en annan hörna med tv och fåtölj där jag satt med datorn.

Nej tyvärr inte... Visst skulle jag kunna sätta mig ute i vardagsrummet/köket med datorn, men det blir väldigt besvärligt då jag inte skulle kunna koncentrera mig då alla andra också sitter där ute. Att skärma av sådär är ju superbra. Men vi får knappt plats med oss själva i vårat rum :p Men antagligen varar det inte så länge till nu!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp